פרסום ראשון: על אף שהשר לביטחון לאומי הוא לא הריבון בשטחי יהודה ושומרון, נראה כי איתמר בן גביר פועל בשטח בציר "עוקף אלוף" באופן משמעותי: ל-ynet נודע כי לפי נתוני משטרת מחוז ש"י, שהוצגו במסמך פנימי, במהלך שלושת החודשים האחרונים הורחקו מאיו"ש 8 פעילי שמאל, לאחר שביצעו לכאורה הפרות חוקיות שונות. בין הפעילים שהורחקו שישה אזרחים זרים, בין היתר מארה"ב, בריטניה וגרמניה, ועוד שני אזרחים ישראלים. פעילי השמאל הישראלים הורחקו לאחר שנטען כי הפריעו לחיילים בפעילות בשטח אש בדרום הר חברון. מי שמרחיק את פעילי השמאל הוא אותו צוות בלשים שהוקם במחוז ש"י, ונחשף ב ynet בחודש שעבר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
עם זאת, במערכת הביטחון מותחים ביקורת על הצוות שהקים בן גביר. גורם ביטחוני מסביר כי "אין ספק שצריך לטפל בכל בעיה שפוגעת ביציבות הביטחונית במרחב, אבל זה נראה שמישהו עושה הערכת מצב מנותקת מהנתונים, העובדות והמציאות, וזה גורם לו להשקיע באופן מודע משאבים חשובים במקומות הזויים". הגורם הוסיף: "כן, יש תופעה של חיכוך שלפעמים גם הופך להיות אלים בין אוכלוסיות, בעיקר בשטחים הפתוחים במערכה על שטחי המרעה, אך לפחות לכרגע אנחנו לא מזהים עלייה כלשהי בכמות התקיפות של פעילים".
הצוות האחראי על הרחקת הפעילים כולל כמה בלשים מתוך הימ"ר, שפועלים בשיתוף פעולה עם גורמים במשטרת ההגירה, משרד הפנים וגופים נוספים. מטרתו המוצהרת היא לסגור מעגל ולאתר את אותם פעילים שגורמים לטענתם לפגיעה ביציבות הביטחונית באזור. בסביבתו של בן גביר אומרים כי "במשך שנים צה״ל ומערכת הביטחון לא עשו כלום עם האנרכיסטים שמגיעים במטרה לפגוע במדינה, והנה מגיע בן גביר ונותן רוח חדשה למחוז ש"י, מקים צוות שפועל נגד אותם שונאי ישראל שבאים בשביל להשפיל את החיילים שלנו ולהסית נגד ההתיישבות".
עוד טענו בסביבת בן גביר כי "הנתונים מראים בצורה ברורה שמאז הקמת הצוות יש שינוי משמעותי בכל היחס כלפיהם, יש ירידה בתלונות. הרחקה של פעילי שמאל קיצוני מאיו"ש זה מבורך, יש עוד עבודה אבל הכיוון הוא חיובי״.

2 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון. ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
היום יתקיים דיון בוועדת המשנה של הכנסת לאיו"ש, בראשותו של ח"כ צבי סוכות, בעניין טיפול המשטרה בפעילים. חלקו של הדיון סגור, ובו צפוי להישמע אופי הטיפול בתופעה. גורמי ביטחון מסבירים כי המשטרה לא עושה מספיק בכל הקשור לטיפול בפשיעה הלאומנית, ואומרים כי כאשר אין מעצרים ואין פעילות, זה גורם לאלוף פיקוד המרכז לפעול בדרך יותר אגרסיבית. נזכיר כי כבר חודשים ארוכים קיימת מתיחות שיא בין המשטרה לפיקוד המרכז בכל הקשור לטיפול בפשיעה הלאומנית. לאחרונה חתם שר הביטחון גלנט על צווי מעצר מנהליים נוספים נגד פעילים שהשתתפו בפרעות שהתחוללו בכפרים פלסטינים בבנימין בזמן החיפושים אחר הנער בנימין אחימאיר ז"ל, שנרצח בפיגוע לפני כחודש.
בעקבות הפרסום ב-ynet, כמה ארגוני שמאל פנו אחר הצהריים ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה ולמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ודרשו לפרק את הצוות שהקים בן גביר. עו"ד איתי מק, שמייצג את הארגונים "בקעת הירדן", "מסתכלים לכיבוש בעיניים", "רעך כמוך", "מחסום ווטש" ו"לוחמים לשלום", ציטט במכתבו את אותו גורם ביטחוני שאמר כי הצוות מהווה "השקעה במקומות הזויים עקב ניתוק מהמציאות", והזכיר כי פנה בדרישה לפרק את הצוות כבר בחודש שעבר. "כאמור במכתבנו מ-18.4, עליכם להורות לאלתר על פירוק הצוות שכן עצם קיומו ופעילותו מהווים חריגה מסמכויות השר בן גביר והמשטרה, וסותרים את החלטת בג"ץ ועמדת היועצת המשפטית לממשלה בעניין המגבלות על התערבות השר בן גביר בעבודת המשטרה", כתב.