3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער
נפתלי בנט גדעון סער
סער ובנט
(צילום: עמית שאבי, AFP)
הפרסום הבוקר (יום שישי) ב"ידיעות אחרונות" אודות רצונו של שר המשפטים, גדעון סער, לקדם חוק שלפיו נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה, מעורר מתיחות חדשה בקואליציה. גורמים בכירים בממשלה אומרים כי סער התייעץ וקיבל אישור לבקש מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להכין תזכיר חוק בנושא, אך לא הובטח לו שהנושא יקודם - משום שהדבר תלוי בהסכמתם של כל מרכיבי הקואליציה, והסכמה כזאת טרם ניתנה. הריאיון המלא מתפרסם היום ב"ידיעות אחרונות".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ביש עתיד ובישראל ביתנו דווקא מתלהבים מהחוק. לפיד וליברמן
(צילום: יונתן זינדל)
יתרה מכך, בימינה ישנם חברי כנסת שמסתייגים מהחוק, שמכונה "חוק נתניהו" בשל זיקתו הישירה לראש הממשלה לשעבר, ואף הבהירו בעבר שלא ניתן לסמוך על האצבע שלהם אם יקודם. לפיכך, אם סער בכל זאת ירצה להתקדם עם החוק, הוא יצטרך לפני כן להגיע להסכמות.
הכוונה לקדם את החוק מעוררת ביקורת וזעם בימין, ובעיקר בגוש נתניהו, שרואה בחוק הזה חוק פרסונלי - מהסוג שחלק ממרכיבי הקואליציה הנוכחית התנגדו לו עד כה. למרות זאת, בקרב חלק מהסיעות האחרות זוכה החוק לתמיכה נלהבת, ובין היתר בקרב חברי ישראל ביתנו ויש עתיד.
בליכוד מאשימים הבוקר את סער בכך שכל מה שמעניין אותו הוא יצר נקמה וסגירת חשבון אישי. לדבריהם, מאז נכנס סער לכנסת במסגרת מפלגתו, הוא עסוק בפירוק הליכוד - המפלגה שאותה עזב כדי להקים את "תקווה חדשה".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער ובנימין נתניהו
גדעון סער ובנימין נתניהו
גם אם יהיו הסכמות, החוק יקודם רק אחרי הפגרה. נתניהו עם סער בימים טובים יותר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכל מקרה, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, הכנסת תצא לפגרה ב-8 באוגוסט- כך שגם אם יצליחו לגבש סביב החוק הסכמות, הוא יקודם ככל הנראה אחרי הפגרה.
סער, נזכיר, דיבר על החוק השנוי במחלוקת בריאיון ליובל קרני וטובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות", ואמר כי הוא מתואם עם ראש הממשלה נפתלי בנט בנושא. "הנחיתי השבוע את הדרג המקצועי במשרד המשפטים להכין הצעת חוק שלפיה נשיא המדינה לא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים", אמר. "אני מתכוון להגיש את הצעת החוק הזו לכנס החורף של הכנסת או למושב החורף והיא תחול מהבחירות לכנסת ה-25. גם בהגבלת הכהונה למקסימום שמונה שנים, כמו שהתחייבנו, נעסוק להערכתי במושב החורף הקרוב".
כשנשאל אם הוא מתואם עם בנט בנושא, השיב סער: "צאו מנקודת הנחה שלא הייתי מתחיל בהליך הזה בלי להיות מתואם עם ראש הממשלה. אני מזכיר מה הנורמות שחלות במדינת ישראל בנושא: ראשי ערים שמוגש נגדם כתב אישום יוצאים להשעיה. ואני מזכיר שראשי ערים נבחרים בבחירות ישירות ולמרות זאת המחוקק קבע בקונצנזוס רחב שצריך להשעות אותם אם הם נאשמים בפלילים".
ב"חוק נתניהו" כזה אתה לא פוסל את חברי הליכוד שבחרו את המועמד שלהם לראשות הממשלה? יגידו שזה לא דמוקרטי. "כל מפלגה רשאית לבחור את נציגיה אבל כבר ראינו שניהול המדינה על ידי מי שהוגש נגדו כתב אישום מייצר העדפת אינטרסים אישיים על טובת המדינה. ראינו את זה בהרבה מאוד סוגיות כולל בזה שלא הובא מינוי פרקליט מדינה לאישור ממשלה ובתמונה המפורסמת מיום פתיחת משפט נתניהו, כשהוא השתלח במערכת המשפט ושרי הממשלה עמדו מאחוריו. לכן, ברור שלא נכון להציב את המדינה במצב דומה בעתיד. מדובר בנורמה כללית שתחול על כולם. קיימתי התייעצויות במשרד המשפטים וברור לי שההצעה שנביא תעמוד בכל המבחנים החוקתיים, ואני מתכוון לקדם את ההצעה הזאת".