הצטרפו למשדר הבוקר של ynet Live

מתקרבים ל-1 בספטמבר, ויו"ר ארגון המורים רן ארז מגביר את הלחץ על האוצר לקראת מועד פתיחת שנת הלימודים - ומסמן מועד אחרון לסיום המשא ומתן. "יש לי תעסוקה אלטרנטיבית למורים ומאגר של אלפי מקומות עבודה חלופיים למורים במשרה מלאה ובחלקי משרה, שיסייעו להם להתפרנס במהלך השביתה", אמר ארז בשיחה עם ynet. "אם לא יהיה הסכם ונצא לשביתה, כפי שנראה כרגע, נחשוף את מקומות העבודה למורים".
1 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום, מוטי קמחי)
ארז הדגיש כי אין בכוונתו לאפשר למו"מ התקוע בין ארגון המורים לאוצר להימשך עוד זמן רב. "המשא ומתן נמצא באותו מקום שהיינו אתמול, לפני שבוע וחודשים ארוכים קודם", אמר. "המועד האחרון מבחינתנו למשא ומתן הוא יום רביעי, ואם לא יהיה הסכם עד אז - נצא לשביתה. תלמידי ישראל צרכים לדעת בזמן האם יהיו לימודים ולא ברגע האחרון. לא נחזיק אותם במתח. ביום חמישי לא יתקיים משא ומתן ונצא לשביתה".
הפערים במשא ומתן, לדברי יו"ר ארגון המורים, עדיין גדולים. "משרד האוצר מתעקש על תוספת של 1,000 שקל בלבד למורה, ואנחנו דורשים 2,000. הם רוצים הסכם ל-6 שנים ואנחנו ל-3, משום שלא ניתן לדעת במדינת ישראל מה יהיה המצב הכלכלי בעוד שנתיים. אנחנו מתנגדים לחוזים אישיים למנהלים ולמורים", הוא אמר.


האוצר, נציין, העביר שלשום הצעה חדשה לארגון המורים, ולפיה המורים ילמדו שעה נוספת בכיתות - 25 שעות שבועיות במקום 24 - ובתמורה יופחתו להם שעתיים פרטניות בהן הם יושבים עם תלמידים בקבוצות קטנות. בשכר, האוצר מתעקש על תוספת של עד 1,000 שקל בלבד לכל מורה, וארז מצידו על 2,000.
"זה אבסורד", הגדיר ארז את ההצעה האחרונה של האוצר, שמתעקש לא להגדיל את תוספת השכר המוצעת כדי לא לחרוג ממסגרת תקציב של מיליארד ומאתיים מיליון שקלים. לטענת המשרד, חריגה כזו תשפיע גם על המשא ומתן עם מגזרים אחרים במשק. עלות הדרישות הנוכחיות של ארגון המורים עומדת על כמיליארד ושש מאות מיליון שקלים.
בינתיים, כאמור, לדברי ארז, ארגונו ערוך לשביתה ארוכה. "נערכנו עם קרן סיוע כספי למורים חד-הוריים ולזוגות מורים כדי שיצלחו אותה", סיפר. "אבל לא נוכל לעזור לכולם. ממילא מורים הנשואים להייטקיטסטים, רופאים ומהנדסים לא יוכלו להחזיק מעמד בשביתה".
אתמול שלח הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, מכתב לראש מנהל שכר והסכמי עבודה בשלטון המקומי חגית מגן, ובו הודיע כי מורים שיחליטו לא לשבות - יקבלו שכר. הוא ביקש מאותם מורים להודיע מראש שאין בכוונתם לקחת חלק בשביתה, ולחתום על הצהרה בהתאם. ארז רתח על המכתב, והאשים כי "סמוטריץ' מעוניין במשבר ומוביל לשביתה כדי לשבור את ארגון המורים ולפרק את העבודה המאורגנת". לדבריו, "הוא מונחה על ידי פורום קהלת ורוצה עימות עם המורים כדי להראות איך ישבור אותנו".
במכתב חריף שהועבר מטעמו של ארז אל הממונה על השכר מלכין נכתב כי מדובר ב"ניסיון להלך אימים על ציבור עובדי ההוראה לשבור שביתה, ולמנוע ממורים לממש את זכות היסוד המוקנית להם לנקוט צעדים ארגוניים בדרך הנמוכה ביותר של פגיעה בשכרם". עוד נכתב כי "הנחייתך הבלתי חוקית להורות למעסיקים להפר הוראות חוק ולפעול לשבירת רוח עובדות ועובדי ההוראה ולהפר את הוראות הארגון שמייצג אותם לשבות לא יצלח".

"האוצר חצה קו אדום", האשים יו"ר ארגון המורים. "משרד האוצר יוצא בקריאה למורים לשבור שביתה. הם יושבים איתנו למו"מ ובאותו זמן פועלים מאחורי גבנו. רצינו לפוצץ את הדיונים וללכת. נשקול את צעדינו, ונבהיר למורים במכתב משפטי שהתנהלות האוצר לא חוקית. עצם משמעות הוצאת המכתב והניסיון להשפיע על המורים לא לשבות מעידה על כך כוונת האוצר להוביל לשביתה".
בלשכת שר האוצר סמוטריץ' לא מסרו תגובה לדבריו של ארז. שר החינוך יואב קיש, לדברי יו"ר ארגון המורים, מראה רצון טוב ותומך במורים. ארז אמר כי יחד עם השלטון המקומי, הוא מעוניין להגיע להסכם ולהביא לפתיחת שנת הלימודים.