שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' האשים הבוקר (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שצעדי החימוש של הרשות הפלסטינית, שעליהם דווח בגלי צה"ל, מבוצעים על מנת לרצות את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו יואב גלנט
איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו יואב גלנט
סמוטריץ' האשים, בן גביר איים על נתניהו וגלנט הכחיש
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
בסביבת השר כלל לא הכירו את המהלך, ומסרו כי הוא "רותח מזעם". ההערכה בסביבת סמוטריץ' היא ש"קידום העברת הנשק לרשות הפלסטינית, כמו גם המגעים לפשרה בבית הנשיא בנוגע למהפכה המשפטית, הם תשלום לבני גנץ על מנת להקים עימו ממשלת שמאל שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו". בעקבות זאת, סמוטריץ' מכנס הבוקר התייעצות דחופה.
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על הפרסומים, והעביר מסר מאיים לנתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמל"ח למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת 'אוסלו 2', אנא עדכן את שריך ואת הציבור ונפעל בהתאם".
נתניהו אכן הכחיש את הפרסומים, ופרסם סרטון שבו הוא טוען כי לא הועברו כלי נשק לרשות, והאשים בהפצת "פייק ניוז": "אין גבול לפייק ניוז - אז הנה העובדות: מאז שקמה הממשלה, היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד, לרשות הפלסטינית. מה שכן נעשה, זה לממש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ (בממשלת בנט-לפיד) בינואר 2022, להעביר מספר כלי רכב ממוגנים להחלפת כלי רכב שהתיישנו. זה מה שנעשה, לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר. לפעמים גם הפייקניוז לא ממוגן, וטוב שאנחנו מנקבים את השקר הזה".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"יהיו לכך השלכות". בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במחנה הממלכתי מתחו ביקורת על התנהלות הממשלה, ומסרו כי "ממשלה שבונה תיאוריות קונספירציה מביטחון המדינה ומנהלת אותו בתקשורת - לא ראויה ולא יכולה לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".
הבוקר דווח כי במסגרת עסקה על העברת כלי נשק, שכללה גם כלי רכב צבאיים, הועברו לרשות הפלסטינית אמצעי לחימה רבים מבסיסים של צבא ארה"ב בירדן, דרך מעבר אלנבי - באישור ישראלי מלא.
לפי גורמי ביטחון פלסטינים, המשלוח, שהועבר עוד ביום שני האחרון, כלל לא פחות מ-1,500 כלי נשק - חלקם רובים מסוג M16 מוכווני לייזר, וחלקם רובים מסוג קלאצ'ניקוב, כמו גם כלי רכב משוריינים. לפי הדיווח, ישראל הציבה לרשות מספר תנאים לשימוש בנשק: התנאי הראשון הוא כי הנשק יוכל לשמש רק לפעילות נגד טרור - מול מבוקשי חמאס וג'יהאד איסלאמי, ולא נגד עבריינים פליליים. התנאי השני הוא כי הנשק יהיה מצוי רק בידיהם של חלק ממנגנוני הביטחון הפלסטיניים - הביטחון הכללי, המודיעין המסכל והמשטרה.
7 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
גורמים פלסטינים: כלי הנשק הועברו ביום שני, באישור ישראלי מלא. יו"ר הרשות אבו מאזן
(צילום: AFP)
עוד מסרו הגורמים הפלסטינים כי הרשות ביקשה את הכלים כבר לפני יותר משנה, אך בעבר ישראל סירבה לבקשה. לדברי הגורמים, האישור התקבל בעקבות הפסגות בעקבה ובשארם, לאחר שיח שנוהל מול מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שמסר הכחשה גורפת לדיווחים: "אין כל שחר לפרסומים השונים בנושא. נבהיר כי לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית במהלך השנה האחרונה".
גם בלשכת שר הביטחון יואב גלנט הכחישו את הדיווח: "בניגוד למצג השווא העולה מהדיווחים השונים, מאז כניסתו של שר הביטחון יואב גלנט לתפקיד לא אושרה העברת נשק או אמצעי לחימה קטלניים לידי הרשות הפלסטינית". עם זאת, גורמי ביטחון אישרו כי הועברו לרשות כלי רכב ממוגנים.
7 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
זעם בקבוצת הוואטסאפ: "אל תתנו להם רובים. מה אנחנו ממשלת אוסלו ג'?"
(צילום: עמית שאבי)

מנגד, גורמי ביטחון ישראלים מסרו כי מדובר בצעד אחד מתוך שורת צעדים שנשקלים לטובת הרשות הפלסטינית. לפי הגורמים, צעדי ההמשך מותנים בשני דברים: הצגת הישגים מבצעיים של הרשות (בעיקר בג'נין), והחזרה רשמית של התיאום הביטחוני, שהופסק באופן הצהרתי ע"י אבו מאזן בתחילת השנה.
למרות טענת הגורמים הפלסטינים שהאישור לעסקה התקבל בעקבות הפסגות בעקבה ובשארם, גורמים בממשלה מסרו כי מדובר בהחלטה מימי ממשלת בנט-לפיד, וכי "אי אפשר היה שלא לכבד אותה".
ח"כ טלי גוטליב התייחסה לסערה בריאיון ל-ynet Live, ואמרה כי "הדיפ סטייט והשמאל מחלחל אל החלטות הקבינט. על הממשלה להתעשת. לא צריכים להיות גאונים בביטחון - אלא בבני אדם - ולהבין את האויב האכזרי שלנו. הם רוצים אותנו בים".
7 צפייה בגלריה
יו"ר המחנה הממלכתי בני בגץ וחילי טרופר במליאת הכנסת
יו"ר המחנה הממלכתי בני בגץ וחילי טרופר במליאת הכנסת
"אין צורך לשלם עבור כניסתנו לממשלה - זה לא על הפרק". ח"כ טרופר
(צילום: רפי קוץ)
7 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
"הזוי - שכחנו שבראש הרשות עומד מכחיש שואה אנטישמי". השר שיקלי
(צילום: משה מזרחי)
באופוזיציה התייחסו לדברי סמוטריץ' ובן גביר, כמו גם לטענת סביבת שר האוצר ולפיה נתניהו "משלם" לגנץ על מנת להקים עימו ממשלה. ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) מסר: "מוטב שממשלת ישראל תעסוק בחיזוק הביטחון, הכלכלה ואיחוי הקרעים, במקום בייצור כותרות ובגלגול אחריות על אחרים כפי שהם עושים קרוב לעשרה חודשים. ביטחון עושים במעשים, לא במילים. אין צורך לשלם שום תשלום עבור כניסתנו לממשלה, משום שהדבר כלל לא על הפרק". גם חברו למפלגה זאב אלקין התייחס לדיווח: "ממשלת ימין על מלא? בן גביר יצא פיתה אתמול, סמוטריץ' יצא לאפה היום. נתניהו הופך את הממשלה שלו למאפייה, רק שהטרור הפלסטיני ממשיך להשתולל".

סערה בקבוצת הוואטסאפ של השרים

בעקבות הדיווח, התעורר שיח סוער בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה. שרת ההתיישבות אורית סטרוק מהציונות הדתית כתבה: "אל תתנו להם רובים. אם הם לא יודעים לטפל בג'נין, טול כרם ושכם - שיזוזו הצידה ויתנו לנו לטפל. ממילא הם לא הורגים מחבלים, גג לוקחים אותם לכלא בתנאי בית מלון, וגם אם הם מחרימים נשק מהמחבלים - הם לא מעבירים אותו אלינו, אלא לוקחים לעצמם. אנחנו לא יודעים שכל הנשק הזה יופנה נגדנו?".
7 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
"קבוצת וואטסאפ היא לא חלופה לקבינט". השר קיש
(צילום: שלו שלום)
השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי התרעם: "פשוט הזוי, חבל מאוד שאין דיון לפחות בקבינט לפני שמאשרים לרשות לקבל אמצעים כאלה. כאילו שכחנו שבראש הרשות עומד אחד מגדולי שונאי ישראל, מכחיש שואה ואנטישמי ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס ניסה להרגיע: "מכובדיי, נושאים מעין אלו מקומם בקבינט בלבד ולא בקבוצת וואטסאפ". שר המורשת עמיחי אליהו השיב: "יוסי יקירי, אין לנו תשובות לעצמנו. זו לא רק שאלה של מה אנחנו מסבירים בתקשורת. זה לא עניין רק לקבינט. זה איך אנחנו ישנים בלילה".
שר החינוך יואב קיש השיב לשרים סטרוק ושיקלי: "אורית, החלטות כאלו התקבלו מן הסתם בפורום שבו נמצא יו"ר המפלגה שלך. מציע שתדברי איתו. כנ"ל לעמיחי. קבוצת הוואטסאפ הזו היא לא חלופה לקבינט. היא לעדכוני שרים בלבד". סטרוק הגיבה: "מותר לשרי ממשלה להביע דעתם על צעד כל כך מזעזע. בוודאי אחרי ששיקלי ואני ביררנו אתמול לגבי הצעד הקודם שנחשף (נשק ושריוניות), ונאמר לנו שלא היה דיון קבינט כי 'אין צורך'". קיש: "אורית, תודה שאת מחזקת את דבריי. יש לנהל דיון בקבינט ולדעתי יו"ר התנועה שלך חבר בקבינט". סטרוק: "כל זה לא נידון בקבינט". שר הבריאות והפנים משה ארבל כתב: "לא סביר", והשרה סטרוק תהתה: "מה אנחנו ממשלת אוסלו ג'?"
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) הגיב לסערה ב-X (טוויטר לשעבר), וכתב: "נורא ואיום. אם זה נכון אני לא יודע לחיות עם זה בשום צורה. לא באנו לשחק".
פורסם לראשונה: 10:06, 13.09.23