1 צפייה בגלריה
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן זהבה גלאון
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')
זהבה גלאון, שכיהנה כיו"ר מרצ בין השנים 2018-2012, צפויה להתמודד על ראשות המפלגה בפריימריז של המפלגה, שיתקיימו ב-23 באוגוסט. בימים האחרונים הופעלו על גלאון לחצים להתמודד מול חבר הכנסת יאיר גולן, שאחרי פרישתו של ניצן הורוביץ נותר המועמד היחיד.
את ההחלטה על מועד קיום הפריימריז קיבלה ועדת הבחירות של מרצ הערב. הפריימריז יהיו גם לרשימה עצמה, כך ש-11 אלף חברי מרצ שישתתפו בבחירות הפנימיות יקבעו מי יהיה יו"ר המפלגה וגם איך תיראה הרשימה לכנסת. כדי להשתתף בתהליך הבחירה ולהצביע, יש להתפקד למפלגה עד 31 ביולי.
הבחירות הפנימיות יתקיימו בצל המשבר הקשה שאליו נקלעה המפלגה בשבועות האחרונים, לצד התחזיות הפסימיות שמעלים נתוני הסקרים. בשלישי הודיע כאמור יו"ר מרצ הנוכחי ניצן הורוביץ שלא יתמודד בפעם השנייה על הנהגת המפלגה, כך שהמועמד היחיד שנותר הוא ח"כ גולן. אל הוואקום הזה תיכנס ככל הנראה גלאון.

הפריימריז לראשות המפלגה הם עובדה כמעט בלתי הפיכה. בימים האחרונים בכירים בה - בהם יו"ר הסיעה מיכל רוזין והשר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' שהודיע כי ייקח הפסקה מהכנסת - הפעילו לחץ כבד על גלאון בתקווה שתחליט להתמודד לתפקיד.
גלאון עצמה אמרה לאחר הודעתו של הורוביץ כי "עמדתי לא השתנתה ואני לא מתכוון להתמודד על הראשות". עם זאת, בשיחות עם חברי המפלגה אמרה שאם יקראו לה לכהן בתפקיד ללא הליך בחירות – תשקול את ההצעה. מהלך כזה היה טעון את הסכמתו של גולן, וכן את שינוי חוקת המפלגה. גולן מתח ביקורת חריפה על המהלך, ואמר בשיחות סגורות כי "אני מתמודד עד הסוף. אם ינסו לבטל את הפריימריז – אגיע עד לבג"ץ". גלאון, שהבינה שלא ניתן יהיה לבטל את הפריימריז, שינתה את עמדתה והחליטה ככל הנראה להתמודד בהם.
אפשרות נוספת היא שהשרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג שכיהנה בעבר כיו"ר מצר תתמודד אף היא על התפקיד, אך היא טרם קיבלה החלטה. בכירים במפלגה אמרו כי הם יפעלו להביא מועמדים נוספים לראשות מרצ, כדי לא להשאיר את הבמה למועמד אחד בלבד.