המדינה העבירה היום (ראשון) את תשובתה לבג"ץ בנוגע לעתירה שדורשת לחייב את ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, להסכים למנות לנשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע את המועמד שבו תומך שר המשפטים יריב לוין. לפי עמדת המדינה - דין העתירה הוא להידחות על הסף.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
פוגלמן ולוין. לא מצליחים להסכים על המועמד
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
"משעה שהמחוקק סבור כי מינוי נשיא (בית משפט מחוזי) הוא בסמכות שר המשפטים ובהסכמה של נשיא העליון - אין מקום שבית המשפט ידון בנושא ויכפה מועמד כזה או אחר", נמסר בתשובת המדינה. "יש לאפשר לצדדים למצות את השיח ביניהם כמצוות המחוקק". בעת הגשת העתירה, השופט נעם סולברג חייב את פוגלמן להגיב לעתירה - וטרם דחה אותה על הסף.
לפי פרסום בכאן 11, המועמד של לוין לתפקיד הוא שופט בית המשפט המחוזי בחיפה אבי לוי, ואילו פוגלמן מעדיף את השופטת יעל רז לוי - שמכהנת כבר כיום בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.
2 צפייה בגלריה
השופט אבי לוי
השופט אבי לוי
"איני מעוניין שעתידי המקצועי ייחתך במסגרת הדיון בעתירה". השופט אבי לוי
(צילום: באדיבות הנהלת בית המשפט)
לתשובת המדינה צורף מכתב של השופט אבי לוי, שכאמור נחשב ל"מועמד של לוין" לתפקיד. "העתירה שדורשת למנות אותי לתפקיד הוגשה שלא על ידיעתי, שלא ביוזמתי וככל שהייתי נשאל בניגוד לרצוני. בקשתי, ככל שהעתירה נוגעת אליי, היא שהיא תימחק", כתב לוי במכתב.
"יש לי אמון מלא בשר המשפטים לוין ובכבוד ממלא המקום פוגלמן, וכל החלטה שיקבלו מקובלת עליי. איני מעוניין שעתידי המקצועי ייחתך במסגרת הדיון בעתירה. גם אם מחיר מחיקת העתירה היא ויתור על כהונה שרציתי למלא, סבורני שזה מחיר מוצדק בגין שמירה על הממלכתיות והמערכתיות שהיו כה חשובות לי".
יצחק בםעו"ד יצחק בםצילום: ויקטור אולחובסקי
העתירה, שהוגשה על ידי ארגון הימין "לביא", ביקשה גם להוציא צו שיחייב את פוגלמן לטעון מדוע הוא מתנגד למועמד של לוין. "ועדת האיתור ישבה על המדוכה והציעה לשר המשפטים כמה מועמדים, ומתוכם הוא ביקש למנות את אחד המועמדים. ברם, מ"מ הנשיא ממאן ליתן הסכמתו למועמד שוועדת האיתור מצאה אותו כשיר ונכון ושר המשפטים ביקש למנותו, נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד יצחק בם.
העותרים טוענים שהסירוב של פוגלמן חורג מסמכותו, מאחר שתכלית סמכותו היא לא לפסול מועמדים ראויים במטרה שימונה המועמד המועדף עליו. עם זאת, בתשובה המדינה הובאה גם עמדת פוגלמן - שטוען שאינו מסכים למנות את המועמד של לוין משיקולים מערכתיים ומוסדיים - וגם כי מרבית חברי הוועדה לא חשבו שהוא המועמד המתאים ביותר.
מנגד, עמדת שר המשפטים, כפי שהיא מובאת בתשובת המדינה, גורסת כי אין הצדקה להתנגד למינוי שהומלץ על ידי ועדת האיתור, ונמצא מתאים על ידי יו"ר הוועדה השופט יוסף אלרון.
תפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע לא מאויש במינוי קבוע כבר חצי שנה, מאז שהנשיאה הקודמת רויטל יפה-כץ סיימה את תפקידה ב-1 בספטמבר 2023. למינוי יש חשיבות מיוחדת, מאחר שבית המשפט בבאר שבע דן בתיקים פליליים מהחשובים במדינה - והוא בית המשפט המחוזי היחיד באזור הדרום.