שניים מנרצחי הפיגוע בירושלים אמש (שישי) בשכונת נווה יעקב הם אלי מזרחי (48) ואשתו נטלי (45), שהתחתנו לפני שנתיים. אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. "הוא היה אדם צנוע, דתי. רצה לעזור. ראה שיש יריות וכשהן הפסיקו רצה לעזור לפצועים, הוא ואשתו". בהערכת המצב בעקבות הפיגוע הנחה הבוקר המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, על העלאת כוננות בכל הארץ לרמה הגבוהה ביותר: "משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת", נמסר.
5 צפייה בגלריה
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
האב חזר על הטענה שמכחישה המשטרה, ולפיה לשוטרים לקחו 20 דקות לעצור את מסע הירי. "יש יריות, כל השכונה שמעו. איפה הניידות? יכלו להרוג אותו. לא שבעה הרוגים ופצועים".
"אני רוצה תשובה מהמשטרה. אני במרפסת 20 דקות, אחרי היריות. אף ניידת, אף אמבולנס לא היה פה", הוסיף האב. על הכחשת המשטרה וההצהרה לפיה הדיווח הראשון התקבל ב-20:14 והמחבל חוסל ב-20:19, אמר האב: "אין דבר כזה". האב ציין עוד כי המשפחה הייתה בעיצומה של ארוחת ערב. "הוא (הבן – ח"ג) שמע יריות וקפץ. צעקנו לו מהחלון: 'אל תלך'. הוא ירד, ואז הוא כנראה דיבר איתו (עם המחבל – ח"ג) והוא הוציא את האקדח והרג אותו".
5 צפייה בגלריה
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
נישאו לפני שנתיים. אלי ונטלי מזרחי בערב חתונתם
(באדיבות המשפחה )


פרמדיקית מד"א נוי שדה סיפרה הבוקר בשיחה עם ynet כי טיפלה באלי. "אנחנו רואים בחור בשנות ה-40 או 50 לחייו, מאוד מתקשים להעריך. הוא נפגע מירי בכל חלקי גופו והתחלנו בביצוע החייאה, הנשמנו אותו ונתנו לו תרופות ועשינו כל שביכולתינו. בדיעבד התברר שלי שזה הוא, זיהיתי אותו דרך התמונות שפרסמו אחר כך. זה כואב".
דובר המשטרה, ניצב-משנה אלי לוי, אמר הבוקר בריאיון למשדר המיוחד של אולפן ynet כי "השוטר והמתנדב היו מצוידים באקדח. ברגע שהם נתקלו במחבל - הם ירו לעברו. חמש דקות מרגע ההודעה הראשונה - עד הנטרול. זה הזמן שעבר. אי אפשר להיכנס לליבם של התושבים - שכל שנייה שעוברת עד שמגיעה ניידת היא נצח. השוטר והמתנדב מנעו פיגוע הרבה יותר גדול". הוא הוסיף: "בכל פיגוע מהסוג הזה - אחד החששות הוא חקיינים ומפגעים נוספים. האיש הופך לצערנו הרב לכוכב רשת".
לוי הוסיף כי "מי שמזהה התארגנויות לפיגועים - מתבקש להציף אותן. הצלחנו בשנים האחרונות להגיע דרך מודיעין שהתקבל מהרשתות החברתיות. אנחנו מחבקים את המשפחות השכולות ומאחלים החלמה לפצועים".

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
המכונית שבה השתמש המחבל
( צילום: AFP)
הבוקר פורסמו תיעודים מרגעי נטרולו של המחבל, שבהם הוא נראה בורח רגלית אחרי שנטש את רכבו - ונשמעים קולות ירי, שממחישים את קרב היריות בין השוטרים המנטרלים למחבל.
אחד השוטרים שחזר את האירועים אמש בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהגיעו לזירה: "המחבל פרק מהרכב שלו, נצמדתי אליו עם הניידת והוא ירה עלינו תוך כדי ריצה. עצרנו את הניידת, ירדנו וירינו", הוא תיאר. "המחבל נפל, וכשהתקרבנו אליו ראינו שהוא עדיין זז ומנסה לקחת את הנשק שלו, אז נטרלנו אותו ובזה נגמר האירוע".
מתחקיר שערכה המשטרה עלה כי אחרי שירה ב-10 אזרחים, עלה המחבל לרכבו ונמלט לכיוון צומת היציאה משכונת נווה יעקב והכניסה לשכונת בית חנינא, שם נתקל בכוח משטרתי שניהל איתו קרב יריות. הוא יצא מהרכב, וחוסל תוך כדי מרדף קצר. השוטרים המנטרלים הם שוטר סיור מתחנת שפט ומתנדב שהיה איתו.
בפיגוע אמש נרצחו עוד חמישה בני אדם. מדובר בפיגוע הקטלני ביותר בישראל מאז מתקפת הטרור ליד הגבול עם מצרים ב-2011. מותם של חמישה מההרוגים נקבע בזירה, סמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים שבו פתח באש המחבל, ומותם של עוד שניים נקבע בבית החולים. לבתי החולים בירושלים פונו עוד שלושה פצועים מהפיגוע. בבית החולים הדסה הר הצופים מאושפז צעיר בן 24 במצב קשה אך יציב, והוא מורדם ומונשם, ויחד איתו מאושפז גם נער בן 16 שמצבו בינוני והבוקר נמסר כי הוא מתאושש, ער ובהכרה מלאה. בבית החולים שערי צדק מאושפזת אישה שנפצעה בינוני וסובלת מפגיעות ביד וברגל.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיע לזירת הפיגוע אמש, נשא לאחר מכן הצהרה קצרה ממטה המשטרה בבירה, והודיע מעט לאחר חצות כי יכנס בצאת השבת את הקבינט המדיני-ביטחוני, אבל לדבריו כבר התקבלו בהערכת מצב ביטחונית שערך "החלטות על פעולות מיידיות". הוא הבטיח: "נפעל בנחישות ובקור רוח". על רקע חשש מפעולות נקם נגד פלסטינים ואזרחים ערבים הוסיף ראש הממשלה: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש את כוחות הביטחון וצה"ל". כחצי שעה לאחר הצהרתו הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון - ועל היערכות ל"תרחישי הסלמה" במרחב.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
נתניהו בזירת הפיגוע, אמש. הקבינט יתכנס הערב
( צילום: רויטרס)
מסע הרצח הקטלני של המחבל, שהיה חמוש באקדח וירה בקורבנותיו מטווח קצר, התנהל כך: הוא הגיע לרחוב נווה יעקב במכונית טויוטה קורולה לבנה, וירד ממנה במרחק של כ-100 מטרים מבית הכנסת "עטרת אברהם". הוא ירה תחילה באישה ובאדם מבוגר, המשיך בירי לעבר שני אנשים שעמדו ליד תחנת אוטובוס, ואחר כך ירה בשניים נוספים שהיו על אופנוע. המחבל המשיך בירי לעבר אישה שעמדה על פסי הרכבת הקלה ופגע גם בה, ולאחר מכן ירה לעבר חצר בניין – שם נפגעו שניים נוספים. אז ניסה להימלט, וחוסל, כאמור, בתום קרב יריות עם שוטרים.
הפלסטינים דיווחו הבוקר כי 15 צעירים שהגיעו לבית המחבל חיירי עלקם נעצרו. מעצרם של ה-15 הגיע אחרי עיכובם של הורי המחבל לחקירה - ובמקביל לניסיונות של תושבי שכונת א-טור, משם הגיע המחבל, להקשות על כוחות הביטחון להגיע לבית המחבל באמצעות ירי זיקוקים.