עוד ועוד סניפי דואר ישראל נסגרים בכל הארץ, והאוכלוסיות הזקוקות לשירותי הדואר נאלצות להתמודד לעיתים עם הגעה לסניף מרוחק, ללא חניה או גישה נוחה, שהעומסים בו רק הולכים וגדלים. בצהריים דיווחנו כי מתוך 160 סניפי דואר שמופעלים על ידי עובדי החברה, יותר מ-60 ייסגרו, ובסך הכול מדובר בסגירה המונית של 133 סניפי דואר בשנתיים. הכתבה שפורסמה אתמול ב-ynet הובילה למשלוח עשרות רבות של מיילים אדומים, שבהם התלוננו האזרחים כי גם הסניף הסמוך לביתם כבר אינו פתוח.
"סניפי הדואר במרכז המסחרי בסטלה מאריס, יחידות הדואר בהרצל, קלר והסניף בקריית שפרינצק נסגרים. כל כך הרבה סניפים נסגרים ולאיש לא ממש אכפת", מחתה דרורה לוי מחיפה. "זה הגיוני שיתייחסו ככה לאזרחים? הולכים להפרטה, סוגרים עוד ועוד סניפים, ופוגעים באזרחים - מדינה מתקדמת הייתה צריכה לסייע לנו. זה פשוט לא הגיוני", הוסיפה.
2 צפייה בגלריה
סניף דואר
סניף דואר
סניף דואר
(צילום: מירב קריסטל)
ראשי רשויות ניסו להחזיר לפעילות סניפים שנסגרו או ייסגרו, ובשלב זה מאבקם לא נחל הצלחה. כך למשל, סניף המייסדים בפרדס חנה-כרכור נסגר והותיר סניף דואר אחד ביישוב של 50 אלף תושבים. גם ברמת השרון, לאחר שנסגר סניף הדואר בריינס, התושבים נותרו עם סניף דואר בודד. פה, כמו בערים נוספות, הפעילות מועברת לסניף מרכזי בעיר, והעומס עליו גדל. גם ראש עיריית קריית מוצקין חיים צורי פנה למנכ"ל הדואר דוד לרון כדי למנוע את סגירת הסניף במתחם הרבמ"ד בעיר, אך ללא הועיל.
"הגיוני שפרדס חנה-כרכור, מושבה שרק גדלה ושכונות חדשות מוקמות בה, תישאר עם סניף דואר אחד? זה פשוט לא ייאמן, ואת מי זה בכלל מעניין? זה פשוט בושה איך מתייחסים, או בעצם לא מתייחסים, לאזרחים במדינה", הוסיף רון אליהו, תושב פרדס חנה-כרכור.
2 צפייה בגלריה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה, 2020
(צילום: אחיה ראב"ד)
בירושלים, עיר בה מתגוררים כמעט מיליון בני אדם, נסגרו 11 סניפים מתוך 39 יחידות (סניפים וסוכנויות) בעיר. אחד הסניפים שנסגר ממוקם במושבה הגרמנית, שכונה שבהם גרים 800 תושבים מעל גיל 60, וביניהם יותר מ-100 תושבים בני יותר מ-85. רמי, תושב השכונה, בן 74, ממשתמשי סניף הדואר שנסגר, אמר: "לסניף שנסגר אפשר היה להגיע ברגל. עכשיו נצטרך לקחת רכב ושם יהיה גם עומס. מסבכים אותנו". יצחק, תושב ויליד ירושלים, השתמש בשירותי הסניף עוד מגיל 16. "זה לא ייתכן, אמר". "לי זה לא יהיה פשוט, אפילו קשה מאוד לעשות שינוי כזה. רצו להרחיב את הסניף, ופתאום הודיעו על סגירה".
גם בקצה הצפוני של ירושלים, שכונת נווה יעקב איבדה את סניף הדואר שלה. לפי נתוני מכון ירושלים למחקרי מדיניות, כ-72 אחוזים מהשכונה הם חרדים, והסניף שירת גם את בית חנינא הסמוכה. מוסא, תושב בית חנינא, בהגיע לפני שהסניף נסגר כדי לשלם את חשבון הארנונה. "אני לא יודע איך לשלם באינטרנט. אני עוד צעיר, איך יסתדרו אנשים מבוגרים ממני? הסניף בבית חנינא מלא ממילא ואנשים הגיעו לכאן בגלל זה. מה יהיה שם עכשיו?", הלין.
"לאורך שנים היה סניף בנווה נאמן בהוד השרון, ולפני כשנתיים החליטו לסגור אותו. שלחתי מכתבים למנכ"ל רשות הדואר בשנתיים האחרונות, וזה לא עוזר", תיאר עו"ד דיין, "שעות העבודה בסניפים קוצצו - פעם הסניף הראשי בהוד השרון עבד בימי שישי, ועכשיו כבר לא. זה מקשה עוד יותר על אנשים".
עופר פינקלשטיין, תושב שכונת רמת החייל בתל אביב, הוסיף: "מה שקרה אצלנו קרה במקומות אחרים. הבעיה לא נקודתית - זה סוג של כשל, שמדינת ישראל מתנהלת בסוג של הליכי קיצון. צפון ת"א מאכלסת 25% מתושבי העיר. שלחנו מכתבים וקיבלנו תשובה לקונית, 'זה המצב, תסתדרו'. אנחנו מדברים על קבוצה גדולה של מבוגרים, אנשים שקשה להם ללכת, אנשים בלי רכב. שעות הפעילות גם הן צומצמו. עובדים זרים שצריכים לקבל חבילות או כספים מחו"ל, מקבלי קצבאות - זה הופך להיות יום בילוי במקום שירות שהאזרח אמור לקבל. אנחנו פשוט סובלים".
סניפים נסגרו גם בבני ברק, רמת גן, מטולה, צפת, אשדוד, באר שבע, רעננה ויישובים רבים אחרים. גולשת במייל האדום סיפרה כי בחולון נסגרה שלושה סניפי דואר באותו אזור. "הוריי המבוגרים צריכים להתנייד במוניות או אוטובוסים כדי להגיע לסניפי דואר מרוחקים, זה פשוט זלזול באוכלוסיה המבוגרת", כתבה.
גולש אחר ציין שסניף במרכז ראשון לציון (בצומת רוטשילד-ז'בוטינסקי) נסגר, וכדי להגיע לסניף הקרוב יש לצעוד כשני ק"מ. סניף דואר נסגר גם ברעות שבמודיעין-מכבים-רעות. גולשים אחרים סיפרו על סגירת סניפים בקריות (בקריית ביאליק, קריית ים, קריית מוצקין וקריית שמואל). בנוסף צוין כי סניף הדואר היחיד בגבעת אולגה נסגר, וכך גם כל הסניפים במושבי עמק חפר. ויש גם כאלו שעומדים להיסגר, כמו סניף דואר ברחוב הדרור ביבנה.