3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו
(צילום: שאול גולן, אוליבייה פיטוסי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש הבוקר (רביעי) מראש הממשלה בנימין נתניהו להכחיש את הפרסומים לפיהם ישראל אישרה העברת אמצעי לחימה לרשות הפלסטינית - אך כבר אתמול הציג את אותם פרסומים בקבינט המדיני-ביטחוני, ונענה על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים: "מדובר בהחלטה מינואר 2022".
לפי גורמי ביטחון פלסטינים, המשלוח, שהועבר עוד ביום שני האחרון, כלל לא פחות מ-1,500 כלי נשק - חלקם רובים מסוג M16 מוכווני לייזר, וחלקם רובים מסוג קלאצ'ניקוב, כמו גם כלי רכב משוריינים. ראש הממשלה טען "לא ידעתי", והשר בן גביר דרש רשימה שתסקור את כל מה שהועבר לרשות הפלסטינית בשנה האחרונה: "נראה מה הם עושים", אמר.
לאחר הסערה שעוררו הפרסומים, והתחוללה בין היתר בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה, הגיע שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' לפגישה עם נתניהו. בסיום נמסר מלשכת נתניהו שראש הממשלה הנחה את המל"ל להביא לקבינט את כל ההחלטות שהתקבלו בממשלה הקודמת ביחס לרשות הפלסטינית, "כדי להדק את הפיקוח ולוודא שמדיניות הממשלה הנוכחית מיושמת". רק הבוקר, נזכיר, סמוטריץ' כינס התייעצות דחופה והאשים את נתניהו כי צעדי החימוש מבוצעים על מנת לרצות את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' בני גנץ
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' בני גנץ
נתניהו טען "לא ידעתי", סמוטריץ' האשים: "מרצה את גנץ"
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
הסוגיה עלתה אמש גם בדיון שקיים ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) צחי הנגבי עם שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק ושר התפוצות עמיחי שיקלי, שדנו בהקמת היישוב דרור ובהסכם הפינוי של אום אל-חיראן. אז אמר הנגבי לשרים כי "אין טעם להתנגד" להעברת הרכבים המשוריינים.
בתוך כך, דובר מנגנוני הביטחון הפלסטיניים טלאל דויכאת הכחיש את הטענות כי הרשות קיבלה מכשירי האזנה וציוד סייבר - בעקבות דיווחים פלסטיניים אודות הקמת שתי יחידות סייבר ברמאללה - וטען כי מדובר ב"מסע הסתה נגד הרשות ושירותי הביטחון שלה". הוא הוסיף כי "הרשות אינה יכולה להתפשר על עמדותיה הפוליטיות", וכי "שירותי הביטחון ימשיכו לעשות את כל המאמצים להגן על יכולות אנשיה ולהגן על החברה הפלסטינית מכאוס ואי סדר".
גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שעל פי הגורמים הפלסטיניים אישר את ההעברה בעקבות הפסגות בעקבה ובשארם, הכחיש את הדברים: "אין כל שחר לפרסומים השונים בנושא. נבהיר כי לא הועברו כלי נשק לרשות הפלסטינית במהלך השנה האחרונה".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
גורמים פלסטינים: כלי הנשק הועברו ביום שני, באישור ישראלי מלא. יו"ר הרשות אבו מאזן
(צילום: AFP)
בן גביר איים בהשלכות אם נתניהו לא יכחיש את הדיווחים, וקרא: "אם בכוונתך לחתור לממשלת 'אוסלו 2', אנא עדכן את שריך ואת הציבור ונפעל בהתאם". נתניהו הכחיש, פרסם סרטון שבו הוא טוען כי לא הועברו כלי נשק לרשות, והאשים בהפצת "פייק ניוז": מאז שקמה הממשלה, היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד, לרשות הפלסטינית. לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר".
מנגד, גורמי ביטחון ישראלים מסרו כי מדובר בצעד אחד מתוך שורת צעדים שנשקלים לטובת הרשות הפלסטינית. לפי הגורמים, צעדי ההמשך מותנים בשני דברים: הצגת הישגים מבצעיים של הרשות (בעיקר בג'נין), והחזרה רשמית של התיאום הביטחוני, שהופסק באופן הצהרתי ע"י אבו מאזן בתחילת השנה.