6 צפייה בגלריה
חיה מושקה ואהרון נתן-מורלי
חיה מושקה ואהרון נתן-מורלי
ההורים האבלים חיה-מושקה ואהרון נתן-מורלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי ההלוויות - יושבים שבעה לזכר הקרובים שנרצחו: אל בית הוריו של הנער אשר נתן מורלי (14) בשכונת נווה יעקב בירושלים החלו להגיע משעות הבוקר (ראשון) קרובי משפחה וחברים שמנסים לנחם את ההורים שאיבדו את בנם הבכור. "הוא היה כזה גיבור וענק, הוא בא לתקן את העולם", אומר אביו של אחד משבעת הנרצחים בפיגוע הירי בליל שישי במרכז השכונה.
ההורים, חיה-מושקה ואהרון, מגדלים בבית צנוע עם שלושה חדרים את ילדיהם. אשר היה כאמור הבכור, אחריו - רינה (13), מיכאל (11), נאווה (10), אסנת (7), אברהם (5) והתאומות חנה-מרים ושרה (שנה וחצי). "אשר יצא מהבית בשמונה ועשר דקות, שלוש דקות אחר כך כבר שמענו את היריות", שחזרה האם.
6 צפייה בגלריה
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן מורלי
(באדיבות המשפחה)
הטבח ליד הבית אירע אחרי סעודת השבת. "ידענו שהוא שם ובטוח שומע את הירי, הרגשנו באוויר שהוא קשור לזה כי הוא בדיוק יצא. הוא לא חזר אחרי חצי שעה, ואז אהרון יצא לרחוב אחרי שהבנו שבטוח לצאת", סיפרה האם. האב הוסיף: "היה לו שיעור תורה בשמונה וחצי, אני חושב שהוא חיכה לרגע הזה. הייתה לו פגישה עם הקדוש ברוך הוא. הוא היה ילד מתוק".
במהלך השיחה, מצביע אהרון על תמונתו של אשר שתלויה על הקיר. "יש לו מבט שהוא כאילו נכנס לתוכנו, ממש נושם אותנו. הוא היה כזה מלאך. לפני כמה שבועות הוא אמר לחברים שלו 'הלוואי ואני אמות על קידוש השם'". לבית נכנס חובש איחוד הצלה יוסי דשת שהגיע ראשון לזירה. החובש שיתף כי עבר מגופה לגופה, והציצית של אשר בצבצה מגואלת בדם.
"ראיתי שהאבא מגיע, והוא שאל אותי אם ראיתי ילד עם קפוצ'ון", סיפר החובש דשת. אהרון ציין כי לקח לו קצת זמן לזהות את בנו. "הייתה לי הרגשה כשראיתי את הציצית, ידעתי שזה הוא", אמר האב. "לפני כמה ימים הוא אמר לי 'איפה שאתה תלך - אני אלך ממך'. עכשיו הכול מתחבר לי, פשוט הייתה לו פגישה. אנחנו לא כועסים על אף אחד, הוא עשה את השליחות שלו ומת על קידוש השם. זה חיי נצח עכשיו".
6 צפייה בגלריה
הנער אשר נתן, תושב נווה יעקב שנרצח בפיגוע
הנער אשר נתן, תושב נווה יעקב שנרצח בפיגוע
הלוויית הנער
(עידו ארז )
אהרון סיפר עוד כי בראש השנה אשר נסע לבדו לאומן שבאוקראינה. "הייתה לי הרגשה שהוא לא חוזר משם, ממש הרגשתי שהוא לא יחזור. כשהוא חזר אמרתי לו שאני מרגיש שהזמן שלו בעולם הזה שאול. הוא היה נשמה קדושה, בא להשאיר פה משהו נצחי".
האם חיה-מושקה סיפרה כי אשר מעולם לא היה מוותר על נשיקה ממנה בידו כשקיבל ברכה בערב שבת. "הוא היה כל כך צדיק", אומרת האם. "הוא לא היה מוותר על הציצית בשום אופן. גם כשרצינו לכבס את הציצית, הוא שאל עם איזו ציצית הוא יהיה בינתיים".
לטובת סיוע כלכלי למשפחת נתן מורלי נפתחה קרן לתרומות. מספר הקרן 270, מספר הטלפון של המוקד לתרומות: 1-800-552-020.
6 צפייה בגלריה
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי
(באדיבות המשפחה)
גם במשפחת זיסקין בבית שמש יושבים שבעה בעקבות רציחתה של הבת נטלי מזרחי (45) שנורתה למוות בפיגוע בירושלים יחד עם בעלה אלי (48). בני הזוג, שהיו נשואים במשך שנתיים, יצאו מביתם בנווה יעקב לשמע היריות של המחבל חיירי עלקם (21) על-מנת לסייע לנפגעים. "אלי נורה ראשון ונטלי התכוונה לעשות לו החייאה", סיפרה האחיינית טלי חושבי. "כנראה שהמחבל קלט שהיא בחיים ואז ירה בה בראש ובפה".
תמר, אחותה של נטלי, לא יכולה להסתיר את הדמעות. "מסכנה שלי נורתה בראש, כל הניסיונות להציל אותה לא צלחו. הפסדנו מלאך אמיתי". האם אנג'ליקה מתקשה לעכל את האובדן. "היא הכול בחיים שלי, לרגע אחד לא עזבה אותי", סיפרה האם. "התעקשתי ללכת לזהות את הגופה ולראות אותה בפעם האחרונה. זה בלתי נתפס, הבת הטובה, האישה המסורה, והמטפלת האהובה, מתה".

6 צפייה בגלריה
הלוויתם של בני הזוג מזרחי ז״ל שנהרגו בפיגוע בשבת
הלוויתם של בני הזוג מזרחי ז״ל שנהרגו בפיגוע בשבת
הלוויית בני הזוג מזרחי
(צילום: אבי חי)
6 צפייה בגלריה
הלווייתם של נטלי ואלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
הלווייתם של נטלי ואלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
(צילום: שאול גולן)
האחיינית טלי הוסיפה: "אמנם לא היו לה ילדים, אבל אנחנו היינו הילדים שלה. היא דאגה לכולם, רצתה שיהיה לנו טוב". במשפחה מספרים שנטלי נהגה לאכול ארוחת שבת אצל משפחת בעלה, ולאחר מכן לישון אצל אמה הסיעודית. "גם כשהיא התחתנה, נטלי לא הפסיקה לנהל את משק הבית, לדאוג עבורי לתרופות, תורים וטיפולים", אמרה אנג'ליקה.
נטלי עבדה במשך 20 שנה כמחלקת אוכל בבית החולים הדסה הר הצופים בבירה. "כל החברים שלה מבית החולים ערבים, זה עצוב שהרג אותה מחבל נתעב סתם כך", אמרה האם. "נטלי הייתה אישה אנושית מאוד, עם אהבת זולת לכולם".
בפיגוע בליל שישי נרצחו גם שאול חי (68), רפאל בן אליהו (56), איליה סוסנסקי (26), ואירינה קורולובה (59) - עובדת סיעודית מאוקראינה.