בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (חמישי) 18 שנות מאסר על העבריין קוטייר עודה, במסגרת תיק הדגל של הפרקליטות בנוגע לפשיעה במגזר הערבי. זאת לאחר שבדצמבר 2021 הודה והורשע עודה בשורת עבירות אלימות חמורות - אך לא בניהול ארגון פשיעה, למרות שמערכת אכיפת החוק ראתה בו ראש ארגון פשיעה.

בסוף השנה שעברה, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט בני שגיא, הרשיע את עודה יחד עם 21 עבריינים נוספים, בהם גם קטין, בעבירות סיוע לרצח, ניסיון רצח, עבירות חבלה וכן עבירות נשק, עבירות סחיטה באיומים ועבירות מס, כל אחד על פי חלקו. בפרקליטות ייחסו לעודה, בן 40 מג'לג'וליה, גם מעשי רצח, אך לבסוף הוא הגיע להסדר טיעון והוחלט שאיש לא יורשע במעשי הרצח - אלא בעבירות חמורות נלוות. כאמור, גם סעיף ארגון הפשיעה הוסר בהסדר.
קוטייר עודה הורשע בסיוע לרצח, בשבע עבירות שלקשירת קשר לפשע, נשיאת נשק, חטיפה לשם רצח או סחיטה, מתן אמצעים לפשע, ארבע עבירות של סחיטה בכוח, שלוש עבירות של סחיטה באיומים, חטיפה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ריבוי עבירות של החזקת נשק, שתי עבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, מרמה, עורמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס והחזקת סם שלא לצריכה עצמית. סך הכך, הפרקליטות ביקשה 24 שנות מאסר בפועל בית המשפט גזר 18 שנות מאסר, מאסר על תנאי ופיצויים בגובה של מעל מיליון שקלים.
במסגרת החקירה הצליחה המשטרה להחדיר מצלמות ומכשירי האזנות סתר ללב ליבה של ההתארגנות סביבו, ואחר כך פתחה המשטרה בגל מעצרים, שכלל את עודה ו"חייליו". בחקירה גויס אחד ה"חיילים" המרכזיים כעד מדינה.
לאחר הליך גישור בין סנגורי הנאשמים לפרקליטות מחוז תל אביב, הוחלט כי הפרקליטות תבקש להטיל על עודה 24 שנות מאסר בפועל ו-1.25 מיליון שקלים פיצויים, ומאידך ההגנה תעתור לעונש שלא יפחת מ-18 שנה. המשמעות היא שהעבריין הבכיר ירצה לא פחות מ-18 שנות מאסר.
לפי ההסדר, על נאשמים נוספים יוטלו עונשי מאסר משמעותיים גם כן. תייר עינאש ירצה 18 שנות מאסר וחצי, הישאם סדה 17 שנות מאסר, אבראהים קזאמר בין 19 ל-20 שנות מאסר, הקטין ירצה 17 שנות מאסר ומוג'הד פריג' יישלח ל-18 שנים בכלא.
במסגרת כתב האישום המתוקן הורשעו עודה ומחמוד חמדאן בסיוע לרצח אביחי וקנין, שחוסל בפברואר 2017. לפי האישום שבו הודו עודה, נאשמים נוספים ועד המדינה, הם אף קשרו קשר לגרום למותו של אדם אחר בשם יענקלה אמסלם. הם עקבו אחריו בבית קפה כשהיה עם וקנין. בשלב מסוים וקנין נכנס לרכבו ונסע. כשעצר בבת ים סמוך למדרכה, הם סברו שמדובר ביעד שלהם: לפי כתב האישום, עד המדינה ואדם נוסף שלא הועמד לדין ירו בו - והוא מת במקום.
4 צפייה בגלריה
הפגיעה במגדל השמירה
הפגיעה במגדל השמירה
אחרי הירי לעבר כלא איילון, 2018
(צילום: דוברות שב"ס)
4 צפייה בגלריה
הפגיעה במגדל השמירה
הפגיעה במגדל השמירה
(צילום: דוברות שב"ס)
בנוסף הורשעו מעורבים אחרים בתיק בסיוע לרצח של פיראס נאדי ומריה גאנם, שגם הם נורו למוות ברכבם. חלק מהמעורבים בתיק הורשעו גם בחטיפת אדם, ובניסיון רצח של אדם בשם טלטל ערער שנפצע באירוע.
עודה, נזכיר, עלה לכותרות בסוף 2018 גם בשל פרשה אחרת, שבה נפתחה אש לעבר בית המעצר הדרים וכלא איילון. במשטרה חשדו אז כי מאחורי הירי עומדים "חייליו" של עודה, וכי הרקע לתקריות החריגות הייתה העובדה שכמה שבועות לפניהן מת אחיו, אך בקשתו לצאת להלוויה נדחתה על ידי שב"ס. כמה חשודים נעצרו בפרשה הזו, אך בהמשך הם שוחררו.
4 צפייה בגלריה
עורכי הדין שני מורן, יהלי שפרלינג, שחר חצרוני, דורון נוי ושילה ענבר
עורכי הדין שני מורן, יהלי שפרלינג, שחר חצרוני, דורון נוי ושילה ענבר
עורכי הדין שני מורן, יהלי שפרלינג, שחר חצרוני, דורון נוי ושילה ענבר
(צילום: אלבום פרטי, עידו ארז)
את עודה ייצגו עורכי הדין דורון נוי, שחר חצרוני, יהלי שפרלינג, שילה ענבר ושלי גבאי ממשרד "נוי, סננס, שפרלינג וחצרוני" וגם עורכי הדין שני מורן ותום הלפרין.
עו"ד נוי מסר בתגובה: "אנו בהחלט שבעי רצון שבית המשפט כיבד את הסדר הטיעון. אין ספק שבמסגרת ההליך הזה נחשפו משאבים ציבוריים בסכומים אסטרונומיים ובסופו של דבר ההסדר שהושג משקף את מצב הראיות בתיק וכל הקשיים שעלו במהלך המשפט". עו"ד חצרוני הוסיף: "העונש שהוטל על קוטייר הוא חמור מאוד - כמעט פי חמישה ממה שקיבל עד המדינה, הרוצח בתיק שנקבע שרצח בדם קר את אחד הקורבנות - מבלי שעודה לחץ על ההדק באף אחד מהאישומים". לדברי עו"ד שפרלינג, "זה הסדר לא פשוט שבית המשפט שקל זמן רב וקבע את העונש ברף התחתון של ההסדר. למרות שעד המדינה הוא שעשה את כל הדברים החמורים בתיק, הנאשם קיבל עונש משמעותי". עו"ד שני מורן ציינה: "בסופו של יום היחיד בתיק הזה שלחץ על ההדק והוביל למות אדם הוא עד המדינה שאיתו המדינה חתמה על הסכם עד מדינה. מי שקיבל עונש משמעותי הוא הנאשם. גזר הדין ראוי".