המאבק בין משרד האוצר למורים בתיכונים ממריא לגבהים חדשים: אפי מלכין, הממונה על השכר במשרד האוצר, הנחה הבוקר (ראשון) את מרכז השלטון המקומי לנכות במשכורת הקרובה מהמורים שמלמדים בבתי הספר העל-יסודיים מקדמות שניתנו להם בסכום של 2,400 שקלים. מלכין נימק את החלטתו בכך שיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז שנוקט עיצומים אינו מעוניין להגיע להסכם על בסיס ההבנות שהתקבלו ערב פתיחת שנת הלימודים.
2 צפייה בגלריה
 שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
 שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
ארגון המורים חידש בתחילת השבוע שעבר את המאבק על הסכם השכר, מאחר שלטענתו משרד האוצר מתנהל ב"סחבת" וחזר בו מההסכמות שכוללות בין היתר תוספת של 2,000 שקלים לשכר המורים. בשלב ראשון החליט הארגון להימנע ממסירת ציונים לתלמידים בתיכונים, והחל מהיום לא יתקיימו פעילויות שונות ובכללן אסיפות הורים, יציאה להשתלמויות, טיולים, מסיבות וכל פעילות לימודית וחברתית מחוץ לבתי הספר.
"לאחר פגישות משא ומתן מרובות, לרבות פגישה נוספת שקיימתי עם רן ארז, לא רק שלא הצלחנו לגבש את אותו 'הסכם קיבוצי עתידי', אלא שארגון המורים מתכחש להבנות המפורשות מיום 31.8.23", כתב הממונה על השכר באוצר מלכין ליו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס. "יתרה מכך, ארגון המורים אף חזר לנקוט צעדים ארגוניים, וביום חמישי האחרון אף הודיע על החרפתם".
מלכין הוסיף: "לאור האמור, נראה כי ארגון המורים אינו מעוניין בהגעה להסכם על בסיס ההבנות אלא לשוב לתקופה שלפני ההגעה להבנות. בשים לך לכך, אנו נאלצים להודיע כי המעסיקים יוכלו לפעול לניכוי המקדמה שניתנה ב-12.9.23 החל מבעוד 30 יום ממכתבי זה. כולי תקווה כי נוכל לשוב להסכמות אליהן הגענו ב-31.8.23, ולהשלים את ההסכם החשוב בהקדם האפשרי".
2 צפייה בגלריה
אפי מלכין
אפי מלכין
הממונה על השכר באוצר מלכין
(צילום: דוברות משרד האוצר)
מלכין ציין במכתב כי "ההסכם הקיבוצי שאליו הגיעו משרדי האוצר והחינוך, ארגון המורים ומרכז השלטון כלל מתן תוספות שכר, שינוי מבנה שבוע העבודה, הקצאת סכום לשינוי מבנה השכר וההעסקה למנהלים, מנגנון גמולי תפקיד לשיקול דעת המנהלים, העסקת עובדי הוראה בחוזים אישיים, הבהרות למנגנון פיטורי אי-התאמה של עובדי הוראה, הקצאת סכום מוגדר לנושאים נוספים, הסכמה למיצוי אי-תביעות בקשר לתוכנית הבגרויות הגמישה במקצועות ההומניים, תוכנית אקדמיזציה ושילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך ושקט תעשייתי עד 31.8.28.
"על בסיס הסכמות אלו נחתם הסכם קיבוצי במחצית ספטמבר שבמסגרתו הוסכם על מתן מקדמה למורים על חשבון תוספות השכר שהוסכמו. בנוסף הוסכם על העברת סכום חד פעמי של 50 מיליון שקלים לקרן הרווחה של ארגון המורים וזאת כנגד הפסקת העיצומים ומיצוי תביעות וטענות בקשר להשלכות השינויים בלוח החופשות. סוכם שימשיך להתנהל משא ומתן ענייני ורציף לשם חתימה על הסכם קיבוצי ועיגון כלל ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים".

התלמידים: "פוגעים באמון שלנו"

מועצת התלמידים הארצית מתייצבת לצד המורים, אך מתנגדת לעיצומים. לדבריהם, "תלמידי התיכונים הם דור הקורונה, שישב בבית ורכש את הכישורים החברתיים שלו מהזום. אלה אותם הילדים שבמשך שנה לא קיבלו ציונים וסיימו שנה בלי טיולים ותעודות. זה אותו דור שאוסף את השברים מאירועי 7 באוקטובר. איך אפשר לדחוף את התלמידים להגיע לבית הספר, אחרי שכל הזמן פוגעים באמון שלו?".
עוד נמסר ממועצת התלמידים הארצית: "לא מכריזים על סכסוך עבודה בזמן מלחמה, לא משביתים את בתי הספר במלחמה". דוברת מועצת התלמידים רוני קמאי הדגישה שבימים אלו התיכוניסטים נכנסים לתקופת בגרויות קשה בצל המלחמה, וכל הפסקה של השנה הלימודית ושל הפעילות הבלתי פורמלית פוגעת ישירות בחוסן וביציבות הרגשית שכולם זקוקים להם.