פרידה מהיועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט
(צילום: קונטקט)

לשכת עורכי הדין קיימה הערב (יום שני) טקס פרידה מהיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, שסיים את תפקידו בתחילת החודש. בראיון לסיום הערב נשאל מנדבליט במה הוא גאה במיוחד בכהונה שלו, וענה: "באחדות הכוחות שהצלחנו לייצר גם מול מתקפות ודה-לגיטימציה. עמדנו באתגרים לא פשוטים והצלחנו לשמור על שלטון החוק בתקופה לא פשוטה".
בטקס השתתפו בין היתר הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר המשפטים גדעון סער, מחליפתו של מנדלבליט גלי בהרב מיארה, ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי, שופטי העליון נעם סולברג ודפנה ברק-ארז, ושופט העליון לשעבר מני מזוז. ynet העביר את הפרידה בשידור ישיר.
על כהונתו אמר מנדלבליט למראיינת תמר אלמוג: "היו רגעים קשים, והכי קשה היה להחליט לפתוח חקירה נגד ראש ממשלה שאני מעריך באופן אישי. זאת החלטה מקצועית שמבוססת על ראיות ועדים. זו החלטה שאני שלם איתה לחלוטין וזאת החובה המקצועית. היה גם הדיון המפורסם שבו ניסו למנות שר משפטים בצורה לא חוקית. זה רגע קשה. אבל לא הייתי קרוב לשבר".
3 צפייה בגלריה
אבי חימי, אביחי מנדלבליט וגלי בהרב מיארה
אבי חימי, אביחי מנדלבליט וגלי בהרב מיארה
מנדלבליט, הערב, עם יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי והיועמ"שית בהרב-מיארה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
על שיתוף הפעולה עם נתניהו אחרי הגשת כתב האישום הוא הוסיף: "אני אומר לזכותו: עד הימים האחרונים בתפקיד היו עדיין פגישות עבודה. הייתה יכולת לעשות אבחנה בין הנושא האישי, שבוודאי היה באוויר, סיפור לא הכי נעים, לבין הייעוץ המשפטי השוטף שניתן".
- לא היה שלב שבו אתה אומר לו להפסיק את המתקפות עלינו? "אין שיחות כאלה".
מנדלבליט הוסיף כי "היה מהלך בפרק זמן מאוד מוגבל שבו אני מזהה מהלכים שנעשים כדי לקעקע את הלגיטימציה של מוסד היועמ"ש, וזה מטריד".
הוא התייחס להפגנות הרבות ליד ביתו, שבהן השתתפו לסירוגין אזרחים משני מחנות יריבים בפוליטיקה הישראלית: "לגיטימי להפגין ולבוא בטענות. אבל היכולת של אותן הפגנות לשנות משהו בתהליך היא לא גבוהה. יש הפגנות לגיטימיות, אבל לא לגיטימי ללוות מישהו בדרך לבית כנסת, להפריע למישהו לקניות ובטח לא להשחית את הקבר של אבא שלו. זו חציית כל הקווים אדומים".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם גלי בהרב מיארה
נפתלי בנט עם גלי בהרב מיארה
ראש הממשלה בנט עם היועמ"שית בהרב מיארה, הערב
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
- חתמת עם דרעי על הסדר טיעון שלפיו הוא פורש, ואז אתה רואה אותו חוזר לכנסת. מה אתה חושב? "אין חרטה. אני לא חושב שכדאי להיכנס לדברים שהוא אמר. בסופו של דבר המסר עבר. השאלה היא מהם הדברים שבהם הוא הודה והורשע, מה העונש ומה ההשלכות, והמבין יבין".
על דו"ח ועדת מררי שבדק את השימוש שביצעה המשטרה בתוכנות רגולה נגד אזרחים אמר מנדלבליט: "אני כבר לא בעניינים. אני לא נופל מהכיסא. זה דו"ח ביניים ועוד צפויה בדיקה. אנחנו נמצאים במלחמה לא פשוטה נגד פשיעה מאורגנת וצריכים יכולות טכנולוגיות להתמודד איתה. השאלה המרכזית היא אם הדברים נעשו על פי צו שיפוטי של האזנת סתר. את החריגה (במקרה פילבר, ס"ח) אני מכיר וזאת הסיבה שחשבתי להקים את הצוות. טוב שעצרו רגע, בחנו את הדברים ועשו את הבירור. זו הדרך הנכונה".
- לא אישרת כזה דבר? "להשתמש בדברים לא חוקיים? לא".

הרצוג: הקושי שבר שיאים בכהונתך

הנשיא הרצוג נפרד ממנדלבליט: "ספק אם בשירות הציבורי יש תפקידים מאתגרים ובלתי אפשריים נוספים כמו היועמ"ש. נדמה כי הקושי הזה שבר שיאים במהלך כהונתך. לא אחת נדרשת לקבל החלטות קשות ביותר, בעלות השלכות דרמטיות ומרחיקות לכת על מדינת ישראל. מילאת את תפקידך באחריות, הגנת על מערכת המשפט בחירוף נפש ובצדק".
"שיהיה ברור, אפשר וצריך לבקר את מערכת המשפט - אך בדרך עניינית ובשפה ראויה", הדגיש הרצוג. לאחר מכן התייחס לפרשת הריגול המשטרתי ו-NSO: "כשיש עננה מעל מערכת אכיפת החוק יש לעשות הכול כדי להסיר ממנה כל ספק. לא רק משיקולי צדק, אלא משיקולי חיזוק האמון במערכת".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. מוקשים פעם בשבוע
(צילום: קונטקט)
שר המשפטים גדעון סער ציין בטקס את המתקפות שספג מנדלבליט בשל חקירותיו של בנימין והעמדתו לדין: "עמדת בפרץ לא יום ולא יומיים, תחת אש תופת, תחת מתקפת הכפשות, שקרים ופייק בשל החלטה שקיבלת בשל סמכותך. אם לא היית עומד בפרץ, אני לא רוצה להשלים את המשפט. הבנת מה מוטל על הכף, על מה אתה שומר, ואני מודה לך. אמרתי ואני חוזר פעם נוספת: הסכנה לדמוקרטיה לא חלפה. התרחקנו קצת מהתהום, היא עדיין לא חלפה".
ראש הממשלה נפתלי בנט סיפר על מנדלבליט: "פעם בשבוע אביחי נכנס ואומר: 'אתה רוצה חדשות רעות או רעות באמת?'. היית פורס ועוד מוקש שידעת לפרק בתבונה, עם הומור. אתה ראוי לתודה של כל אזרחי מדינת ישראל. אני מבקש להתמקד בתודה מצד מי שקולם פחות נשמע, אני מתכוון ללוחמי צה"ל וארגונים אחרים אל מול החלטת תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי. הצגת בנחישות ודבקות עמדה מקצועית נחרצת שלפיה בית הדין משולל זכות שיפוט".
היועמ"שית הנכנסת גלי בהרב-מיארה התייחסה לפרשת השימוש המשטרתי בתוכנות רוגלה כלפי אזרחים ואמרה: "על מערכת אכיפת החוק להתאים עצמה להתפתחות הטכנולוגיות. עלינו מוטלת האחריות להבטיח שהאמצעים יופעלו אך ורק בהתאם לסמכויות, ולוודא שבמסגרת המאבק בפשיעה לא יישכחו הגבלות הדמוקרטיה של המדינה. עלינו לדעת לבדוק את עצמנו ללא פשרות".
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נפרדה ממנדלבליט במילים: "נראה כי האמרה של רבן גמליאל, 'כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם', הייתה מבחינתך מוחשית מאוד לאורך כל ימי כהונתך. ועתה, עם צאתך מעבדות לחירות, אני מקווה שתוכל סוף סוף להתרווח קצת, לנוח וליהנות בחיק משפחתך ועם רונית, רעייתך היקרה".
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הכריז בנאומו על הקמת צוות של הלשכה לחיזוק אמון הציבור: "בעוד שיהיה מי שינסה לפגוע ולהחליש, יהיה מי שיסייע ויחזק. על כן החלטתי על הקמת צוות מיוחד של הלשכה, בהשתתפות שופטים בדימוס, בכירי הרשות המבצעת, נציגים מן האקדמיה - וכמובן עורכי דין, אשר ידונו בסוגיית אמון הציבור במערכת". ראש הלשכה חימי בירך על קבלת עמדת הלשכה שבעקבותיה מונה לבית המשפט העליון עורך הדין יחיאל כשר מן המגזר הפרטי: "לאחר יותר מעשור, עלה בידי הלשכה לקדם עורך דין משורות המקצוע לכהונת שופט עליון, ועל כך גאוותנו". בעניין פרשת הרוגלות אמר חימי: "מערכת אכיפת החוק אינה רשאית לפעול בניגוד לחוק, לא בחדירה לפרטיות – ולא בשום עניין אחר. אי אפשר לקבל, לא "חריגה", ולא "זליגה".
על סיום תפקידו של מנדלבליט העיבה פרשת הריגול המשטרתי, שבמסגרתה נחשף בכלכליסט שהמשטרה הפעילה את תוכנת פגסוס נגד מנכ"לי משרדי ממשלה, מקורבים של פוליטיקאים, פעילים חברתיים ועוד. צוות הבדיקה שהוקם, בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, שלל היום את רוב ממצאי התחקיר אחרי שבדק את השימוש של המשטרה בתוכנות רוגלה שונות בשבע השנים האחרונות.
פורסם לראשונה: 19:07, 21.02.22