אמצע שבוע, שעת אחר הצהריים בגבעתיים. אנחנו ממתינים בנקודת חלוקת חבילות של חברת משלוחים מסחרית שאינה דואר ישראל. תור ארוך משתרך במדרכה ממול נקודת החלוקה העמוסה חבילות להתפקע. אם את קשישה, ילדה, בעלת מוגבלות פיזית או אישה בהריון: יש כיסא אחד בלבד לישיבה בחוץ. תסתדרי. בפנים יש מקום לפקידה בלבד.
איך זה יותר יעיל מהדואר? לא ברור. אולי התור מתקדם מעט מהר יותר, כי אין פה שירותים אחרים, כמו חלוקת קצבאות ושירותי בנק הדואר. האוכלוסיות המוחלשות יסתדרו כבר, או יעברו לאמצעים דיגיטליים בגילם המתקדם - העיקר שאנחנו נקבל חבילות משיין ואייהרב. רק שנראה שגם נקודות חלוקת החבילות מתמעטות בעיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אם מכירים עוד סניפים שנסגרו או עומדים להיסגר: כיתבו לנו במייל האדום
8 צפייה בגלריה
סניף דואר
סניף דואר
סניף דואר
(צילום: מירב קריסטל)
מרחק שעה נסיעה משם, שתי תושבות רמת אביב התלוננו שמאז סגירת הסניף בברודצקי, יש לנסוע כדי לקבל דואר במקום ללכת ברגל. לאחרונה נסגר גם הסניף במרכז שוסטר. אז איפה מקבלים דואר ברמת אביב? באוניברסיטה (לא מאוד רחוק אבל מצריך נסיעה), או בפיצוציות, שגם הן לא תמיד קרובות לבית. גם סניף בבלי נסגר לאחרונה כשהתושבים מופנים לסניפי ויצמן ולמד. בת"א נסגרו 6-5 סניפים בשנה האחרונה.
גם בחיפה, כמו אבני דומינו הסניפים נופלים בזה אחר זה: סטלה מאריס, נחלה, איינשטיין, וקודם לכן יחידות הדואר בהרצל, קלר ושפרינצק. סגירות של סניפים נרשמו גם בירושלים, ראשל"צ, נתניה, רעננה ועוד ועוד. במטולה נסגר הסניף היחיד.
8 צפייה בגלריה
סניף דואר שנסגר במרכז שוסטר
סניף דואר שנסגר במרכז שוסטר
סניף הדואר שנסגר במרכז שוסטר בתל אביב
(צילום: מירב קריסטל)
בגבעתיים נסגרו לאחרונה סניפי כורזין וכצנלסון. מרכז החלוקה שהופנינו אליו ברחוב שינקין רחוק מכתובת המגורים שלנו, מרחק הליכה של למעלה מ-20 דקות. הסניף הקיים ברחוב הל"ה קרוב הרבה יותר ולעיתים ריק, אבל בדואר מעדיפים להפנות למרכז חלוקה בו הצרכנים ממתינים בחוץ בעמידה.
גם הסניף בדרך אבא הלל 7 ברמת-גן עומד להיסגר, לפי אתר הדואר. בדואר מפנים לקוחות לביאליק 17 ברמת גן, לפי מפות גוגל - זאת הליכה של למעלה מ-20 דקות. עבור מי שגר 5 דקות מהסניף שנסגר זאת הרעה משמעותית. גם סניף מרום נווה נסגר והתושבים מופנים לרמת יצחק. בעפולה עילית נסגרה יחידת הדואר ומפנים תושבים לסניף בעפולה עצמה, המרוחק משם מרחק נסיעה משמעותי.
8 צפייה בגלריה
תור בנקודת חלוקה שאינה של הדואר
תור בנקודת חלוקה שאינה של הדואר
תור בנקודת חלוקה שאינה של הדואר
(צילום: מירב קריסטל)

דלדול שירותי הדואר וצבירת כסף טרם הפרטה

דואר ישראל נמצא בתנופה אדירה של סגירת סניפים, אך נראה שבדואר ובמשרד התקשורת מעדיפים להחביא את היקף הפגיעה בצרכנים. 
לפי מבקר המדינה, התלונה הנפוצה ביותר על הדואר בשנה האחרונה היא על סגירת סניפים. כשביקשנו מהדואר לדעת כמה יחידות דואר נסגרו ולא קיבלנו תשובה מיידית - היה ברור שיש שם בלגן. 
כעבור כשבוע קיבלנו תשובה חלקית ממשרד התקשורת וסירוב לספק את רשימת חמשת הסניפים שהדואר ביקש בינתיים לסגור ב-2023. למרות שזכות הציבור לדעת אילו בקשות הוגשו לסגירה עתידית, משרד התקשורת ממשיך בהסתרה ומספק נימוקים שהשירות לוקה בחסר - אך סגירת היחידות רק מרעה אותו עוד יותר.


האם נסגרו סניפים ללא אישור?

מה ייסגר ב-2023? זה כאמור - סודי. מבדיקה באתר הדואר עולה כי יש דיווח על סגירה בינואר של סוכנות כיכר גולומב באשקלון. ייתכן שחפירה מעמיקה יותר תעלה עוד תוצאות. 
כל יחידת דואר שנסגרת נדרשת אישור משרד התקשורת, אז למה לקח למשרד זמן רב לאתר רשימת סניפים ולמה היא חלקית? ייתכן שחלק מהסניפים נסגרו ללא אישור וחלקם קיבלו אישור כלאחר יד שאבד בנבכי התיקיות. מה שבטוח, משרד התקשורת לא מחזיק רישום מסודר של כל הסניפים שנסגרו.  

צמצום שעות פתיחה וסכנת עליית מחירים

עוד טענו במשרד התקשורת במסגרת מסע ההתחמקויות, שניתן למצוא באתר הדואר הודעה על סגירה לצד כל סניף שעומד להיסגר ולרוב יש הודעה כזאת גם בסניף עצמו והרי כל צרכן מתעניין אך ורק בסניף שלו. זה לא נכון ואף מסוכן לומר שכל אחד יסתפק בדלת אמותיו. לצרכנים יש זכות לדעת על צונאמי הסגירות. כמו כן משרד התקשורת מחויב לשקיפות מלאה בנושא זה.
לציבור יש זכות לדעת על הסגירה הסיטונית השיטתית של סניפי הדואר ברחבי ישראל כחלק ממגמה: לקבל כסף מנדל"ן ולהרע את השירות כדי לתרץ את סגירת הדואר. חברת הדואר מפסידה הון ולכן רוצים להפריט אותה: האם המשקיע הפרטי יקל עם הצרכנים ויוריד מחירים? לא בטוח.
שעות הפתיחה של סניפי הדואר צומצמו לקראת המהלך והסניפים ייסגרו בשישי. גם תדירות שירותי דואר נע במרחב הכפרי צומצמה מחמש פעמים לפעמיים בשבוע. ייתכן שהמהלך יטמון בחובו גם עליות מחירים (כיום, כשירות ציבורי, על הדואר לעמוד בכללי ומחירי אמנת הדואר הבינ"ל. במסגרת הרפורמה המשרד מעוניין לבטל את הפיקוח על תעריפים). כל זה מקודם על ידי משרד התקשורת. הפרטה היא החלטה לגיטימית, אך הרעת שירות ציבורי בסיסי – פחות. 
8 צפייה בגלריה
חבילות בדואר
חבילות בדואר
חבילות בדואר
(צילום: מירב קריסטל)
עוד אמרו לנו במשרד התקשורת שנפתחים מרכזי מסירה לנוכח עלייה בביקוש לחבילות, שזה נפלא, אבל לעיתים אלה פיצוציות וחנויות שלא בהכרח מתמחות במתן חבילות ולא תמיד הלקוח מופנה אליהן. בנוסף, לא תמיד יש ללקוח פיצוצייה מתאימה או סניף סופרמרקט ליד הבית. כמו כן: חלקן נסגרות כנקודת חלוקה כעבור תקופת פעילות קצרה. במשרד גם מזכירים חברות מסחריות שפותחות מרכזי מסירה, אבל משלוח חבילות דרכן לרוב עולה יותר מאשר באמצעות הדואר.
8 צפייה בגלריה
עומס חבילות בנקודת חלוקה שאינה של הדואר
עומס חבילות בנקודת חלוקה שאינה של הדואר
עומס חבילות בנקודת חלוקה שאינה של הדואר
(צילום: מירב קריסטל)

תגובת דואר ישראל

בדואר ישראל אמרו לנו מפורשות: הסגירה המאסיבית של סניפים בשנה האחרונה היא לא רנדומלית כבעבר. עד סוף 2021, נסגרו ונפתחו יחידות באופן שוטף, כחלק מהתנהלות של רשת קמעונאית, ללא שינוי מהותי בפריסה. לפי דואר ישראל, החל מ-2022, כחלק מההיערכות מחדש לקראת תכנית ההבראה, לא נפתחה בהכרח יחידה על כל אחת שנסגרה, ולא בכל המקרים ניתן היה לאתר סוכן חלופי במכרז (הפעלת סוכנות הינה הפסדית במקרים רבים, לכן אין פונים לחלק מהמכרזים).
עוד טוענים בדואר כי בהמשך להגעה להסכמה על תכנית הבראה מקיפה, הואצו האישורים לסגירת סניפים במקומות בהם יש פריסה מספקת (לפי דואר ישראל ומשרד התקשורת, אך לא בהכרח לפי תושבי האזורים בהם נסגרים הסניפים).
"לגבי סגירות עתידיות – מדובר במהלך מתמשך, בו מועברות בקשות פרטניות לסגירה לגבי כל סניף וסניף, משרד התקשורת בוחן כל בקשה בנפרד ומאשר/לא מאשר/ בהתאם, אנחנו מעדכנים על סגירה מתוכננת קודם כל את הזכיינים (כאשר מדובר בסוכנות) ואת ראשי היישובים. לפחות כחודש לפני הסגירה, התושבים מעודכנים באמצעות הודעות סמס ללקוחות הסניף, שילוט בסניף, הודעות באתר ובאפליקציה ומידע במוקד הטלפוני. לכן, אין 'רשימת סניפים שייסגרו במהלך 2023', בכל שבוע יש עדכון לגבי עוד כמה סניפים.
"לצד פעילות הסניפים והסוכנויות, הורחבה בשנים האחרונות רשת מרכזי המסירה בבתי עסק מקומיים, והיא כיום עומדת על יותר מ-600 מרכזי מסירה (יש מדי פעם שינויים מקומיים, אבל בגדול, הכיוון הוא הרחבה ולא צמצום)".

צרכנים וראשי רשויות מנסים למנוע סגירה

הסגירה הבלתי פוסקת של יחידות הדואר, היא חלק מהרפורמה בחברה שכוללת פיטורי כאלף עובדים (למרות שהצרכנים חשים שאין מספיק עובדים באשנבי דואר) ומכירת שטחי נדל"ן.
על פי המלצות ועדת רוזן לאסדרת הדואר (שאומצו עקרונית על-ידי משרד התקשורת) המרחק לתושב מסניף דואר יעלה מ-1,500 מטר ביישובים גדולים ל-3,000 מטר. הפעלת סוכנות דואר הפכה לא רווחית והמדינה והחברה מרוקנות את הדואר ממשאביו במטרה לעודד הפרטה. 
במקביל, ראשי רשויות ניסו להחזיר לפעילות סניפים שנסגרו או ייסגרו. בין היתר: סניף המייסדים בכרכור שסגירתו הותירה סניף אחד ביישוב של 50 אלף תושבים. גם באשדוד (עיר עתירת עולים חדשים בגילאים מתקדמים), שיגר ראש העיר מכתב לדוד לרון מנכ"ל הדואר. ראש עיריית עפולה שלח מכתב ובו הביע התנגדות לסגירת הסניף בעפולה עילית, שמרוחק מאוד ממרכז עפולה שם ממוקם הסניף המרכזי.
כמו במטולה, כך גם ברמת השרון נשארו התושבים עם סניף דואר בודד עם סגירת הסניף בריינס השנה. גם פה כמו בערים נוספות, הפעילות מועברת לסניף המרכזי בעיר והעומס עליו גדל.
ראש עיריית קריית מוצקין פנה אף הוא לדוד לרון כדי שימנע סגירת הסניף במתחם הרבמ"ד בעיר, אך ללא הועיל. ברחובות ובגן יבנה יש סניפים שחזרו לפעול בזכות התושבים וראשי הרשויות, אך ברחובות ממשיכים להיסגר סניפים.
במודיעין נסגרו הסניף בסולומון וסניף רעות ונותר סניף בודד בקניון. בעיר מקווים למנוע את סגירת הסניף ברעות ושאכן ייפתח סניף בחדש במוריה לפי ההבטחות. סניף הדואר בגבעת עדה ימשיך לפעול בזכות התערבות ראש מועצת בנימינה גבעת עדה.
8 צפייה בגלריה
אנשים בדואר בתל אביב
אנשים בדואר בתל אביב
סניף דואר בתל אביב
(צילום: AP)

"הדיון על איתור משקיע חיצוני חייב להתייחס לפגיעה בשירות חיוני"

עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת, פנה בכתב ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהוועדה בראשותו דנה היום באישור המדינה למשקיע חיצוני בדואר: "בלי להמעיט בקשיים בפניהם ניצבת חברת הדואר ובצורך לסייע לה, ומאחר ואחת ממטרות המדינה הינה הבטחת המשך אספקת שירותי החברה החיוניים כאמור, הרי שזו זכותה ואף חובתה של וועדת הכספים, לברר ולהסדיר טרם מתן האישור המבוקש, את סוגיית הפגיעה הקשה בשירותי הדואר ובנק הדואר לציבור, ובעיקר הפגיעה בשכבות המוחלשות. מאחר ובבקשה הנ"ל מהוועדה, הסתפקה המדינה בביטוי 'שינויי רגולציה', מבלי לפרט את אותם שינויים.
"להלן מספר דוגמאות לשינויים שמקדמת המדינה, אשר יפגעו קשות בציבור: סגירה המונית של סניפי דואר, ביטול הפיקוח על תעריפי חברת הדואר, ביטול בנק הדואר כבנק חברתי שהעמלות בו מפוקחות, צמצום השירות לציבור (כגון ביטול החובה למסור 90% מהדואר הרשום בבית המען ולא להזמינו לסניף), ביטול החובה לספק את כל השירותים הבסיסיים בכל יחידות הדואר, ועוד.
"העובדה שבמסגרת 'רפורמת הדואר' בכוונת המדינה להעביר לבעלותה נכסי נדל"ן של חברת הדואר, להביא לסיום עבודתם של מעל אלף עובדי החברה וכן, למכור את החברה למשקיע פרטי, נותנת משנה תוקף לצורך בביקורת פרלמנטרית הדוקה על הפגיעה באספקת השירות לציבור, כאמור".
8 צפייה בגלריה
ועדת הכספים משה גפני
ועדת הכספים משה גפני
דיון על משקיע חיצוני לדואר, ועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

תגובת משרד התקשורת

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "לאחר שנים של הזנחה, שירות לוקה בחסר וגירעונות, יצאה לדרך רפורמה היסטורית שעיקרה התאמת שירותי הדואר לעידן הנוכחי ושיפור השירות לציבור. המשך המודל הנוכחי שלא פועל בייעלות ולא עושה התאמות לביקושים של הציבור יגרום לכך שהחברה תוסיף להידרדר והציבור הישראלי ישלם את המחיר- הן בשירות חסר והן במימון הכישלון המתמשך מכספי ציבור.
"בעוד שוק המכתבים דועך, שירות החבילות בישראל הוא שוק המרכזי שנמצא בנסיקה ובשיפור מתמיד שמתבטא ביותר חברות שנכנסות לשוק ויותר מרכזי מסירה שנפתחים. בהתאם לכך בשנת 2022 נפתחו על ידי חברת הדואר כ- 70 מרכזי מסירת חבילות, כך שכיום יש מעל 1180 יחידות דואר שנותנות מענה לחבילות. בנוסף לכך גם חברות שילוח אחרות מעבירות דואר באמצעות מרכזי מסירה משלהם כמו ציטה, בר, GCX ,DHL וכו' התגברות התחרות בשוק החבילות תביא לירידת מחירים ובנגישות גבוהה יותר.
"במסגרת רפורמת ההבראה והתייעלות של חברת הדואר, משרד התקשורת לא ראה מניעה בשנה האחרונה לסגירת 38 סניפי דואר מתוך 510 יחידות דואר בפריסה ארצית. מדובר על פחות מ-10% מהרשת הארצית. הבקשות של חברת הדואר לסגירת יחידות דואר נבחנו במשרד התקשורת באופן מדוקדק לפי הביקושים באותם יחידות, תנאי הרישיון לעניין פריסת שירותי הדואר באותו יישוב ועמידה בזמני ההמתנה. הפעילות הדוארית של אותם יחידות דואר עוברת ליחידה סמוכה לרבות חבילות. במקרים מסוימים החבילות עוברות למרכזי מסירה שפרוסים בנגישות גבוהה בהתאם לכללי הרישיון (ביישובים בינוניים עד 4 ק"מ וביישובים גדולים עד 1.5 ק"מ).
"כאמור מטרת הרפורמה היא לקדם את הדואר למאה ה-21 וכבר היום ישנן חלופות זמינות שחוסכות את הטרטור והעמידה בתורים: אפליקציה חדשה עם מגוון שירותים, ועוד שירותים מתקדמים שזמינים כבר היום כמו שליח עד הבית לאיסוף ומסירת חבילות, העברות כספים לארץ ולחו''ל באופן דיגיטלי, אפשרות לשליחת דואר רשום דיגיטלי ועוד מגוון שירותים שיושקו בהמשך השנה. כמו כן, המשרד פועל לעדכון רישיונה של חברת הדואר באופן בו יורחבו השירותים הדיגיטליים והחברה תחויב בפתיחת מרכזי מסירה בפריפריה.
"מגזר הגיל השלישי וזכאי קצבאות כבר היום מקבלים שירותים ייעודיים שיחסכו להם הגעה ליחידת דואר, כמו שליחים עד הבית, וכרטיס שאליו נטענת הקצבה החודשית ואפשר למשוך אותה מכל כספומט.
"הטענה בעניין אי-פרסום היחידות דואר הנסגרות אינה נכונה, מפורסמות מודעות ביחידה הנסגרת טרם סגירתן, וכן באתר חברת הדואר ניתן למצוא את המידע על יחידה שעתידה להיסגר לפי עיר המגורים. משרד התקשורת שותף לדעה שהציבור צריך לדעת על יחידת דואר שנסגרת באזור מגוריו ויבחן את אופן הנגשת המידע ואם יש צורך לשפרו".