"אני מקווה שמכאן הונחה תשתית לפיתוח יחסים והתקדמותם לכיוון חיובי". כך אמר הבוקר (חמישי) נשיא המדינה יצחק הרצוג בתדרוך לכתבים לסיכום ביקורו בטורקיה. הרצוג נחת אתמול באנקרה למפגש הפסגה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. אחרי שהניח זר על קברו של אבי האומה הטורקית מוסטפא כמאל אטאטורק, התקבל הרצוג בארמונו של ארדואן עם נגינת "התקווה", כשברקע נורו 21 מטחי כבוד מתותחים.
"יש לי תפישת עולם ואני אומר את זה לכל מנהיג באזור: אני חושב על ילד מוסלמי בן 10 שמסתכל ורואה תמונה של נשיא מדינת ישראל עם מנהיג עוטה כפייה, מנהיג של מדינה מוסלמית גדולה, מנהיגים מהאזור, וזה נועד לשדר מסר של תקווה וחלופה לכל מי שחושב שעימות ואלימות יביאו תוצאות", אמר הרצוג בתדרוך לכתבים. "אני מקווה שגם בכך תרמתי את תרומתי. התהליך ייכנס כעת לעבודת מטה פנים מדינתית. אנו כמובן לא שוכחים את העבר, אבל מסתכלים על העתיד".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן והרצוג
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
הרצוג מבקר בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול
הרצוג מבקר בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול
הרצוג בביקור בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
הרצוג מבקר בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול
הרצוג מבקר בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול
(צילום: רועי עידן)
הרצוג אמר עוד: "ביקורי בטורקיה כאורחו של הנשיא ארדואן היה ביקור חשוב, בעל מטענים סמליים ורגשיים חשובים בהיסטוריה שבין המדינות ושני העמים, היסטוריה רוויית פרקים שידעה עליות ומורדות ובשנים האחרונות סבלה מאתגרים ורגעים לא פשוטים. אני נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוכחת בתיאום מלא עם ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר החוץ וגורמים נוספים.
"התהליך הזה נבחן לאורך כמה חודשים, כולל בפרשת הזוג אוקנין. אני מצאתי מארח שהיה פתוח לדיאלוג אמיתי על נושאים רבים ומגוונים. ירדנו לפרטים בנושאים שונים שהם חשובים לשני הצדדים. הנושאים שיש להם משמעויות אופרטיביות יועברו לטיפול ממשלת ישראל. התהליך שהתחלנו ייבחן במעשים בשטח ובהתנהגות של כבוד הדדי. יש לזה משמעות גדולה".
נשיא המדינה סיפר כי שוחח עם מארחו ארדואן על כינון מנגנון למניעת משברים או התמודדות עם משברים שעלולים לצוף מעל פני השטח. "זהו תהליך נטול אשליות שמשקף מתאם אינטרסים אזורי ובילטרלי", אמר הרצוג. "ישראל קנתה לה מעמד מרשים מאוד באזור. 'הסכמי אברהם' פתחו בפניה הזדמנויות יוצאות דופן.

"טורקיה מדינה חשובה מאוד, המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה בישראל וכוננה איתה קשרים דיפלומטיים. אפילו סיפרתי לארדואן על כך שדוד בן גוריון ויצחק בן צבי היו בוגרי אוניברסיטת איסטנבול. ובכל זאת כשאתה יורד למציאות בשטח, יש כל כך הרבה נושאים שהם לא בהכרח בעלי משמעות פוליטית כמו הנושא הכלכלי, הסחר, פיתוח היחסים בתחומים רבים או לדוגמה הסכסוך והמלחמה הנוראה באוקראינה שישראל וטורקיה מוצאות עצמן מדינות שמסוגלות לנהל דו שיח עם שני הצדדים".
הבוקר ביקרו הנשיא ורעייתו מיכל בבית הכנסת "נווה שלום" באיסטנבול, שם נפגשו עם נציגי הקהילה היהודית, ובכך חתם הרצוג את ביקורו המדיני בטורקיה. השניים התקבלו בשופרות ובשירת "הבאנו שלום עליכם".
הרב הראשי של טורקיה יצחק חליבה אמר בבית הכנסת: "טורקיה וישראל תרמו רבות לאנושות למען השלום והצדק, וההיסטוריה מעידה על כך. ביקורך יתרום לחיזוק הקשרים בין המדינות. ביקורך הוא מאורע היסטורי ומאוד משמעותי, המשאיר רושם עמוק. העם היהודי בכל העולם הוא איבר אחד, וכשאיבר אחד כואב - לכולנו כואב".
5 צפייה בגלריה
הרצוג וארדואן לפני פגישתם
הרצוג וארדואן לפני פגישתם
קבלת הפנים להרצוג בטורקיה
(צילום: AP)
התקשורת הטורקית התלהבה במיוחד מהעובדה שהנשיא הרצוג הזכיר בהצהרה שלו עם ארדואן אתמול את דברי המשורר הטורקי הנודע נאזים חיכמת. לדבריו של הרצוג היו אזכורים בעשרות כלי תקשורת מרכזיים בטורקיה.

"איך מונעים הידרדרות ורטוריקה בעייתית"

גורם בכיר בפמליית הנשיא אמר כי סוגיית החזרת השגרירים תדון בהמשך במגעים בין המדינות. "השאלה תהיה מה קורה במצבים מאתגרים, זה המבחן ועל זה הייתה עיקר השיחה בין הנשיא הרצוג לארדואן - איך מונעים הידרדרות ורטוריקה בעייתית".
שני המנהיגים העלו אפילו כמה תרחישים ו"מקרים ותגובות" כיצד להתמודד עם משברים ביחסים. סוכם על מנגנון למניעת משברים שבראשו יעמדו מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ויועצו הבכיר של ארדואן איברהים קאלין. הרצוג העלה בפני ארדואן מקרים של מיסקלקולציה ואי הבנות, והדגיש את החשיבות של בירור העובדות ולא הסתמכות על דיווחים בתקשורת בנוגע למצב בירושלים או בעזה למשל.
5 צפייה בגלריה
הרצוג וארדואן לפני פגישתם
הרצוג וארדואן לפני פגישתם
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הנשיא הישראלי הגיע לטורקיה בעיתוי מעניין - כאשר ארדואן חוזר לשיח הבינלאומי. היום ידבר הנשיא הטורקי עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ולאחר מכן ישתתף בכנס הדיפלומטיה באנטליה, שם מארח שר החוץ הטורקי את שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה. ביום שישי יארח ארדואן את נשיא אזרבייג'ן ומיד לאחר מכן את ראש ממשלת יוון וקנצלר גרמניה.
בשיחה ביניהם, התעניינו ארדואן והרצוג בענייני הפוליטיקה המקומית. הרצוג אמר לארדואן: "אני לא נשיא אקזקוטיבי כמוך. אצלנו יש ביזור סמכויות והעבודה צריכה להיעשות מול ממשלת ישראל". בכל השיחות שהשניים ניהלו בחודשים האחרונים, הרצוג לא הסתיר את התחושה הקשה בישראל מהתבטאויות העבר של נשיא טורקיה. באחת השיחות ארדואן אף אמר להרצוג: "בוא תעלה על מטוס ותבוא לבקר אותי". הרצוג השיב: "זה לא עובד ככה. יש דיאלוג".
עוד התברר כי ארדואן התעניין מאוד במהלכים שמוביל ראש הממשלה נפתלי בנט בניסיונות התיווך בין רוסיה לאוקראינה. הרצוג התעניין במהלכיו של הנשיא הטורקי בנושא. בשיחה בין השניים גם עלתה סוגיית ישיבת חמאס בטורקיה. ארדואן חזר על עמדתו שקבלת אנשי חמאס הייתה חלק מעסקת שליט. גורם ישראלי אמר בהקשר זה: "היה קשב בצד הטורקי לעמדה הישראלית בהרבה מאוד נושאים".

פנחס אביבי, לשעבר שגריר ישראל בטורקיה, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו לנושא כי "שנים על גבי שנים אני אומר שמי שמכיר היטב את האינטרסים של טורקיה ואת האינטרסים של ישראל, הדבר הכי פחות טבעי זה שמערכת יחסים טובה לא קיימת בינינו כבר הרבה שנים. בחודשים האחרונים היו לנו את כל הסימנים שבעצם אפשר לעשות את זה מהר ככל האפשר, ואני שמח שזה הולך וקורה מול עינינו".
- מה השתנה כעת? "השתנו דברים בשני הצדדים. אני חושב שהיום יותר מתמיד, לארדואן יש אינטרס עצום בקשר עם ישראל. הוא רואה בישראל מפתח לשלושה דברים שונים שכל אחד מהם הוא בנפשו. קודם כל מפתח חשוב מאוד לכיוון ארצות הברית. דבר שני מפתח חשוב מאוד למדינות אירופה, והחשוב מכולם – ארדואן מבין יותר טוב מכל אחד אחר שמי שאין לו קשרים טובים עם ישראל, לא יכול להיות מנהיג העולם המוסלמי ולהוביל אותו בדרך שהוא רוצה להוביל".
- אתה לא חושש שמדובר פה בתרגיל פוליטי של ארדואן? "צריכים לדעת דבר אחד: הוא לא יחזור בו, אבל צריך לדעת להפריד בין הצהרות שהוא נותן אותן למען האוזן המוסלמית כמי שרוצה להיות מנהיג העולם האיסלאמי, ומצד שני את היכולת הנדירה שלו לקיים במקביל קשרים טובים מאוד עם ישראל. אני רוצה להזכיר שכשהצגנו לו מידע בזמנו על אסד או ממקומות אחרים, הוא נרתם תמיד לטובתנו ולא הפריע לו במקביל לתקוף אותנו בנושאים אחרים. לא מדובר פה על אהבה, לא מדובר פה על רומן, מדובר על מערכת אינטרסים חשובה".
בהכנת הכתבה השתתפו אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש