3 צפייה בגלריה
גזר הדין לקוטייר עודה
גזר הדין לקוטייר עודה
"אפשרו לו לנהל את הכלא". קוטייר עודה
בניגוד גמור להמלצות המשטרה, שטענה כי קוטייר עודה הוא ראש ארגון פשע מסוכן שנאסר עליו להיפגש עם בת זוגו, הוציא אותו שב"ס לפני כשבועיים באישון לילה מכלא אוהלי קידר ללידת בתו. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". גורמים בשב"ס אישרו את פרטי המקרה, וטענו כי קוטייר לא נפגש עם בת זוגו - אלא התאפשר לו לפגוש את בתו הפעוטה זמן קצר לאחר לידתה.
לשם המחשה, וכדי להבין עד כמה נחשב האירוע חריג, העבריין אסי אבוטבול, שיושב בכלא כבר 16 שנים, הגיש בחודש שעבר בקשה חריגה לשב"ס לצאת לחתונת בתו. בשב"ס סירבו לבקשה בטענה כי הדבר עלול לסכן את אבוטבול, ויש חשש שיחוסל.

ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודעו עוד מספר אירועים חריגים וחמורים שאירעו בחודשים האחרונים בכלא רימונים בשרון, שבו היו כלואים קוטייר וכמה מאנשיו. לטענת מספר מקורות בשב"ס, קוטייר איים על מפקד כלא רימונים, תת-גונדר איאד סביתי, שקיבל את הפיקוד על הכלא בספטמבר 2022 לאחר שהיה מפקד כלא שאטה בצפון.
עם כניסתו לתפקיד ביקש סביתי לפעול ביד קשה נגד ארגוני הפשע בכלא. הוא רצה להעביר כמה מהאסירים שמזוהים עם קוטייר לבתי כלא אחרים ודרש שלא לאשר בקשות חריגות של קוטייר ואנשיו, מה שהביא למספר מהומות בכלא רימונים. קוטייר ניגש לסביתי ואיים עליו כי הם שמו סכום כסף גבוה על ראשו - וחמישה חודשים בלבד אחרי שנכנס לתפקידו, בפברואר האחרון, יצא מפקד הכלא באופן מפתיע לחופשה אישית. סביתי, שנחשב לקצין איכותי, לא שב עד עתה לשב"ס.
3 צפייה בגלריה
אסי אבוטבול
אסי אבוטבול
ביקש לצאת לחתונת בתו - וסורב. אסי אבוטבול
(צילום: גיל נחושתן)
קוטייר ו-13 מאנשיו פוזרו מאז בין בתי כלא שונים. כאמור, קוטייר מרצה את עונשו כיום בכלא אוהלי קידר שבדרום. לפני כחודש מונה תת-גונדר חגי דוד למפקד כלא רימונים במקום סביתי. "בשב"ס פוחדים מקוטייר במיוחד", אמר קצין בכיר במשטרה. "היו לא מעט אירועי ירי ומטענים שעל פי החשד הגיעו מכיוון אנשיו של קוטייר, שביקשו לנקום בקציני שב"ס שלא נעתרו לבקשות חריגות שלו. מפחדים ממנו ובגלל זה נותנים לו מה שהוא רוצה. הוא שלט בכלא רימונים".
קצינים בכירים במשטרה הטיחו טענות קשות כלפי שב"ס: "אפשרו לקוטייר ואנשיו לנהל את הכלא במשך תקופה ארוכה. סוהרים וקצינים בשב"ס מפחדים ממנו, ומי שרק מעז לסרב לבקשות שלו או של אנשיו הופך למאוים. הבהרנו לשב"ס שאין לאפשר לקוטייר, שנחשב לאסיר מסוכן, לצאת מהכלא - ולמרות זאת הוציאו אותו בזמן שהרחובות בחברה הערבית מדממים".
קוטייר עודה, בן 42 מג'לג'וליה, הורשע ביולי 2022 בבית המשפט המחוזי בתל אביב בסיוע לרצח, בשבע עבירות של קשירת קשר לפשע, נשיאת נשק, חטיפה לשם רצח או סחיטה, מתן אמצעים לפשע, ארבע עבירות של סחיטה בכוח, שלוש עבירות של סחיטה באיומים, חטיפה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ריבוי עבירות של החזקת נשק, שתי עבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, מרמה, עורמה ותחבולה בכוונה לחמוק ממס והחזקת סם שלא לצריכה עצמית.
3 צפייה בגלריה
קוטייר עודה
קוטייר עודה
אישום נגד קוטייר ב-2018. הפרקליטות ביקשה 24 שנות מאסר
(צילום: עמית הובר)
הפרקליטות ביקשה 24 שנות מאסר, ובפועל גזר עליו בית המשפט 18 שנים, מאסר על תנאי ופיצויים בגובה של יותר ממיליון שקלים. בפרקליטות ייחסו לעודה תחילה גם מעשי רצח, אך לבסוף הוא הגיע להסדר טיעון ובו הוחלט כי איש לא יורשע במעשי הרצח, אלא בעבירות חמורות נלוות. גם סעיף ארגון הפשיעה הוסר בהסדר.
משב"ס נמסר בתגובה: "שב"ס מתמודד מדי יום מול ארגוני פשיעה ועבריינים מכל הסוגים במתארים מורכבים ומאתגרים. רק לאחרונה, פוזרו בבית הסוהר רימונים אסירים ממוקדי כוח ברחבי הארץ. נדגיש כי כל פנייה של סוהר המרגיש מאוים מטופלת על ידי גורמי המקצוע, וזוכה לליווי הן מגורמי ביטחון והן מגורמי משאבי האנוש. לגבי הטענה בנוגע לאסיר קוטייר עודה, נבהיר כי שב"ס עמד בכל ההתניות שהציבו בפניו הגורמים השונים, וזאת על מנת להוציא לפועל בקשה הומניטרית מקובלת".
עורכת הדין שני מורן, המייצגת את קוטייר עודה, מסרה: "מגוחך לשמוע טענות מטעם משטרת ישראל בעניין תנאי כליאתו של קוטייר עודה. מדובר במי שמוחזק זה שש שנים בהפרדת יחיד, תחת מניעות טלפוניות והגבלות ביקורים. אין כל מקום להשוות בין בקשה של אסיר אחר לצאת לחתונה באולם אירועים, יציאה שככלל אינה מתאפשרת בליווי שב"ס, ובין ביקור תחת ליווי סוהרים הדוק שבמהלכו התאפשר לו לפגוש בבית החולים את בתו - עניין המתאפשר לאסירים רבים דרך קבע, בהתאם לפקודות שב"ס.
"בשל היותו אסיר הפרדה, קוטייר אינו שוהה בכלא רימונים זה חודשים ארוכים כחלק מהעברתו לבית סוהר אחר כל כמה חודשים, ואין כל קשר בין סיום תפקיד מפקד הכלא לנטען בכתבה, ובוודאי שלא לאיומים נטענים שמעולם לא התרחשו. לראיה, משטרת ישראל אף לא חקרה את קוטייר בחשד לאיומים על מפקד כלא, כך שמדובר בטענה שקרית וחסרת בסיס.
"לא ברור מתי לאחרונה ביקרו מי מנציגי המשטרה באגפי ההפרדה בשב"ס ובחנו את תנאי הכליאה הקשים, ומוטב שיעשו כן בטרם יעלו טענות מופרכות ביחס לאסיר כזה או אחר. כל מטרת הדברים המובאים בכתבה היא להביע מורת רוח מצד משטרת ישראל על אודות כך שככל הנראה, עמדתה ביחס ליציאת האסיר לא התקבלה על ידי גורמי שב"ס. מעבר לכך אין כל שחר לסיפורי המעשיות הנזכרים בכתבה".