ארגון המורים העל-יסודיים מימש את איומיו, והחל מהבוקר (ראשון) לא נמסרים ציונים לתלמידים בתיכונים. "משרד האוצר סוחט אותנו, שר החינוך אמר לי לפני שלושה שבועות שהוא בודק את הנושא ומאז הוא יושב בטריבונה", אמר באולפן ynet יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז על-רקע חידוש המאבק על הסכם השכר.

לאחר מאבק ממושך ואיומים על השבתה, הכריזו משרדי האוצר והחינוך וארגון המורים ערב פתיחת שנת הלימודים הנוכחית על הגעה להסכמות עקרוניות - בהן תוספת של 2,000 שקלים לשכר המורים. לטענת ארגון המורים, בדיונים שנערכו להשלמת גיבוש הפרטים עד לחתימה הסופית, משרד האוצר התנהל ב"סחבת" וחזר בו מההסכמות. בעקבות כך הודיע ארגון המורים בסוף השבוע כי הוא מחדש את המאבק על הסכם השכר, מפסיק למסור ציונים ומאיים להחריף את המאבק עד כדי השבתה כללית.
על עיתוי חידוש המאבק בזמן המלחמה, אמר ארז: "במדינת ישראל אין אף פעם זמן מתאים למאבק. פעם יש בחירות, פעם יש מלחמה, פעם יש קורונה, פעם יורד גשם. תמיד מאשימים את הארגון. ערב פתיחת שנת הלימודים, אחרי שנתיים של משא ומתן, הגענו למתווה כלכלי. אנחנו לא רוצים לשנות את המתווה, אבל משרד האוצר דורש שנבצע כל מיני דברים שאנחנו לא מסוגלים לבצע מבחינה ארגונית, כמו העסקת מורים בחוזים אישיים עם אפשרות לפטר אותם בהודעה של 30 יום מראש".
1 צפייה בגלריה
 סמוטריץ', ארז וקיש
 סמוטריץ', ארז וקיש
סמוטריץ', ארז וקיש
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום)
ארז אמר עוד: "באוצר משקרים, הם מנצלים את המצב של המלחמה על-מנת לא לשלם את הכסף שהם חייבים לשלם. האוצר מונהג על פי הרפורמה של פורום קהלת. הם רוצים לפרק את העבודה המאורגנת, הם רוצים לפטר את המורים בקלי קלות, הם רוצים להעסיק אותם בהתאם ל'צרכים של המערכת' ולא לפי הסכמים קיבוציים, ולזה לא ניתן יד בשום פנים".
ואתה אומר שחוזים אישיים זה ייהרג ובל יעבור? "אני הצעתי להם לעשות דבר כזה, לא חוזים אישיים אלא הסכמים אישיים. יש רובד של הסכם קיבוצי, ועל הרובד של ההסכם הקיבוצי את אלה שאתה רוצה למשוך - תן להם תוספת אישית. הפסיקו את התוספת האישית, הוא חוזר להסכם הקיבוצי. הם לא מעוניינים בשום פנים ואופן שיהיה הסכם קיבוצי במערכת החינוך".
שר החינוך יואב קיש אומר לך שזה לא הזמן, גם התלמידים עצמם שחלקם מפונים מבתיהם אומרים את זה. "גם בקרב המורים יש מפונים, 70% מהמורים הן מורות שהבעלים שלהן במלחמה. הן מלאות דאגות, אפילו על חשבון הילדים הפרטיים שלהן ממשיכות לעבוד עם ילדים מפונים בבתי מלון. המורים ממשיכים לעבוד ובהם רוצים לפגוע ואותם רוצים לסחוט".
ארז הוסיף: "התלמידים האלה צריכים מורים טובים ולא מורים עניים. המורים כרגע הם מורים טובים אבל הם עניים. הם עובדים מתוך מסירות ושליחות ויש מי שמנצל את הדבר הזה. נפגשתי עם השר קיש לפני שלושה שבועות על-מנת לעדכן אותו שהמשא ומתן הזה תקוע, והוא אמר 'בסדר גמור, אני אברר, אני אבדוק', אבל בינתיים הוא עסוק עם פרס ישראל. למעשה הוא לא קובע כלום במשא ומתן הזה, מי שבעצם קובע זה רק משרד האוצר. שר החינוך יושב בטריבונה".

"לא נלחמים בתוך הבית"

שר החינוך קיש אמר בסוף השבוע: "זו לא השעה לפגוע בתלמידים. אנחנו במלחמה ולא נלחמים בתוך הבית. אני פונה לרן ארז ולאוצר ומבקש להוציא את תלמידי מערכת החינוך ממשוואת המחלוקת - לאחר טלטלת ה- 7 באוקטובר הם זקוקים מאיתנו ליציבות ורציפות לימודית".
ממועצת התלמידים הארצית נמסר: "לא מכריזים על סכסוך עבודה בזמן מלחמה, ולא משביתים את בתי הספר במלחמה. תלמידי התיכונים הם דור הקורונה שישב ולמד בזומים ורכש את הכישורים החברתיים שלו דרך המסך, הם אותם תלמידים שבמשך שנה לא קיבלו ציונים וסיימו את השנה בלי תעודות ובלי טיולים ומסעות. אותו דור שעדיין אוסף את השברים מאירועי 7 באוקטובר, שסובל מטראומות, מלחץ ומחרדות.
"המורים שלנו הם העוגן - במיוחד בתקופת המלחמה - אין שום ספק שהם ראויים להסכם מכבד. אסור לשכוח שבימים אלו התיכוניסטים נכנסים לתקופת בגרויות קשה בצל המלחמה, וכל הפסקה של השגרה הלימודית ושל הפעילות הבלתי פורמלית מעצימה את החוסן והיציבות הרגשית שכולנו זקוקים להם".
בתגובה להודעת ארגון המורים, קראה ההורים לפתרון מהיר של המשבר. "הנהגת ההורים הארצית קוראת לכלל הגורמים המעורבים בעניין להתעשת לאלתר, לכבד הסכמים, לפתור את המשבר במיידי ולאפשר לתלמידי התיכונים להתנהל בראש שקט, כפי שמגיע להם ונכון וראוי שיהיה. ילדי ישראל אינם חלק מכיפופי הידיים בין כלל הגורמים, ואת הקונפליקט של ארגון המורים ומשרדי הממשלה עליהם לפתור בינם לבין עצמם. אסור שתלמידי התיכונים בכלל, ואלו שצריכים לגשת לבגרויות בפרט, ייפגעו בשל העיצומים. לא יעלה על הדעת שבשנה כל כך קשה ומורכבת ימשיכו ילדי ישראל להיות שעיר לעזאזל במאבק זה. תנו לילדים לסיים את מעט השנה שנותרה להם בראש מורם".