בית המשפט בהולנד בוחן תלונה פלילית שהוגשה נגד חברת התיירות בוקינג.קום, בגין האפשרות לשכור נכסים מעבר לקו הירוק.
העמותה ההולנדית SOMO, שהגישה את התלונה לתובע הציבורי ההולנדי בנובמבר יחד עם שלושה ארגוני זכויות אדם נוספים, האשימה כי בוקינג מרוויחה מפשעי מלחמה, "על ידי סיוע בהשכרת בתי נופש על קרקע שנגנבה מהאוכלוסייה הפלסטינית הילידית".
2 צפייה בגלריה
מטה בוקינג האג
מטה בוקינג האג
מטה בוקינג האג
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
בספטמבר החל אתר הזמנת החופשות בסימון אזורים מעבר לקו הירוק. מעלה אדומים, אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
התובעים, כך נמסר, בוחנים את התלונה, אך טרם פירטו את לוח הזמנים להחלטה או לגבי צעדים נוספים אפשריים. כך לפי דובר בית המשפט ברצ'ה ואן דה מוסדייק.
בבוקינג התייחסו לתביעה, ודחו את ההאשמות נגדם. לדבריהם, "אין חוקים האוסרים על רישום בהתנחלויות הישראליות". הם ציינו כי החוק בארה"ב אוסר על החרמת ההתנחלויות, והם חוששים מפני צעדים משפטיים כפי שננקטו נגד חברות אחרות שניסו לסגת מפעילותן באזור. "היינו מצפים שכך יקרה גם במקרה שלנו", אמר דובר החברה.
עמותת SOMO טענה כי לפי המחקר שלה, הפלטפורמה של בוקינג הציעה השכרה של עד 70 נכסים במזרח ירושלים ובגדה המערבית בין 2021 ל-2023. היא כינתה את הרווחים מהשכרת נכסים אלו כ"הכנסת מפעילות פלילית", וטענה כי הזמנתן בהולנד מפרה את כללי איסור הלבנת ההון במדינה.
בספטמבר 2022 החליט אתר ההזמנות לסמן מקומות לינה באזורי סכסוך בעולם עם אזהרת מסע למטיילים, בהם גם אזורים מעבר לקו הירוק שנמצאים בשליטתה של ישראל. שבועיים לאחר מכן משרד החוץ הישראלי הודיע כי בעקבות "שיח דיסקרטי ויעיל" עם הנהלת החברה, הסימון לא יכלול אזהרה מפגיעה בביטחון ובזכויות אדם.
הסימונים, שלפי החברה מופיעים באתר באזורים שנמצאת במחלוקת ברחבי העולם, לא כוללים גם את ההערה שההתנחלויות הן שטח כבוש, ומצוינים לצד אותם מקומות כי "יש להפנות תשומת לב לאזהרות המסע הקיימות לאזורים אלה משיקולי ביטחון אישי".