במסגרת המשא ומתן להסכם שכר חדש למורי התיכונים ואיומי השביתה, משרד האוצר העביר אתמול (ראשון) הצעה חדשה ליו"ר ארגון המורים רן ארז. לפי ההצעה, המורים ילמדו שעה נוספת בכיתות - 25 שעות שבועיות במקום 24 - ובתמורה יופחתו להם שעתיים פרטניות בהן הם יושבים עם תלמידים בקבוצות קטנות. בנוגע לשכר, האוצר מתעקש על תוספת של עד אלף שקלים בלבד.
ארז הביע התנגדות להצעה, ואמר כי האוצר בעצם מבקש שהמורים יעבדו יותר וכך יקבלו יותר שכר. "זה אבסורד, גם היום כל מורה יכול לעבוד שעות נוספות במילוי מקום ולקבל ככה תוספת שכר", אמר יו"ר ארגון המורים. הוא ציין כי הוא לא מוכן לסגת מדרישת הארגון לתוספת שכר של 2,000 שקלים, וציין כי הוא כבר התפשר על הדרישה המקורית לתוספת של 3,000 שקלים.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' וארז
סמוטריץ' וארז
סמוטריץ' וארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
עוד אמר יו"ר ארגון המורים כי "לאחרונה משרד האוצר מפיץ ספינים בתקשורת כדי ליצור דיס-אינפורמציה ובלבול בשורות המורים ובציבור הרחב, וכדי לצייר את ארגון המורים כסרבן". לדבריו, "אין הצעה בנושא תוספת השכר למורים ופתרון בעיות, אלא ההפך הוא הנכון. האוצר מוסיף חטא על פשע ומציע לנו להפחית שעות שניתנות לתלמידים במקום תוספת שכר".
ההצעה של משרד האוצר לקיצוץ בשעות הפרטניות נחשבת לבעייתית מאחר שכבר כיום יש מחסור במורים, שמוביל בתי ספר רבים לבטל שעות פרטניות כדי לשבץ את המורים ללימוד בכיתות מלאות. עם זאת, האוצר מתעקש לא להגדיל את תוספת השכר המוצעת כדי לא לחרוג ממסגרת תקציב של מיליארד ומאתיים מיליון שקלים. לטענת המשרד, חריגה כזו תשפיע גם על המשא ומתן עם מגזרים אחרים במשק. עלות הדרישות הנוכחיות של ארגון המורים עומדת על כמיליארד ושש מאות מיליון שקלים.
סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, אוהד אלקבץ, התייחס ב-ynet Live למשא ומתן עם משרד האוצר, ואמר כי "כרגע נמצאים במחלוקת, אין הסכמות. אנחנו חלוקים על הדרך שבה אפשר לחלק את הכסף". לדבריו, "אני מקווה שנראה התקדמות. שמנו הצעה שמשדרגת את שכר המורים, ונמשיך לדון עד שנגיע להסכמות. כולנו עושים כל מה שאפשר".

אתמול אחר הצהריים נועד ארז עם שר החינוך יואב קיש - אך בשני הצדדים שוררת פסימיות בנוגע לאפשרות שיגיעו להסכם עד 1 בספטמבר. בארגון המורים נערכים להשבתה ארוכה, אם אכן לא ייחתם הסכם בדקה ה-90, וגם מודעים לאפשרות שהמדינה תפנה לבית הדין לעבודה - ותבקש צו מניעה לשביתה. במצב שכזה, יטענו בארגון ש"עשו מאמצים" להגיע להסכם ומיצו את המשא ומתן עם משרדי החינוך והאוצר.
בסוף השבוע האחרון יצא ארגון המורים בקמפיין ממוקד נגד סמוטריץ', והכוונה היא להחריף את פעולות המחאה נגדו. "סמוטריץ' פועל נגדנו, ואין לנו ברירה אלא לצאת למאבק חריף ולהשבתה", הסביר ארז. "הוא הורס את מערכת החינוך הציבורית, פועל נגד המורים במשא ומתן, ודוחף אותנו להשבתת הלימודים ב-1 בספטמבר". ארז אף קרא במוצאי שבת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב במשבר כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים.

ברביעי: ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות"

כשזה מגיע לחינוך, זה נוגע בכולנו. מערכת חינוך משגשגת מצמיחה מתוכה יזמים, מנהיגים, אנשי תרבות ורוח ובעיקר נערים ונערות ערכיים יותר ומשכילים יותר. אולם כשהחינוך נפגע, זה יוצר תגובת שרשרת מדאיגה שקשה מאוד לתקן.
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת כיום עם שורה של אתגרים: מחסור מתמיד בצוותי הוראה, תקציבים מוגבלים שמקשים על שיפור התשתיות ואיכות הלמידה, פערים בין מרכז לפריפריה ועוד. לצד אלו, קיימים גם לא מעט הישגים לימודיים ופורצי דרך שמאחוריהם עומדים שורה של מורים ומורות, מנהלים ומנהלות מסורים, שרואים במקצוע החינוך שליחות של ממש.
כל אלו ועוד יעמדו בליבה של ועידת החינוך השנתית של קבוצת "ידיעות אחרונות". הוועידה, שתיערך ב-30 באוגוסט, תעלה לדיון את הנושאים הבוערים שעל סדר היום מתוך ניסיון להבין כיצד מובילים שינוי במערכת החינוך הישראלית.
בוועידה ייקחו חלק שר החינוך יואב קיש; מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני; סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, אינה זלצמן; מנכ''ל החברה למתנ"סים, טל בסכס; יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון; מנהלת אגף מו"פ, בתי"ס ניסויים ויוזמות במשרד החינוך, מירב זרביב; מנהלת אגף בכיר שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, עינב לוק; ראש מינהל החינוך בעיריית ראשון לציון, אטי אדר; אלחנן פלהיימר, יו”ר התאחדות הסטונדטים והסטודנטיות הארצית; מנהלת אגף א' לחינוך הגיל הרך אורנה פז; ויסאל גנאים, חברה מייסדת בעמותת אלרואד; איריס וולף, מנהלת אגף בכיר, הכשרה וכניסה להוראה; שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב; ראש מרכז מנור מבית יוזמות המאה, ד"ר מיכל טביביאן מזרחי; צח סימון, יוצר וכותב הבלוג "אמאל'ה אני אבא", ועוד שורה של מרתקת של אנשי ונשות מקצוע.