2 צפייה בגלריה
דיון קבינט הקליטה
דיון קבינט הקליטה
ראש הממשלה בנט בקבינט הקליטה. "להכפיל פי 4"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מבוכה נרשמה היום (שלישי) בישיבת קבינט העלייה והקליטה שכונס לדיון בעולים המבקשים להגיע לארץ מאוקראינה ורוסיה על רקע המלחמה. ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש לעבור על התהליך שחווה עולה חדש מרגע שהוא יוצא מביתו בקייב ועד ההגעה לישראל. כשהוסבר לו שהתהליך מתחיל בשיחת טלפון ל"גלובל סנטר" – מוקד החירום של הסוכנות היהודית שיושב בקריית מוריה בירושלים – חייג בנט את המספר והגיש את הטלפון לשר זאב אלקין כדי שישוחח ברמקול באוקראינית עם המוקדן.
אלא שהנוכחים זכו לשמוע מענה אוטומטי ראשוני דווקא באנגלית, ולאחר חמש דקות של המתנה ללא תשובה – שוב נשמע המענה האוטומטי, שביקש מהפונה להשאיר מספר טלפון תוך הבטחה שיחזרו אליו.
כשבנט הבין שהשיחה לא מתקדמת לשום מקום הוא דפק על השולחן ופנה לנציגי הסוכנות: "לא יכול להיות מצב כזה. בחברת מקררים עונים תוך חצי דקה. אתם אומרים לי שהכל תקין ואף אחד לא ענה לי. אני דורש לתגבר ולהכפיל את איוש המוקד פי שלושה או ארבעה. אני דורש שזה יטופל עד היום ב-18:00". ממלא מקום יו"ר הסוכנות, יעקב חגואל, השיב לו שהעניין יטופל.

נציגי "נתיב" (הגוף הממשלתי הפועל בקרב יהדות ברה"מ לשעבר) דיווחו בדיון על זינוק בפניות לעלייה מרוסיה. לדבריהם, רק בשבוע האחרון פנו 14 אלף מבקשי עלייה, אך לדבריהם הם לא עומדים בקצב. 1,400 מהבקשות אושרו.
על רקע זה התנהל ויכוח בין בנט והשרים אלקין ואביגדור ליברמן לבין שרת הפנים איילת שקד. אלקין וליברמן הציעו שיהודים מרוסיה יגיעו לארץ כתיירים ויוציאו כאן אשרות עולה. בנט תמך בעמדתם. שקד, לעומת זאת, התנגדה בתוקף והזהירה שמהלך כזה יהווה פתח למאות אלפים להיכנס לישראל, והזכירה שאחרי שאדם מגיע כתייר - קשה מאוד להוציא אותו מהארץ.
שקד ציינה שדרוש סיוע מ"נתיב" כדי להבחין עוד לפני ההגעה לארץ בין זכאים לעלייה לבין מי שאינם כאלה. לבסוף סוכם על הקמת צוות משולב של רשות האוכלוסין וההגירה, המל"ל ומשרד העלייה והקליטה כדי לגבש מנגנון שיפעל בנושא.
2 צפייה בגלריה
ילדי בית היתומים וצוות אנשי חב״ד מהקהילה בז׳יטומיר, במלון בעיר קולז׳ נאפוקה ברומניה
ילדי בית היתומים וצוות אנשי חב״ד מהקהילה בז׳יטומיר, במלון בעיר קולז׳ נאפוקה ברומניה
ילדי בית היתומים מהקהילה בז׳יטומיר שעלו לישראל השבוע
עוד נמסר בדיון כי מאוקראינה לא נרשמת עלייה מסיבית כי למעט אלה שהצליחו לצאת מהמדינה, רבים עדיין נמצאים בבתיהם או במקומות מחסה מהתקיפות הרוסיות. בנט הנחה בדיון לעשות הכל כדי לחלץ יהודים מתוך אוקראינה.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה בדיון שדרושים פתרונות גדולים לשיכון העולים, והשר השיכון אלקין הודיע שנעשית עבודה ליצירת אלפי דירות.
בפתח הדיון אמר בנט: "קלטנו עד עכשיו הרבה מאות פליטים, חלקם יהודים, רובם לא. מטבע הדברים מדינת ישראל תתמקד בפליטים יהודים. אנחנו חייבים שהם יתקבלו כאן בצורה הטובה ביותר, שירגישו דלת פתוחה ובית חם. אסור שהבירוקרטיה הפנימית שלנו תציב מכשולים. אנחנו צריכים לדעת להפוך עולמות ולחתוך בבירוקרטיה כדי לעמוד במשימה ההיסטורית הזאת".
בנט ביקש שני צעדים בעניין. הראשון, להגיע באופן אקטיבי ליהודים במצוקה, ובכך לחסוך מהם לצאת למשרדי נתיב או לקונסוליה. השני, קליטה מיטבית, כדי שלדבריו, "הם יתקשרו למשפחות שלהם ויגידו 'בואו, בואו, כי טוב פה'".

אגף משרד העלייה והקליטה בנתב"ג קיבל ביממה האחרונה את פניהם של 401 עולים חדשים שנמלטו מאוקראינה. מפרוץ הלחימה עלו לישראל 671 עולים חדשים. במהלך היום ינחתו בישראל עוד לפחות 102 נמלטים זכאי חוק השבות. משרד העלייה והקליטה ערוך ומצפה לרבבות עולים חדשים.
מפרוץ הלחימה הונפקו 1,226 אשרות עלייה שהוגשו במולדובה, פולין, רומניה, הונגריה ונתב"ג של פליטים שברחו מאוקראינה, ועוד 233 אשרות עלייה שהוגשו באופן מקוון. כמו כן, ביממה האחרונה התקבלו 1,255 פניות טלפוניות במוקדי המידע של משרד העלייה הקליטה, הסוכנות היהודית והקרן לידידות. 480 מתוכן רוצים לעלות לישראל.
השרה תמנו שטה: "מבצע 'ערבות ישראל' לקליטת חירום של יהודי אוקראינה הוא מהלך לאומי שדורש התגייסות מלאה של כלל משרדי הממשלה. כל שר יציף את ההערכות לקליטה ואת האתגרים הצפויים לפתחו. בעבודה משותפת נצליח לקלוט אלפים רבים".