3 צפייה בגלריה
"פעל נגד ההאקרים, או שנגיב". המסר המאיים של ביידן לפוטין
"פעל נגד ההאקרים, או שנגיב". המסר המאיים של ביידן לפוטין
"פעל נגד ההאקרים, או שנגיב". המסר המאיים של ביידן לפוטין
(צילום: AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אמש (שישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראשונה מאז שנועדו בז'נבה לפני כחודש, והפציר בו לפעול נגד קבוצות האקרים הפועלות מרוסיה נגד חברות וארגונים אמריקניים. ביידן הזהיר את פוטין כי אם לא יעשה זאת "וושינגטון מוכנה להגיב".
בבית הלבן אמרו כי המסר של ביידן לפוטין היה "ישיר". בכלי תקשורת בארה"ב הוסבר כי הדבר מרמז על חוסר סבלנות הולך וגובר בוושינגטון לנוכח התקפות הסייבר היוצאות מכיוונה של מוסקבה, ומשבשות את פעילותם של מגזרים אמריקניים חשובים. "הבהרתי לו שאנו מצפים ממנו לפעול נגד הפעולות המגיעות מאדמתו, גם אם פעולות הכופר אינן בחסות המדינה. אנחנו נותנים לו מספיק מידע כדי לפעול נגד המבצעים", אמר ביידן לעיתונאים. לדבריו "השיחה הייתה טובה, ואני אופטימי".

3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מתקפת סייבר
אילוסטרציה מתקפת סייבר
ההאקרים פועלים בידיעת רוסיה? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ארה"ב לא ציינה כיצד היא מתכוונת להגיב על מתקפות הסייבר, אם בכלל. ביידן נשאל אם יהיו השלכות ל"חוסר המעש הרוסי", והשיב: "כן". בכיר בממשל ביידן ציין: "אנחנו לא מתכוונים להגיד מה יהיו בדיוק הפעולות - חלקן יהיו גלויות, חלקן אולי לא".
השיחה בין שני המנהיגים התקיימה ברקע מתקפת האקרים שהתרחשה ביום העצמאות של ארה"ב, ב-4 ביולי, אז קבוצה מרוסיה בשם "REvil" פרצה לחברה בפלורידה המספקת שירות לאלפי חברות. "REvil" דרשה 70 מיליון דולר כדי לשחזר את המידע של החברות הנפגעות. הקבוצה הרוסית, שנוהגת לסחוט את קורבנותיה, פרסמה את דרישת הכופר באתר ב"רשת האפלה" (דארקנט). המתקפה הטרייה היא אחת מהדרמטיות ביותר בשורה של מתקפות סייבר שהתרחשו לאחרונה.
גורמים אמריקניים וחוקרי אבטחת סייבר טוענים כי כנופיות המבצעות את מתקפות הכופר פועלות מרוסיה וכי הממשלה במוסקבה מודעת לכך, ובמקרים מסוימים אף מאשרת את הפעולות.
ההאקרים משתמשים בתוכנת כופר ("ransomware") כדי להשיג נתונים על חברות ובתמורה להחזרת המידע שלהן לבקש מהן תשלום. בחודשים האחרונים השתמשו האקרים בתוכנה פעמים רבות כאמצעי לשיתוק של אלפי ארגונים אמריקניים. ביידן רמז ל"נקמה דיגיטלית" אם רוסיה לא תשתף פעולה. בתשובה לשאלה ביידן לא שלל פעולה של תקיפת השרתים המשמשים למתקפות הסייבר.
3 צפייה בגלריה
מתקפת כופרה
מתקפת כופרה
ביידן רמז לנקמה דיגיטלית. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
וושינגטון ומוסקבה מסרו גרסאות סותרות באשר לשאלה אם ממשל ביידן ביקש רשמית סיוע רוסי לריסון התקפות הכופר. בהודעת הקרמלין נכתב שפוטין ציין בפני ביידן כי רוסיה "לא קיבלה כל בקשה מהמשרדים הרלוונטיים בארה"ב בחודש האחרון, למרות נכונות הצד הרוסי לעצור יחד את הפשיעה בתחום המידע". בכיר בממשל ביידן הכחיש את גרסת הקרמלין. הוא אמר לעיתונאים כי וושינגטון הגישה לרוסיה בקשות רבות ב"ערוצים דיפלומטיים רגילים".
התקפות סייבר עוררו משברים ביחסי ארה"ב-רוסיה כבר מאז שנות ה-90, אבל עוצמת ההתקפות שמתבצעות בשנים האחרונות באמצעות תוכנות כופר הגבירה מאוד את העיסוק בנושא. בחודש מאי האחרון שיתקו האקרים שפעלו מרוסיה צינור דלק ענקי בחוף המזרחי של ארה"ב, והדבר הוביל לצריכת בהלה של דלק באזור, למחסור בבנזין ולעליית מחירים. בחודש שלאחר מכן תקפה קבוצה אחרת המקושרת לרוסיה את ענקית הבשר האמריקנית JBS ושיבשה את שרשרת אספקת המזון שלה.