3 צפייה בגלריה
אוטובוס של סופרבוס
אוטובוס של סופרבוס
אוטובוס של סופרבוס
איגוד ועדי התחבורה בארגון "כוח לעובדים" הודיע כי ביום חמישי הקרוב תתקיים שביתת אזהרה בת ארבע שעות, בין השעות 13:00 ל-17:00, בשלוש חברות תחבורה ציבורית - סופרבוס, אלקטרה אפיקים (אגד תעבורה לשעבר) ודן בדרום. השביתה תתקיים מכיוון שלטענת הנהגים, החברות מסרבות לפתוח במשא ומתן לשיפור תנאי השכר השעתי שלהם.
רשימת הערים שיושבתו ביום חמישי בין 13:00 ל-17:00: חיפה - כל קווי המטרונית, באר שבע - קווים מאשקלון, נתניה, עפולה, טבריה, יקנעם, בית שאן, אשקלון, אופקים, נתיבות, שדרות, יישובי עוטף עזה, מעלה אדומים, מבשרת ציון, דלית אל כרמל, עוספיא, מועצה אזורית מגידו ובירושלים - הקווים 2, 38, 82, 83, 136 ו-882, כמו גם מרבית קווי עוטף ירושלים ליישובים גבעת זאב, מבשרת, גוש עציון , קריית ארבע ומועצה אזורית בנימין.
3 צפייה בגלריה
מחאת נהגי האוטובוסים בעזריאלי, תל אביב
מחאת נהגי האוטובוסים בעזריאלי, תל אביב
דורשים שיפור בתנאי השכר. נהגי אוטובוס מפגינים בתל אביב, בחודש שעבר
(צילום: אסף זגריזק )

בחודש שעבר עשרות מפגינים ונהגי אוטובוסים שיבשו למשך כחצי שעה את התנועה בכניסה לצומת עזריאלי שבתל אביב במחאה על תנאי העסקתם, ויום לאחר מכן שיבשו את התנועה בתחנה המרכזית "המפרץ" בחיפה ובכביש 4. המחאה מתרכזת בשכרם, ועל היעדר חישוב תקופת הוותק שלהם במעבר בין החברות שזוכות במכרזי משרד התחבורה להפעלת תחבורה ציבורית. בנוסף, הם מוחים על סירוב המדינה להכיר בהם כעובדי ציבור.
"הנהגים אומרים היום די למלחמת ההישרדות", אמר יו"ר ועד העובדים בסופרבוס, הארון שובש. "לא ייתכן שאנחנו נדרשים לעבוד 270 שעות בחודש, 10 שעות לפחות בכל יום על הכביש ולהתמודד עם קווים צפופים בשל מחסור בנהגים ועם אלימות הנוסעים - רק כדי לגמור בקושי את החודש. אנו ניאבק כמה שיידרש, וקוראים לנהגים בחברות האחרות להצטרף אלינו. רק כך נשפר את תנאי ההעסקה המחפירים של הנהגים".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"הפגישה איתה לא הניבה דבר". מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מהאיגוד נמסר כי אתמול השתתפו נציגיו בפגישה עם שרת התחבורה מרב מיכאלי, אך לדבריהם הפגישה לא הניבה דבר. "שמענו הרבה מילים חמות משרת התחבורה, אך לדאבוננו שום התייחסות למצוקות שאנו חווים ולמחסור האדיר של כ-4000 נהגות ונהגים", אמרה יו"ר ועד העובדים בדן בדרום, מזל אופיר. "שמענו הרבה על גיוס נהגים חדשים, שהם חסרי ניסיון, אבל דבר לא על שימור הנהגים הקיימים המקצועיים שעוזבים את המקצוע עקב השכר הנמוך ותנאי ההעסקה הקשים. אנו קוראות וקוראים לשרה לחשב מסלול מחדש ולגבש את תקציב התחבורה הציבורית עם הנהגים, ולא מעל לראשם".
במסגרת תקציב המדינה, שצפוי לעבור סופית בכנסת בחודש הבא, יוקצה תקציב ייחודי להכשרות נהגים. בסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה סוכם כי תיבחן שמירת רצף הזכויות של הנהגים במעבר בין מעסיקים, שכן כיום החברות המפעילות את התחבורה הציבורית נבחרות במכרז, ובתהליך של החלפת חברה - רבים מהנהגים נקלטים מחדש ומאבדים את זכויות הוותק הסוציאליות שלהם.
כמו כן התקציב מכיל התייחסות לתאי מנוחה לנהגים במסופים שנמצאים כיום במחסור, כמו גם הוספת תנאים אלמנטריים כמו בתי שימוש. אולם לטענת הנהגים, כל אלו לא נוגעים בבעיה המהותית - השכר שלהם, שלטענתם נמוך בהתחשב באתגרים שנובעים ממנו, כמו האלימות שמופנית נגדם והמחסור באלפי נהגים.