5 צפייה בגלריה
אבי חימי בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
אבי חימי בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
היה ממנהיגי המחאה נגד המהפכה המשפטית, ומתפטר בצל הטענות על מעשה מגונה. עו"ד אבי חימי
(צילום: ענבל מן)
ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי הודיע הערב (שלישי) על התפטרות מתפקידו. זאת, בעקבות הפרסום אמש בחדשות 13 לפיו "ביצע בעצמו אקט מיני בעת שהיה בשיחת זום עם עורכת דין שהייתה צריכה את עזרתו כדי לזכות בקידום". חימי, ממנהיגי המחאה נגד המהפכה המשפטית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, לא הכחיש את הטענות נגדו ואמר כי "אין להתערב בדברים שנעשו בהסכמה".
ראש הלשכה המתפטר סירב להגיב מפורשות לשאלה האם המעשה אכן היה בהסכמת עורכת הדין, ורק טען כי אם נעשה דבר פלילי, יש צורך בפנייה למשטרה. ל-ynet נודע שעורכת דין המדוברת לא עברה את ריאיון הסף הראשוני לשיפוט, ושבוועדת המשנה לבחירת שופטים אומרים כי לא זכורה שיחה אישית של חימי בבקשה לבחור בה לשיפוט.
5 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
חימי ונשיאת העליון חיות. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)

הוא אמור היה להגיע הערב לטקס הסמכת עורכי הדין שמתקיים בבנייני האומה בירושלים, אך בצל הטענות נגדו החליט שלא להגיע למקום. ממלא מקום ראש הלשכה החל מהערב הוא סגנו: עו"ד ליאור שפירא. על פי הלשכה, תוך 60 יום תתכנס המועצה, שתחליט האם להאריך את כהונת ממלא המקום עד יוני, אז יתקיימו ממילא הבחירות לראש הלשכה, או להקדים את הבחירות.
חימי הוא לא ראש הלשכה הראשון שמסתבך עם פרשה שכזו. הוא כיהן כראש לשכת עורכי הדין מאז 2019, אז נבחר להחליף את ראש הלשכה הקודם אפי נוה, שהתפטר בעקבות הפרשה שכונתה "מין תמורת מינוי". במשטרה בחנו החל מהבוקר את האפשרות לפתוח בבדיקת ממצאי התחקיר על חימי, אף שעורכת הדין טרם הגישה תלונה במשטרה. הערב אישרו במשטרה כי הפרסום נבדק באגף החקירות והמודיעין בהתייעצות עם פרקליטות המדינה. פתיחת חקירה נגד חימי דורשת אישור של היועץ המשפטי לממשלה.
בדיווח בחדשות 13 נטען כי שיחת הזום נעשתה מתוך משרדו בלשכת עורכי הדין. לפי הדיווח, בין חימי לעורכת הדין היה קשר מקצועי, אך הוא קיבל תפנית לאחר שזו ביקשה ממנו שימליץ עליה לתפקיד שופטת. חימי, כך נטען, החל לשלוח לה הודעות אישיות, ואת המעשה המגונה הוא ביצע לכאורה אחרי שבישר לה כי שלח את מכתב ההמלצה שביקשה. מקורביו של חימי טענו אתמול כי מדובר בניסיון של מקורבי הקואליציה "להפיל אותו", לאחר שמתח ביקורת חריפה על המהפכה המשפטית - ואף נאם בהפגנות הענק נגדה.

5 צפייה בגלריה
אפי נוה בגזר הדין
אפי נוה בגזר הדין
חימי החליף את אפי נוה, שהסתבך בעצמו בפרשת "מין תמורת מינוי"
(צילום: מוטי קמחי)

5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ו מרב מיכאלי תרגיל הבחירות של בית ספר בליך
איתמר בן גביר ו מרב מיכאלי תרגיל הבחירות של בית ספר בליך
על זה הם דווקא הסכימו. בן גביר ומיכאלי קראו לחימי להתפטר
(צילום: שאול גולן )
אחד מאותם מקורבים טען כי "לפני שקופצים למסקנות יש לברר האם מדובר היה באמת בעורכת דין שרצתה להתמנות לשופטת וביקשה את עזרתו – ואז יש כאן לכאורה חשד לעבירה, או שמא מדובר במעשה שבוצע בהסכמה בין שני בגירים, על רקע יחסים קיימים ביניהם, ואז הוא אולי לא מעשה יפה לעין, אך אין בו חשד לפלילים".
בחודש האחרון חימי כאמור הציב את עצמו בראש המוחים נגד התוכנית להחלשת מערכת המשפט. חימי עשה זאת לאחר שכבר הודיע - בצעד שעורר תמיהה בקהילה המשפטית - שלא יתמודד שוב על ראשות הלשכה. בטקס ההסמכה נאמה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שדיברה באופן פומבי לראשונה מאז הנאום התקיף שלה נגד התוכנית של נתניהו ולוין. הפעם היא בחרה שלא לדבר על הרפורמה, אך כן התייחסה לפרסומים נגד חימי ואמרה: "צר לי מאד שפרסומים מן היממה האחרונה מעיבים על האווירה החגיגית של הטקס היום".
חימי מסר אתמול: "פרסום זה הוא חלק ממכונת הרעל של מי שפועל לקדם את ההפיכה המשטרית. פעם נוספת אנחנו עדים לדרך המסוכנת שבה פוליטיקאים נואשים פועלים ללא גבולות על מנת לרמוס את כל מי שדעתו שונה מדעתם. לקחתי ואני לוקח בחשבון שבמקום להתמודד עם העמדות שלי, ינסו לפגוע בי ברמה האישית וזהו מחיר שאני אשלם באהבה גדולה. הכפשות לא ירפו את ידיי ואני אמשיך לפעול במלוא הכוח נגד ההפיכה המשטרית שרוצה לרסק את הדמוקרטיה הישראלית".
5 צפייה בגלריה
עו"ד אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק
יתמודד על ראשות הלשכה. עו"ד אייל בסרגליק: "חימי חסך מאיתנו מבוכה נוספת"
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר הפרסום היו שקראו לחימי להתפטר לאלתר, בהם עו"ד אייל בסרגליק, המועמד לראשות הלשכה, שבירך על החלטתו להתפטר: "חסך מאיתנו מבוכה נוספת". בסרגליק, מומחה למשפט פלילי וכן חבר בתנועת הליכוד, אמר: "זה יום עצוב, שמביא את תדמיתם הציבורית של קהילת עורכי הדין לשפל חסר תקדים. אני קורא לציבור לא להתבלבל ולהסיק בטעות שמעשיו הפסולים לכאורה של חימי מייצגים במשהו את כלל עורכי הדין המדינה, בדיוק כפי שהתבטאויותיו הפוליטיות ייצגו את דעתו האישית ותו לא.
"בישראל ישנם עשרות אלפי עורכי דין מסורים וישרים שעוסקים יום יום בהגנה על זכויות אדם יום וליל. הם ראויים להיות מיוצגים על ידי לשכה שתייצג אותם בכבוד ותדאג לאינטרסים שלהם. זה הזמן לבצע ניקוי אורוות יסודי, לחזק את הלשכה ולהעמיד בראשה אדם שאינו נמנה על המנגנון הנוכחי שאיבד כיוון, מנגנון שהוביל יחד עם חימי לתוצאה של הצעת חוק לסגירת הלשכה, וכעת גם מזוהה עם פרשיות מביכות".
יו"ר מחוז ת"א בלשכה, עורך דין עמית בכר, התייחס גם כן להתפטרות חימי: "לשכת עורכי הדין הייתה ותישאר גוף ערכי ודמוקרטי שמייצג מעל 80 אלף עורכות ועורכי דין, פועל למענם, ואמון על פי חוק על שמירת טוהר המקצוע ושלטון החוק, ובימים אלה יותר מתמיד - תפעל לשמירה על מערכת משפט חזקה ועצמאית".
מיד לאחר הפרסום אמש השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קרא לחימי להתפטר. "החשיפה המזעזעת מחייבת את ראש לשכת עורכי הדין להודיע באופן מיידי על התפטרותו. חימי, שלקח על עצמו בשבועות האחרונים את תפקיד מטיף המוסר הלאומי, צריך לערוך עם עצמו חשבון נפש עמוק, וכצעד ראשון, כאמור, להודיע לאלתר על התפטרות מתפקידו".
השרה לשעבר מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, אמרה הבוקר דברים דומים: "אבי חימי, על פניו, לא מכחיש מעשים מיניים עם אשה שגורלה המקצועי היה בידיו. גם אם זה 'בהסכמה' והוא רק 'נתן המלצה' זה ניצול מיני ושימוש לרעה בכוחו ובתפקידו. על אחת כמה וכמה אם לא הייתה הסכמה. עליו להתפטר וללכת הביתה".