ישראל תפצה את משפחתו של עמר אסעד, הפלסטיני בן ה-80 שמת אחרי שנעצר על ידי כוח צה"ל למשך כמה שעות בינואר השנה. ממשרד הביטחון נמסר כי "סוכם בין הצדדים כי התביעה שהוגשה לבית המשפט נגד המדינה תידחה. יחד עם זאת, ולאור הנסיבות המיוחדות של האירוע המצער, הוסכם לפנים משורת הדין, כי המשפחה תפוצה בסכום של 500 אלף שקל".
ההסכם עם המשפחה פורסם אמש לראשונה בחדשות כאן. משפחתו של אסעד מכחישה שהגיעה להסכמה עם משרד הביטחון. ייתכן כי המשפחה נמנעת מלדבר על כך משום שהסכם עם ישראל עלול להיתפס כבגידה.
התקרית, נזכיר, אירעה בליל 12 בינואר בכפר ג'לג'ליה בזמן פעילות מבצעית לסיכול טרור ולאיתור אמצעי לחימה. כוח של נצח יהודה, הגדוד החרדי, עצר כלי רכב לבידוק - ובאחד מהם נהג אסעד שלא נשא עמו תעודה מזהה וסירב להיבדק.
"כדי לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשל חוסר שיתוף הפעולה מצדו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו", נכתב בתחקיר המקרה. לאחר מכן, כפי שנחשף ב-ynet, נלקח אסעד לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו גם כן על ידי הכוח הצבאי, ובתום הפעילות בחלוף כחצי שעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה.
2 צפייה בגלריה
עמר אסעד כשהיה אזוק באזיקון
עמר אסעד כשהיה אזוק באזיקון
האזיקון והפלנלית שנמצאו ליד אסעד. הלוחמים סברו שהוא ישן ולא ניסו להעירו
מהתחקיר עלה כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן. הם לא ניסו להעירו ועזבו את המקום. כמה שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. בצה"ל ציינו כי לפי ממצאים חלקיים מדו"ח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב. בתחקיר עלה כי בתכנון ובביצוע המשימה היו פערים מקצועיים, ונקבע כי "הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו".
בעקבות מותו של אסעד נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית, שבמסגרתה נחקרו שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, נזף במפקד גדוד נצח יהודה בעקבות האירוע, והדיח את מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה.
הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר לאחר המקרה כי "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי. אין סתירה בין משימתיות לבין שמירה על ערכי צה"ל. יש לחיילי צה"ל ולמפקדי צה"ל את הכלים להתמודד עם המורכבות הזו ואני מצפה מכל חייל ומפקד שיידע לבצע את המשימות באופן נחוש, שיידע להילחם, אבל לשמור על כבוד האדם ולשמור על ערכי צה"ל".