קצת יותר מארבעה חודשים חלפו מתחילת השנה, ו-113 בני אדם מצאו את מותם בכבישים. בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 12 פחות בני אדם, ושנת 2023 הסתיימה עם 361 קורבנות. המלחמה בתאונות הדרכים היא אחד המאבקים החשובים שמנהלת המדינה, אולם השנה - בצל המלחמה בעזה - היא נדחקה לשוליים.

בעשור שקדם לשנת 2024 נהרגו בדרכים 3,466 בני אדם, כאשר הממוצע עומד על 347 הרוגים בשנה - וחודש מרץ הוא הקטלני ביותר ב-34 החודשים האחרונים, עם 43 הרוגים. על אף הנתון העגום והעלייה בכמות ההרוגים ביחס לתקופה המקבילה ב-2023, הופחתו 7 וחצי מיליון שקלים מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). כתוצאה מכך נפגעה בין היתר תוכנית הבטיחות בדרכים בבתי הספר התיכונים.
מבדיקת ynet עולה כי ב-18 השנים האחרונות, מאז חוקקו בכנסת חוקי הרלב"ד, ממשלות ישראל נמנעו ממתן דגש למאבק שאמור להיות עליון בסדר החשיבות הלאומי. הדוח שאמור להגיע לשולחנה של הכנסת אחת לשנה, כך על פי סעיף 9(ד') בחוקי הרלב"ד שחוקקו כאמור ב-2006, הוגש על ידי ראש ממשלה מכהן רק פעם אחת - בשנת 2007.
2 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בכביש 505, סמוך לצומת אריאל
זירת תאונת הדרכים בכביש 505, סמוך לצומת אריאל
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 505. צעיר נהרג
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
3 בני אדם נהרגו בתאונה בגבעת אסף ב-12 במרץ
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
על פי החוק, ראש ממשלה צריך לדווח לכנסת עד 31 במרץ בכל שנה על התקדמות השגת היעדים שנקבעו בתוכניות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לפי כן, יש לציין, ראש הממשלה נדרש לדווח על כך שלוש פעמים בשנה.
גם השנה, בדומה ל-16 השנים הקודמות, לא הונח דיווח שכזה על שולחנה של הכנסת. יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען: "ביולי 2023 התראתי על אי מילוי החוק בשנה שעברה. מדינת ישראל והממשלה שאתה עומד בראשה נאלצות להתמודד בימים אלה עם אתגרים מהמורכבים ביותר שידעה מדינתנו מאז הקמתה, אולם אין בכך להצדיק הימנעות מעמידה בחוק".
לדבריו, "על אחת כמה וכמה לאור הנתונים הקשים, אני פונה אלייך בדחיפות ובנחרצות לקיים את חובותייך בחוק לאלתר. אי עמידה בחובתך זו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ובג"ץ - ויש לה מחיר כואב בדמות חיי אדם".