יותר מ-4.6 מיליון בני אדם חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לבטל את עונש המאסר יוצא הדופן, של 110 שנה, שהוטל על רוחל אגילרה-מדרוס, מהגר מקובה שהורשע בהריגתם של ארבעה בני אדם בתאונת משאית מחרידה בקולורדו לפני שנתיים וחצי. למאבק למען אגילרה-מדרוס התגייסו בין השאר כוכבת הריאליטי קים קרדשיאן ונהגי משאיות הנוסעים בימים האחרונים בשיירות מחאה.

6 צפייה בגלריה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
הפיצוץ אחרי התאונה, והבכי של אגילרה-מדרוס בבית המשפט: "שואל את אלוהים למה הם ולא אני"
אגילרה-מדרוס, בן 26, היה מעורב בתאונה האיומה בפרבר של דנבר ב-25 באפריל 2019, כשעבד בחברת הובלות: משאיתו פגעה בעוצמה בכמה כלי רכב וגרמה לתאונת שרשרת של 28 מכוניות. בעקבות הפגיעה התפוצצו מכלי גז וכדור אש אדיר נשלח לשמים, שרף מכוניות והתיך חלקים מהכביש. ארבעה בני אדם נהרגו, ושישה פצועים פונו לבית החולים.
במהלך משפטו טען אגילרה-מדרוס כי תקלה בבלמים – שלא היה מודע אליה – גרמה לו לאבד שליטה, וכי עשה כל שביכולתו כדי למנוע את הפגיעה. התובעים מנגד טענו כי הוא ידע שהבלמים שלו פגומים וכי הוא זגזג בפראות בין כלי רכב אחרים. לדברי התביעה, אגילרה-מדרוס גם חלף על פני לפחות נתיב מיוחד אחד הניצב בצד הדרך ומיועד לעצירתם של כלי רכב הסובלים מבעיה בבלמים. אילו היה משתמש בו, טענו, האסון היה נמנע. הם הדגישו גם כי בזמן התאונה נסע אגילרה-מדרוס במהירות של 137 קמ"ש באזור שבו למשאיות כמו שלו מותר לנסוע במהירות של עד 72 קמ"ש.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
האש בזירת התאונה בקולורדו, לפני שנתיים וחצי. "מעולם לא התכוונתי לפגוע במישהו", אמר הנהג הפוגע
6 צפייה בגלריה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
רוחל אגילרה-מדרוס. בן 26 עם גרין קארד, עבד בחברת הובלות
( צילום: AP)
ב-15 באוקטובר הורשע אגילרה-מדרוס על-ידי חבר מושבעים ב-27 סעיפים, בהם ארבעה סעיפי הריגה וארבעה סעיפים של נהיגה בפזיזות שגרמה למוות. לפני שבוע וחצי, ב-13 בדצמבר, גזר עליו השופט ברוס ג'ונס 110 שנות מאסר. זה העונש המינימלי שחוקי קולורדו חייבו אותו לגזור בהתחשב בסעיפים שבהם הורשע אגילרה-מדרוס, והשופט עצמו אמר בהקראת גזר הדין כי אילו החוק היה מתיר לו להפעיל שיקול דעת ולגזור עונש קצר יותר – היה עושה זאת. גם אחד המושבעים אמר אחר כך לתקשורת שנדהם מגזר הדין, ושלבו נשבר כששמע עליו.

מחאת הנהגים: "בלי משאיות לקולורדו"

בימים האחרונים הולכת וגוברת המחאה על גזר הדין. ל-4.6 מיליון החותמים על העצומה למען אגילרה-מדרוס הצטרפה קים קרדשיאן, שמשלימה בימים אלה את לימודי המשפטים שלה ושהתגייסה בשנים האחרונות כבר כמה פעמים למאבק למען אסירים שגזר דינם נתפס על-ידי חלקים בציבור כבלתי הוגן. בפוסט שפרסמה באינסטגרם ליותר מ-200 מיליון עוקביה סיפרה קרדשיאן כי צללה לעומק הפרשה ונדהמה מהפרטים שגילתה בה, בכלל זה העובדה שאגילרה-מדרוס לא היה שתוי או מסומם, אלא סבל מכשל בבלמים.
"עוד חלק מזעזע ולא הוגן בתיק הזה הוא העובדה שהשופט עצמו לא רצה לגזור עליו עונש מאסר ארוך כל כך, אבל בגלל עונש המאסר המינימלי הקבוע בחוקי קולורדו, ידיו היו כבולות", כתבה. קרדשיאן קראה למושל הדמוקרטי של קולורדו, ג'ארד פוליס, "לעשות את הדבר הנכון" ולהעניק חנינה לאגילרה-מדרוס. בלשכתו של פוליס ציינו כי בקשת חנינה רשמית כבר התקבלה, וכי כעת היא נבחנת. לא סביר להניח שפוליס יבטל לחלוטין את העונש, אך הוא עשוי לקצרו משמעותית.
6 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן. "ידי השופט היו כבולות, זה מזעזע"
(צילום: GettyImages\ Frazer Harrison)
6 צפייה בגלריה
מושל קולורדו
מושל קולורדו
מושל קולורדו ג'ארד פוליס. ההחלטה בידיים שלו
(צילום: AP)
נוסף על כך, תובעת מחוזית בקולורדו הגישה אתמול בקשה רשמית לבית המשפט לשקול מחדש את עונשו של אגילרה-מדרוס, וציינה שגם חלק מהניצולים ובני משפחותיהם של ההרוגים רוצים בכך. החוק בקולורדו מאפשר לשקול מחדש עונשים חריגים כמו זה של אגילרה-מדרוס אם מתקיימות נסיבות מיוחדות.
במחאה למען אגילרה-מדרוס משתתפים גם נהגי משאיות ברחבי ארה"ב. בסרטונים שהועלו לרשת בימים האחרונים נראו נהגים כאלה עוצרים את משאיותיהם ומסרבים להיכנס לקולורדו. חלק מהנהגים מפרסמים בטוויטר ציוצים הנושאים את ההשטאג #NoTrucksToColorado, שקורא להימנע משליחת משאיות למדינה. גם במאמר המערכת של העיתון "דנבר פוסט" נכתב שהעונש חמור מדי: "אנחנו מאבדים אמון במערכת המשפט האמריקנית, וחנינה היא דרך אחת לוודא שמאזני הצדק נשארים שקולים".

אשת ההרוג נגד הנראטיב הציבורי: "אנחנו הקורבנות"

אגילרה-מדרוס גר בטקסס עם אשתו ובנו, והוא בעל גרין קארד. אין לו עבר פלילי או עבירות נהיגה משמעותיות קודמות. במהלך הדיון שבו הורשע ב-13 בדצמבר הוא פרץ בבכי והתחנן בפני השופט לחוס עליו: "אני לא פושע. אני לא רוצח. כשאני מביט באישומים נגדי, אנחנו מדברים על רוצח, וזה לא אני. מעולם – בכל חיי – לא חשבתי לפגוע במישהו, וישו יודע את זה, הוא מכיר את הלב שלי. זו הייתה תאונה איומה, אני יודע. אני מקבל את האחריות, אבל זו הייתה תאונה. אני רוצה לומר סליחה, סליחה, סליחה על האובדן, סליחה על האנשים שנפצעו. אני שואל את אלוהים כל הזמן למה הם ולא אני".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
ארה"ב רוחל אגילרה מדרוס נהג משאית תאונה 110 שנה ב כלא מחאה
ההרס בזירת האסון. "אני מקבל אחריות, אבל זו הייתה תאונה"
( צילום: AP)
במהלך משפטו של אגילרה-מדרוס קראו קרובי משפחותיהם של ההרוגים לשלוח אותו לכלא, וחלקם גם דרשו מאסר ממושך, גם אם לא ציפו שהעונש יהיה כה כבד. דוויין ביילי, אחיו של וויליאם ביילי שנהרג בתאונה, ביקש מהשופט לגזור על אגילרה-מדרוס לפחות 20 שנות מאסר: "הוא קיבל החלטה מכוונת ומודעת שחייו חשובים יותר משל כל אחד אחר בכביש ביום ההוא", טען.
רעייתו של וויליאם ביילי אמרה ל"ניו יורק טיימס" שהיא חושבת שאין לקצוב את עונשו של אגילרה-מדרוס, אבל הוסיפה שחברי בית המחוקקים של קולורדו צריכים לבחון את החוק לקראת גזרי דין עתידיים: "האיש הזה צריך להעביר זמן מה בכלא ולחשוב על מעשיו", אמרה. היא הוסיפה שהיא וקרובים אחרים של הקורבנות מתנגדים לנראטיב הציבורי שלפיו אגילרה-מדרוס הוא קורבן. "אנחנו הקורבנות האמיתיים", אמרה.