מדוכאי החיסון הראשונים החלו לקבל הבוקר (שישי) את המנה הרביעית של החיסון נגד קורונה - אחרי שמנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אישר אמש להתחיל באופן חלקי במבצע הבוסטר הנוסף. "גם אם יגידו שצריך מנה חמישית ושישית - נעשה אותה", אמר יקי, מושתל לב זה 23 שנה, שקיבל את החיסון בבית החולים שיבא בתל השומר.
"הדבר היחיד שמחזיק אותנו זה להישמע להנחיות הצוות הרפואי", הוסיף. "אתמול יצאה ההנחיה לחסן, וכבר היום בית החולים מחסן. על זה מגיע שאפו".
4 צפייה בגלריה
יקי, הגיע להתחסן בחיסון רביעי
יקי, הגיע להתחסן בחיסון רביעי
"אתמול יצאה ההנחיה וכבר מחסנים, שאפו". יקי מקבל את החיסון הרביעי
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
שרון פידל, הגיעה להתחסן בחיסון רביעי
שרון פידל, הגיעה להתחסן בחיסון רביעי
"שמחה שהגעתי למשהו". שרון פידל
(צילום: מוטי קמחי )
שרון פידל, שגם התחסנה היום, תועדה ב-ynet גם כשקיבלה את החיסון השלישי. על כך שהגיעה לחיסון הרביעי היא אומרת בהומור: "קודם כל אני שמחה שהגעתי למשהו". לדבריה, "במקרה של מושתלי לב, אני לא יכולה להרשות לעצמי לקחת סיכונים".
בין מדוכאי החיסון הראשונים שקיבלו את החיסון הרביעי בקופת חולים כללית היה אלי מנור בן ה-73, שהגיע למתחם החיסונים בעפולה. "שהחיינו והגיענו לזמן הזה", בירך עם קבלת החיסון והודה לאח שחיסן אותו, מוחמד ג'מאל.
מי שחיסנה בתל השומר את המטופלים הראשונים היא שרית סקיאנו, מנהלת הסיעוד של חטיבת הלב. "חיסנתי פה בשלושת הסבבים הקודמים, זה הסבב הרביעי שאני מחסנת", היא משתפת. "קיוויתי שלא נגיע לסבב רביעי, אבל ראיתי איך ההתנהלות של הגל הראשון, השני והשלישי - והבנתי שזה הולך לשם".
לדבריה, המטופלים במחלקה משתפים פעולה באופן מלא: "אתמול אחר הצהריים יצאו עם ההחלטה, ועד כה חיסנו 20 מושתלי לב. יש היענות אדירה, הם מבינים את החשיבות ואת הצורך שיש בזה".
4 צפייה בגלריה
מבצע החיסון הרביעי במרכז רפואי שיבא למושתלי לב
מבצע החיסון הרביעי במרכז רפואי שיבא למושתלי לב
מבצע החיסון הרביעי מתחיל בשיבא
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
פרופסור גליה רהב עם יקי שהגיע להתחסן בחיסון רביעי
פרופסור גליה רהב עם יקי שהגיע להתחסן בחיסון רביעי
פרופ' גליה רהב עם יקי שהגיע להתחסן בחיסון רביעי
(צילום: מוטי קמחי )
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, אמרה כי "זה כזה מרגש להיות פה היום עם החיסון הרביעי, יש לנו באמת כבר היסטוריה ארוכה. אני חושבת שמדוכאי חיסון זו אוכלוסייה מיוחדת שחייבת להיות מחוסנת - משתי סיבות: גם כי המחלה עלולה להיות יותר קשה, וגם כי אנחנו רואים הרבה פעמים הפרשה ממושכת של הנגיף ושם יכולות לעבור מוטציות".
לדבריה, "ראינו אחרי החיסון השני ששיעור החיסוניות בקרב מושתלי לב היה בסביבות 20%, ואחרי החיסון השלישי זה עלה ל-67%, שזה באמת מדהים. עם התוצאות המדהימות האלה ראינו מינימום של תופעות לוואי, ואנחנו באמת נרגשים להמשיך עם המבצע הזה לעלות עוד יותר את מערכת החיסון שלהם ולתת את החיסון הרביעי. אני מקווה שזהו זה, ושעם זה נחסן את הקורונה".

פרופ' יעל פלד, המנהלת הרפואית של היחידה להשתלות לב בשיבא, הוסיפה: "אני חושבת שצריך לקחת בחשבון את הסיכון במחלה. בכל דבר צריכים לבחון יתרונות וחסרונות, ואנחנו יודעים ששיעורי התחלואה והתמותה בקרב מדוכאי החיסון ומושתלי הלב בפרט היא גבוהה. לכן חשוב להגן על החולים שלנו".
לדבריה, "אנחנו צריכים שהמנה הרביעית תעלה את החיסוניות בצורה כזאת שתגן על החולים שלנו במינימום תופעות לוואי. זה הכל בקונטקסט של מגפה עולמית שאנחנו יודעים שהתחלואה היא גבוהה מאוד בקרב המטופלים שלנו, אז אנחנו באמת שמחים. כל הדבר הזה לא היה קורה בלי המטופלים שלנו, שהם מסורים ומשתפים פעולה ועוזרים לנו תוך כדי ללמוד לשמור עליהם יותר".
מוקדם יותר הבוקר אישר פרופ' אש מתן חיסון רביעי נגד קורונה גם בבתי אבות. על פי החלטתו, לנוכח החשש מהתפרצויות של הנגיף במוסדות אלו והסכנה הנשקפת לבריאותם וחייהם של הדיירים, החיסון יינתן גם במוסדות "מגן אבות ואימהות", בבתי החולים הגריאטריים ובמסגרות חוץ-ביתיות לתחלואה כפולה של הרווחה. עוד הוחלט כי גם עובדי המוסדות שירצו בכך יורשו להתחסן במנה הרביעית.
יולי גת, יו"ר איגוד בתי האבות, אמרה כי "אנו מברכים על פעולות הממשלה להגן על האוכלוסייה היקרה לנו מכל, אוכלוסיית הזקנים. רוב מוחלט של הדיירים מחכים לבוסטר הרביעי. הם חוששים מהנגיף הארור על פני תופעות הלוואי. אנו מקווים שממשלת ישראל תגן על הזקנים מעבר לבוסטר הרביעי ותידרש גם לנושא תגבור המוסדות בכוח אדם לתפעול מערך הבדיקות המהירות וכן תקצוב התמודדותם עם הנגיף בכדי למנוע קריסת מוסדות".