מקורבי נתניהו פתחו בקמפיין נגד כניסה קרקעית, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "זה לא שהצבא מוכן ועל הדרג המדיני רק לקבל החלטה" - וכעת מבהירים בצה"ל ובסביבת שר הביטחון מבהירים כי אין מנוס ממהלך קרקעי שיבטיח את השמדת חמאס גם אם ייקח, לפי ההערכות, לפחות שלושה חודשים של לחימה קרקעית בתוך עזה.
בהודעה משותפת שפורסמה לאחר מכן מלשכת ראש הממשלה, לשכת שר הביטחון ודובר צה״ל, נאמר כי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי "יש אמון מלא והדדי ואחדות מטרה ברורה". בהודעה המשותפת נכתב כי נתניהו, גלנט והרמטכ"ל "עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומלא, סביב השעון, כדי להוביל את מדינת ישראל לניצחון מוחלט על חמאס".

הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
עשרות אלפי לוחמי צה"ל מחטיבות היבשה דרוכים ומוכנים לפעולה הקרקעית נגד חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בלא מעט מובנים, יש מי שמעריך בצבא שהמצב הנוכחי קרוב יותר ל-1948 מאשר ל-1973 בהקשר של תוצאת המלחמה - מדינת ישראל או חמאס בסופה.
בניגוד לדרישת הממשלה מצה"ל בעשור אחרון, לספק ולתכנן מלחמה קצרה של עד חודש ימים עם הישג גדול ומחיר נמוך, בצה"ל מבקשים לתאם ציפיות עם הציבור: על חמאס להיות מושמד לגמרי, עם עדיפות גם לרשימת חיסול, לאור מעשיו הרצחניים במתקפת הפתע לפני שבועיים וחצי. המחירים יהיו חללים בעימות קרקעי נרחב ברצועה וגם אובדן של טנקים שייפגעו אך בצה"ל מבהירים כי בדיוק לשם כך הצבא קיים.
בינתיים כוחות היבשה מנצלים את הימים האחרונים לחיזוק האימונים והתיאומים עם חיל האוויר, שמצידו משמיד עוד ועוד עמדות ירי ותצפית שחמאס הכין לכוחות הקרקע של צה"ל. בהתאם, כוחות היבשה מתאמנים גם לתמרון בעיי חורבות. בינתיים מסתמן שהשחרור של הלוחמים שהתגייסו לפני 32 חודשים ואמורים להשתחרר בחודש הקרוב יידחה לפחות בארבעה חודשים. הדבר לא דורש תיקוני חקיקה, אלא הפעלה תקנות לשעת חירום.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
בזרוע היבשה מעודדים מכמות המתגייסים האדירה לצה"ל, אך גם אומרים שרבים מאלו שעלו על מדים והגיעו על דעת עצמם ליחידות יצרה מחסור בציוד לחימה, שמושלם בימים אלה. לפי נתוני הצבא, יש כ-15 אלף חיילי מילואים שהגיעו למרות שהם אינם במצבות כוח האדם, אך הם התעקשו לקחת חלק במאמץ ונקלטו. בין היתר מדובר גם קצינים בכירים כאלופי משנה ותתי-אלופים בדימוס, שהגיעו ללוות ולסייע למ"פים ולמג"דים ביחידות שבהם שירתו, וכן אלפים שעברו לגור בחו"ל וטסו מיד לישראל, למרות שנגרעו משירות מילואים בשנים האחרונות.
רוח ההתנדבות כה גדולה כך שאף שצה"ל אפילו לא הפעיל בשבת הראשונה של המלחמה את חייגן הגיוס בצו 8 - המוני הלוחמים והחיילים נהרו לימ"חים ולבסיסים על דעת עצמם. חלקם פרצו לימ"חים ועלו על מינימום ציוד ישירות לשדות הקרב בנגב המערבי.
בחיל האוויר אומרים שכלל הטייסים והקצינים במילואים שהפסיקו לשרת בחודשים האחרונים בגלל המהפכה המשפטית - התייצבו מיד לטייסות וליחידות השונות. בקרב כוחות היבשה כלל הלוחמים שאמורים לפעול ברצועה עברו לאורך השבוע האחרון תרגילי פרט עד גדוד באש, הן ביום והן בלילה. לוחמים וקצינים רבים מכל החילות ובפרט מכוחות היבשה דרשו משרים שביקרו אותם ואישית מראש הממשלה בנימין נתניהו: "רק אל תעצור אותנו - זה או אנחנו נישאר כאן בסוף, או חמאס".
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
(צילום: EPA /HANNIBAL HANSCHKE)
לפי נתוני זרוע היבשה, גם רמת המוכנות באוגדה שמיועדת לגזרת עזה וכוחותיה היו מכוחות המילואים הראשונים שנפרסו ולחמו בעוטף, עלתה ל-91% כשירות בטנקי האוגדה. עד כה חולקו 10 אלפים שכפ"צים קרמיים וצה"ל גם קלט 500 פלטות קרמיות מתרומות, מאחר שרבבות הפלטות האחרות שנתרמו נמצאו לא תקינות. בצמרת צה"ל היה מי שהתנגד לקבלת התרומות בשל מדיניות שנקבעה מראש לצייד רק את הלוחמים שיחצו גבול בשכפ"ץ הקרמי, ובגלל שצה"ל אינו עני.
כוחות היבשה ערוכים טוב יותר לאיום התת-קרקעי מאשר לפני צוק איתן עם אמצעים רבים וחדשניים. חיל האוויר מצידו ערוך ומוכן עם תכנית לתקיפה נרחבת של חיזבאללה, ובמקביל לתמרון ברצועת עזה. יחד עם זאת, בצבא מבהירים שיש להתמקד בזירה אחת כעיקרית.
בחיל האוויר הבהירו כי התמרון הקרקעי למעשה החל ביעפי תקיפות גדולים בימים האחרונים כהכנה לכוחות הקרקע, כאשר מתוך למעלה מ-10 אלף מטרות שהותקפו ברצועה מתחילת המלחמה, 500 היו ביממה האחרונה. כוחות חיל האוויר ערוכים כל העת בשמיים ובמוכנות לחיסול מיידי של בכירי חמאס בהינתן מודיעין, כאשר רק על ביתו של בכיר חמאס איימן נופל שחוסל בשבוע שעבר הוטלו כמה טונות של פצצות.