2 צפייה בגלריה
סנ"צ עמית פולק
סנ"צ עמית פולק
זוכה מכל האישומים נגדו. סנ"צ עמית פולק
(צילום: דוברות המשטרה )
לאחר ארבע שנים של חקירות והליכים משפטיים, בית משפט השלום בחיפה זיכה אתמול (ראשון) את סגן-ניצב עמית פולק, שכיהן כמפקד בפועל של תחנת משטרת חיפה, מעבירות של קבלת דבר במרמה, סיוע להתחזות ושיבוש מהלכי משפט. פולק הואשם בין היתר כי סייע לזוגתו דאז ואשתו הנוכחית להונות חברות אשראי כדי לברר אילו כרטיסי אשראי היו ברשות אשתו הקודמת, איתה היה אז בהליך הגירושין.
אישום הוגש גם נגד אשתו הנוכחית של פולק, והיא הודתה והורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של התחזות לאחר ואיומים. לעומת זאת, במקרה של פולק, קבע השופט שלמה בנג'ו בהכרעת הדין כי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לא עמדה בנטל של הוכחת אשמתו מעל לכל ספק סביר. לכן, הכריע בנג'ו, פולק יזוכה מחמת הספק מכל האישומים נגדו.
במח"ש טענו כי פולק חשד שאשתו דאז מעלימה ממנו כספים משותפים באמצעות שימוש ללא ידיעתו בכרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים שברשותה, ושיתף את זוגתו ברצונו לברר אילו כרטיסי אשראי יש ברשות אשתו. בתגובה, טענו במח"ש, בת הזוג התקשרה לחברות אשראי והציגה עצמה כאחותה של אשתו על מנת שימסרו לה פרטים על כרטיסי האשראי.
לחברות האשראי, כך נטען, אמרה בת הזוג כי אשתו של פולק עברה תאונת דרכים שבעקבותיה אינה מסוגלת לדבר וכי בזמן התאונה אבדו כל כרטיסי האשראי שלה. לכן, טענה בת הזוג, היא צריכה לקבל את המידע על כרטיסי האשראי על מנת שתוכל לבטלם. את המידע שאספה, העבירה לפולק.
2 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
בת הזוג התחזתה לאחות של אשתו של פולק - כדי לקבל את פרטי כרטיסי האשראי שלה. אילוסטרציה
(צילום: AP)
באמצעות עורכי דינו עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד חדד רוט שנהר ושות', פולק כפר באישומים שיוחסו לו. כעת, קבע השופט כי פולק לא ביקש מבת זוגו להתחזות בפני חברת האשראי, לא תכנן את הדברים מראש וכי "למעשה, לא הובאה שום ראיה, המלמדת על תרומה ברורה וישירה למעשה ההתחזות". עוד ציין השופט כי הוא השתכנע מעדותו הקוהרנטית של פולק, שבה טען כי כלל לא היה מודע למעשי ההתחזות.
בנוגע לסעיף האישום של שיבוש הליכי משפט, השופט קבע שאין ראיה כלשהי לכך שפולק ניסה להשפיע בדרך כלשהי על חקירה משטרתית שהתנהלה נגדו ונגד אשתו הנוכחית, שכאמור הואשמה גם כן. בהחלטתו, אימץ השופט את עדותה של סגן-ניצב מרי דניאלי, ששימשה כמפקדת תחנת משטרת נהריה והייתה מופקדת על החקירה, שבה לטענתו "הבהירה באופן חד-משמעי ועקבי כי מעולם לא העבירה לנאשם מידע מתוך החקירה, הקלטות או תכני הקלטות, או כל פרט שהיה יכול לסייע לנאשם להבין ולדעת מהם תכני החומרים הנוגעים לנאשמת, כדי שהוא יוכל לתאם את עדותה, או לשבש את החקירה שנפתחה נגדה".
נוכח העדויות של דניאל, שהייתה העדה היחידה שזימנה מח"ש לצורך הוכחת שיבוש ההליכים, ועדותו של פולק עצמו, קבע השופט כי "לא הונחה תשתית ראייתית המבססת את הטענה כאילו הנאשם קיבל מדניאלי חומרי חקירה". עוד הוסיף השופט כי "חומר הראיות אף לא מבסס את ניסיונו של הנאשם לברר עם דניאלי אלו פעולות חקירה נעשו בתיק, שעה שהאחרונה הכחישה מפורשות, כי מסרה לו מידע כלשהו מתיק החקירה".
בהקשר הטענה לשיבוש ההליכים, השופט מתח ביקורת על מח"ש גם על ההחלטה להגיש אישום נגד פולק בלבד, בעוד במקרה של דניאלי הסתפקו בהערה פיקודית. לדברי השופט בנג'ו, "יש קושי לקבל את המציאות בה הייתה הסתפקות בעניינה ב'הערת מפקד', אפילו לא דין משמעתי, בעוד הנאשם הועמד לדין פלילי, במקום דין משמעתי או סנקציה דומה לזו של דניאלי. מעורבותה ואחריותה הפיקודית של סנ"צ דניאלי, כמי שהייתה מופקדת על החקירה וכמפקדת תחנה, הייתה משמעותית וניכרת מזו של הנאשם, ולמצער שקולה לו".
עו"ד עמית חדדעו"ד עמית חדדצילום: אבישג שאר-ישוב
הסנגורים של פולק, עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, מסרו בתגובה לזיכוי: "אנחנו מברכים על החלטתו הצודקת של בית המשפט לזכות את סנ"צ פולק מכל העבירות שיוחסו לו. סנ"צ פולק הוא קצין מצטיין ומוערך בעל עתיד מבטיח בשורות המשטרה. אנחנו שמחים שהעננה השחורה מעל ראשו הוסרה, ועתה הוא יכול לחזור ולהתמקד במשפחתו ובעשייה הציבורית המבורכת שלו לטובת תושבי ישראל".
ממח"ש נמסר בתגובה: "נגד הנאשם, סגן ניצב במשטרת ישראל, הוגש כתב אישום לפיו סייע לנאשמת, עמה ניהל קשר זוגי, להציג את עצמה בפני חברות האשראי כאישה אחרת וזאת כדי לקבל מידע פיננסי עבורו. הנאשמת הודתה במעשים שיוחסו לה והורשעה במסגרת הסדר טיעון ואילו הנאשם זוכה מחמת הספק. אנו נלמד את הכרעת הדין ונשקול צעדינו בהמשך".