השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פעל לאחרונה כדי להקים מנגנון מיוחד בימ"ר מחוז ש"י שתחת פיקודו, שיפעל נגד פעילי שמאל בגדה. הצוות כולל מספר בלשים מתוך הימ"ר, שפועלים בשיתוף פעולה עם גורמים במשטרת ההגירה, משרד הפנים ועוד. מטרתו המוצהרת היא לסגור מעגל ולאתר את אותם פעילים שגורמים לטענתם לפגיעה ביציבות הביטחונית באזור.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. פעל לאחרונה כדי להקים מנגנון מיוחד שיפעל נגד פעילי שמאל בגדה
(צילום: שלו שלום)
"זהו מודל שבנינו ותפקידו לתת מענה מול שלושה דברים עיקריים. ראשית, אזרחים זרים שמגיעים לפה מכל העולם ישר לשטחים ומייצרים פרובוקציות מול חיילי צה"ל במקומות שונים. שנית, מול תיירים שמגיעים לכאן במסווה של ביקור, אבל מגיעים לאותם מקומות חיכוך ביהודה ושומרון, ושלישית, מול אזרחים ישראלים שמתעמתים עם חיילי צה"ל במקומות השונים. המנגנון הזה פועל כבר במשך שבועיים ונעצרו אנשים", הסביר גורם ביטחוני.
במהלך דיון של ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לענייני יו"ש בראשות ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) שהתקיים לפני כחודש, חשף מפקד ימ"ר ש"י אבישי מועלם כי 50% מהתלונות של פעילי שמאל נגד צה"ל ומתיישבים היו תלונות שווא. נזכיר כי בעבר, בתקופתו של השר גלעד ארדן, הוחלט גם לפעול באופן דומה נגד פעילי זכויות אדם שהגיעו ארצה. אך הפעם ניכר כי העיתוי לפעולה אינו מקרי. המנגנון הוקם בתגובה לסנקציות שהוטלו לאחרונה על מתנחלים על ידי ארה"ב ומדינות שונות באירופה, לטענת השר בן גביר, בגלל מידע שמעבירים אותם פעילים.
המנגנון כאמור כבר החל לעבוד. ביום חמישי לפני כשבוע וחצי נעצרו לחקירה שני זרים בעלי אזרחות אמריקנית, בחשד שהפריעו לחיילי צה"ל בעת תרגיל רחב היקף. יחד עימם נעצרו שני פעילי שמאל ישראלים מוכרים, אשר היו שותפים פעילים להפרעה לתרגיל הצבאי.
3 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ביו"ש. ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
האזרחים הזרים שוחררו בהרחקה מכל יהודה ושומרון למשך שבועיים והפקידו את דרכונם בתחנה, ואילו פעילי השמאל נעצרו ויותר מאוחר הוחלט להרחיקם מיו"ש למשך 60 ימים. לפני כשבועיים זוהו שני זרים (בריטי וצרפתייה) כשהם נכנסים לשטח האבטחה של היישוב מצפה יאיר, שטח שבו אסור להם לשהות על פי צו.
מאז הקמת פרויקט החוות החקלאיות, ישנם עימותים תכופים בכל שטחי יהודה ושומרון, בעיקר בדרום הר חברון, שילה בבנימין, במרכז בקעת הירדן וסביב שכם שבשומרון. בין היתר נרשמו לא מעט עימותים בין פעילים לאנשי הגבעות שנגמרו גם באלימות קשה.
בנוסף, קיימת מתיחות הולכת וגדלה בין השר בן גביר לבין אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס בנוגע לטיפול באירועי הפשיעה הלאומנית. לפני כחודשיים נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי בעקבות המתיחות הוקם מנגנון מיוחד ע"י השב"כ והאלוף פוקס מתוך מג"ב איו"ש, שכפוף לצה"ל ולא למשטרה, שתפקידו לטפל בפשיעה זו.
באחרונה גם חתם האלוף על צווי מעצר מנהליים נגד יהודים בשטח. "רק האלוף יכול לחתום על צווי מעצר, אבל מפירי חוק יש בשני הצדדים. החוק הוא אחד לכולם, גם לשמאלנים ואנרכיסיטים וגם לנוער הגבעות", כך הסביר גורם המעורה בפרטים.
3 צפייה בגלריה
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. קיימת מתיחות הולכת וגדלה בינו ובין בן גביר
(צילום: דובר צה"ל)
"הקמת צוות הטיפול באנרכיסטים עולה בקנה אחד עם המדיניות הברורה שלי שמדברת על מאבק נגד מפירי הסדר ונחישות נגדם", אמר ‏השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. "אותם גורמים אנרכיסטיים שאני רואה אותם ביהודה ושומרון או בחברון מקללים את חיילי צה"ל, מלהיטים את הרוחות, מסיתים ומעודדים פגיעה ביהודים, ובכך פוגעים בביטחון המדינה. התפיסה שלי היא אפס סובלנות לפי מי שפוגע בביטחון, במתיישבים ובמדינת ישראל".
מתנועת שלום עכשיו נמסר: "הניסיון של המורשע בטרור בן גביר להרחיק פעילים משטחי הגדה המערבית הוא צעד פשיסטי מסוכן שלקוח ממשטרים אפלים. זהו ניסיון רדיפה שקוף נגד מי שחושפים אירועי אלימות, נישול וגזל של מתנחלים כלפי פלסטינים. אסור לאפשר לפירומנים בממשלה ובשטח להבעיר את הגדה ולהפוך אותה לחזית לחימה נוספת. נמשיך לדווח לציבור על מפעל ההתנחלויות וניאבק יחד עם הפעילים נגד האלימות והנישול, על אפו וחמתו של בן גביר".
מתנועת "מסתכלים לכיבוש בעיניים" נמסר: ״פעילי זכויות האדם (שם מדויק יותר מפעילי שמאל) נמצאים בשטחים הכבושים כדי להגן על האוכלוסייה הפלסטינית. לא הם שגורמים ל'יציבות הביטחונית הרעועה האזור'. היא רעועה בשל שגרת הכיבוש, המייצרת חיכוך אלים בין צבא כובש לאוכלוסייה אזרחית משוללת זכויות. היא רעועה כי בשטחים יש דין אחד ליהודים ודין אחר לפלסטינים. היא רעועה כי רשויות המדינה מתירות את דמם של הפלסטינים ולא אוכפות את החוק ו/או את האמנות הבינלאומיות שעליהן חתומה מדינת ישראל.
"נכון, פעילי זכויות האדם לפעמים גם מצלמים ומתעדים את פשעי הכיבוש. זה אכן מאוד מפריע למתנחלים ולעוזריהם לבצע את הפרעות בפלסטינים. זו לא עבירה, זה נעשה בדיוק מסיבה הפוכה כדי לאפשר לרשויות לאכוף את החוק. וזה בטח לא מייצר שום הקבלה בין מתנחלים אלימים לפעילי זכויות אדם".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.04.24