"הרמדאן המתקרב עלול להיות נפיץ ביותר, כבר היום השוטרים מתוחים עד הקצה": כך אמר היום (ראשון) גורם בכיר במשטרה אחרי דיון הערכת מצב שנערך אצל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "ההיערכות המבצעית של אלפי שוטרים לפיגועי נקם או התפרצות הפגנות בדומה אלו שקרו במהלך מבצע 'שומר החומות', לצד ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, אם ימשכו עד אז, יקשו עלינו לתת מענה מבצעי הולם". הדיון, בהשתתפות כל גופי הביטחון של המשרד לביטחון לאומי, עורר סערה כשהתקיים בתחילה בחדר הסיעה של "עוצמה יהודית" בכנסת, והועבר לאולם ללא שיוך למפלגה כלשהי לאחר ביקורת.
בדיון השתתפו המשטרה, שירות בתי הסוהר והכבאות. מדובר בדיון הראשון בסדרת דיונים שצפויים להתקיים עד לתחילת הרמדאן בעוד כשלושה שבועות. הדיון עורר כאמור סערה כשנערך תחילה בחדר של סיעת "עוצמה יהודית" בכנסת, כשעל הקיר נמצא סמל המפלגה. זאת למרות שמדובר בדיון מקצועי-מבצעי שבו השתתפו מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, נציבת שב"ס קטי פרי ונציב הכבאות אייל כספי. מיקום הדיון עורר תגובות רבות, בין היתר בטענה כי אין מקומם של לובשי המדים בחדרי המפלגות. בן גביר הסביר כי הדיון נערך בכנסת בגלל "הפיליבסטר במליאה".
2 צפייה בגלריה
דיון שנערך לקראת הרמדאן בכנסת
דיון שנערך לקראת הרמדאן בכנסת
שלט מפלגתו של בן גביר מחוץ לאולם שבו נערך הדיון, שהוסר מאוחר יותר
(צילום: נעה שפיגל, הארץ)
בהדלפה מהדיון שהגיעה לידי אתר "כיפה", בן גביר נשמע מבקר בחריפות כוונה לכאורה לסגור את הר הבית לעליית יהודים ל-10 ימים במהלך הרמדאן, ומכנה את המהלך "טירוף מוחלט וכניעה לטרור". עם זאת, בארגון לא נתקלו בכעס של בן גביר על הנושא, וגורם במשטרה מסר כי "מדובר בדיון ראשוני לקראת הרמדאן, וייערכו עוד דיונים נוספים ככל שנתקרב לחג. תמונת המודיעין מתעדכנת יום-יום, וכמדי שנה מי שיחליט על סגירת הר הבית וצעדי מנע להרגעת הרוחות יהיה הקבינט המדיני, וכל ההחלטות יתקבלו בצמוד לאירועי הרמדאן".
בן גביר, שבעבר התנגד לסגירת הר הבית לעליית יהודים באותן הטענות לכניעה לטרור, יצטרך לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת ראשי גופי המודיעין והביטחון להשאיר את הר הבית פתוח לעליית יהודים בכל ימי הרמדאן, כדי להוכיח "מי בעל הבית בהר הבית", כפי שנהג לומר בעבר.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יצטרך לשכנע את נתניהו להוכיח "מי בעל הבית בהר הבית". השר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
במסגרת ההיערכות המודיעינית והמבצעית לחג המוסלמי, במשטרה דורשים אלפי שוטרים שייפרשו ברחבי הארץ וערוכים לכל תרחיש, ובמיוחד ברחבי ירושלים ובהר הבית. עם זאת, בעת זו לא נראה שהמחאות נגד המהפכה המשפטית הולכות להיפסק, כך שטיפול במתיחות הביטחונית לצד הכלת ההפגנות תימתח את משאבי המשטרה עד הקצה. גורם במשטרה תיאר כי "זה יהיה אתגר ענק, לייצר קשב מבצעי של אלפי שוטרים במחאות לצד היערכות מבצעית בכוחות גדולים לכל תרחיש שיכול לצוץ בין-רגע ברמדאן".
לצד ההיערכות הביטחונית סביב הר הבית לנוכח גל הטרור בשבועות האחרונים, והעליה בכמות ההתראות לפיגועי נקמה, מעריכים במשטרה כאמור כי הרמדאן הקרוב "יהיה נפיץ ביותר", גם בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא, שמאיימים לבצע הפרות סדר לאחר ההגבלות שהוטלו על תנאי המחיה שלהם.
לפי הגורם, "לא מן הנמנע שנדרוש תגבור כוחות של חיילים שיסייעו למשטרה בהיערכות אל מול איומי הטרור והחשש מהתפרצות של הפגנות בדומה לשומר החומות".