בישיבתה השבועית שנערכה היום (ראשון) אישרה ממשלת ישראל את הצעת שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) לתוכנית החומש הלאומית לבטיחות בדרכים, שגיבשה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). במסגרת החלטת הממשלה, אושרו עקרונות התוכנית לחמש השנים הקרובות, שיעדה להפחית את שיעור הנפגעים בתאונות דרכים ב-50% תוך חמש שנים. בנוסף אישרה הממשלה תקצוב פיילוט ליישום התוכנית בסך 80 מיליון שקלים.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה סמוך לכלא 6
זירת התאונה סמוך לכלא 6
זירת תאונה בכביש 721, ארכיון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"נשים דגש על הולכי הרגל". מיכאלי בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
במסגרת התוכנית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תקים ועדת תיאום בראשותה, לצורך קידום עבודה בין-משרדית מתואמת לחיזוק פעילות הממשלה להגברת הבטיחות בדרכים. כמו כן, מתייחסת התוכנית לחברה הערבית, לקידום הבטיחות במרחב העירוני, נהגים צעירים, שיפור האכיפה, נהגי רכב כבד ודו-גלגלי, ושיפור התשתיות בדרכים הבין-עירוניות.
יישום השלב הראשון של התוכנית הרב-שנתית ייצא לדרך מיד, עוד השנה. בפיילוט שיערך, ייבחר אשכול אזורי על פי קריטריונים מקצועיים שיגובשו ברלב"ד. לצורך מימון השלב הראשון אושר תקציב בסך 80 מיליון ש"ח מתקציב משרד התחבורה, מפרויקט "עיר בטוחה", ומהחלטה 550 - התוכנית לצמצום פערים בחברה הערבית.
4 צפייה בגלריה
מכת מדינה
מכת מדינה
נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שפורסמו בחודש שעבר
ראש הממשלה יאיר לפיד, שאחותו מיכל נהרגה בתאונת דרכים ב-1984, התייחס בפתח ישיבת הממשלה לתוכנית החומש: "המאבק הזה הוא בנפשנו. כל תאונה שאתם שומעים עליה בתקשורת מפרקת משפחה. את הרוב המוחלט של התאונות האלה אפשר למנוע בעבודה נכונה. מדינת ישראל לא עשתה מספיק להיאבק בתאונות הדרכים, בזמן שבשנים האחרונות מדינות אחרות הצליחו להוריד בעשרות אחוזים את התאונות הקטלניות - כי הן עבדו נכון".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מיכאלי מסרה: "מאז ממשלת שרון לא אישרה ממשלת ישראל תוכנית למאבק בתאונות הדרכים. שבעה חודשים מאז שמיניתי את אבי נאור ליושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עם מועצה חדשה, נחושה וחדורת תחושת שליחות, התוכנית יוצאת לדרך מיד. נשים דגש על הולכות והולכי הרגל, משתמשי הדרך הפגיעים ביותר. אי אפשר לחכות עוד, אנחנו במלחמה על החיים ובמלחמה על הבטיחות, ולכן התוכנית הזאת יוצאת לדרך היום".
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, גב' מיכל פרנק, שיבחה את ההחלטה: "לצד מדיניות המשרד, ששמה בראש סדר העדיפויות את בטיחות משתמשי הדרך בתשתיות, בתנועה ובתחבורה הציבורית - המשרד מחזק את הרלב"ד באמצעות השקעה תקציבית משמעותית מתקציבו, ובהידוק שיתוף הפעולה המקצועי בין הרשות ליחידות המשרד".
4 צפייה בגלריה
אינפו נתונים תאונות דרכים
אינפו נתונים תאונות דרכים
הגנה על הולכי הרגל והנהגים הצעירים - בין יעדי התוכנית. נתוני הרלב"ד מדצמבר 2021
יו"ר הרלב"ד אבי נאור בירך אף הוא על אישור תוכנית החומש: "מדינת ישראל ניצבת במקום האחרון מבין מדינות האיחוד האירופי בצמצום ההיפגעות בתאונות דרכים. 350 הרוגים מידי שנה בתאונות אינם גזירת גורל, ואסור לנו כמדינה וכחברה להשלים עם המצב. החלטת הממשלה שהתקבלה היום מוציאה את ישראל מקיפאון ארוך שנים ומוציאה לדרך תוכנית לאומית שגובשה לאורך השנה האחרונה ברלב"ד במטרה להציב את ישראל בין חמש המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, בירך את ההחלטה אך הזהיר כי אין להסתפק רק בה: "לאחר מאבק ממושך של עמותת אור ירוק, אני מברך על החלטת הממשלה. זהו צעד ראשון מבין שלל צעדים ומהלכים שיש לקדם על מנת לעצור את מגמת העלייה בהרוגים מתאונות דרכים.
"כדי שהחלטת הממשלה לא תישאר על השולחן רק בגדר החלטה, חייבים עכשיו גם לתקצב אותה באופן מלא ורב שנתי ולהוציאה מן הכוח אל הפועל. בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים בישראל ואסור לגרור רגליים. בכל יום שעובר ללא תוספת של שוטרים וניידות, ללא תוספת תקציב לטיפול בקטעי הכבישים האדומים וללא מיקוד באוכלוסיות הפגיעות, יותר ויותר ישראלים יהיו חשופים לסכנה בכבישים".
ארגון נהגי האוטובוסים של ההסתדרות הלאומית בירך אף הוא על החלטת הממשלה, ומסר: "נושא הרכבים הכבדים וההשקעה בנהגים הם הבסיס להצלחת הפיילוט ולצמצום תאונות הדרכים. רק כך ניתן להציל את חיי הנוסעים והנהגים כאחד".