1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הערב (שבת) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפעם החמישית מאז פרוץ המלחמה בדרום. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הודה לביידן על "התמיכה האמריקנית העמוקה והבלתי מותנית במדינת ישראל ובזכותה להגן על עצמה", וכן, הודה על ביקורי התמיכה של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין.
עוד נמסר כי נתניהו וביידן דנו בתמונת המצב, בדגש על הלחימה בדרום, וראש הממשלה הודה לנשיא על הסיוע הביטחוני והמודיעיני "רחב ההיקף והמהיר" שסיפקה ארה"ב לישראל. "נתניהו שיתף את הנשיא בביקורו היום בגבול הרצועה, שם חזה במו עיניו בזוועות שביצע החמאס במשפחות העוטף, והדגיש את האחדות והנחישות לעמוד במטרות הלחימה שהוצבו. השניים סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר רציף", נמסר מלשכת ראש הממשלה.
מהבית הלבן נמסר כי ביידן שוחח עם נתניהו על "התיאום של ארה"ב עם ישראל, האו"ם, מצרים, ירדן וגורמים אחרים באזור על הבטחת גישה למזון, מים ושירותי בריאות לאזרחים חפים מפשע". "הנשיא ביידן הדגיש את תמיכתו בכל המאמצים למנוע פגיעה באזרחים".

במקביל, ביידן שוחח גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בהודעה מטעם הרשות נמסר כי אבו מאזן אמר לנשיאכי "שלום וביטחון באזורנו יושגו באמצעות יישום פתרון שתי המדינות, המבוסס על לגיטימציה בינלאומית וכוונת הצד הפלסטיני לפעול להשגת מטרה זו, וההכרח בעצירת כל התקיפות וכיבוד המשפט ההומניטרי הבינלאומי במתרחש ברצועת עזה".
אבו מאזן הדגיש בשיחתו עם ביידן "את ההכרח לאפשר פתיחת מעברים הומניטריים דחופים ברצועת עזה, אספקת חומרים בסיסיים ואספקה רפואית, אספקת מים, חשמל ודלק לאזרחים שם, ודחייה מוחלטת של העקירה של תושבי הרצועה", וקרא "לעצור את התקפות המתנחלים נגד פלסטינים בערים, כפרים ומחנות פלסטיניים בגדה המערבית, ולעצור את פלישות הקיצוניים למסגד אל-אקצא, הגורמות להסלמה של המצב".
עוד נמסר כי אבו מאזן, שספג ביקורת על שתיקתו לנוכח תיעוד מעשי הטבח בעוטף עזה, "דחה את השיטות הקשורות להרג או התעללות באזרחים משני הצדדים, וקרא לשחרר אזרחים, אסירים ועצורים. הוא חזר והדגיש את דחיית האלימות, דבקות בלגיטימציה בינלאומית, התנגדות עממית בדרכי שלום, ופעולה פוליטית כדרך להשגת המטרות הלאומיות של חופש ועצמאות".
מהבית הלבן נמסר כי ביידן הציע לאבו מאזן את "תמיכתו המלאה" להבאת סיוע הומניטרי לפלסטינים ברצועת עזה, אך הודגש כי הנשיא גינה את חמאס בשיחתם. "ביידן פירט על מאמצי ארה"ב למנוע מהמלחמה להתרחב, ועל הצורך לשמור על היציבות בגדה המערבית", נמסר.
מאז פרוץ המלחמה עם מתקפת הפתע של חמאס על עוטף עזה, הנשיא ביידן הביע תמיכה בלתי מסוייגת בישראל ובזכותה להגן על עצמה. בין היתר, ביידן נשא נאום תמיכה חד משמעי בישראל, שבו הביע גינוי תקיף למעשי הטבח הזוועתיים של חמאס. הנאום של ביידן, שהעניק גיבוי מלא לישראל ואף הבטיח סיוע משמעותי, עורר הדים והתפעלות רבה במדינה וברחבי העולם. אתמול ביידן שוחח במשך כשעה וחצי עם משפחות של אזרחים אמריקנים המוגדרים נעדרים, וכאלה שנחטפו ומוחזקים על ידי חמאס בעזה.