2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב-מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב-מיארה ואיתמר בן גביר
( צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת "חוק בן גביר" - הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה (סמכויות) - הייתה אמורה להתכנס אחר הצהריים (שלישי) כדי לדון בסעיפים שפוצלו מהנוסח שעבר בקריאה שנייה ושלישית לפני כחודש - אך הדיון נדחה ברגע האחרון. השר לביטחון לאומי, שמעוניין להכפיף אליו את המפכ"ל, מאשים את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכך שפעלה לביטול הישיבה בחוסר תום לב.
לדברי היועמ"שית, היא עצרה את הדיון מנימוקים טכניים מפני שבן גביר הגיש את החוק שפוצל כהצעת חוק פרטית ולא ממשלתית, והצעת חוק פרטית צריכה לעבור קודם בוועדת שרים לענייני חקיקה. בן גביר טוען שאתמול קיים פגישה עם היועצים המשפטיים, שלדבריו לא התריעו בפניו על הבעיה כדי שיוכל להיערך מחדש.
2 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
בן גביר ושבתאי. השר רוצה להכפיף אליו את המפכ"ל, הדיון נדחה
(צילום : ראובן קסטרו )
"שוב היועצת המשפטית לממשלה פוגעת בעבודת הממשלה והכנסת ופועלת כמי שמנהלת את ממשלת ישראל", אמר השר בן גביר לאחר ביטול הדיון. "היועמ"שית הודיעה לפני מספר דקות כי לא ניתן להמשיך את הדיון בפקודת המשטרה, בטענה כי יש להעביר את החוק שפוצל בוועדת שרים לחקיקה. בעקבות הודעת היועצת, הדיון בוועדה לפקודת המשטרה יידחה. היועמ"שית ידעה על הדיון כבר מספר ימים וגם קיימה ישיבה מקדימה אתמול בערב, אבל חיכתה לרגע האחרון - חצי שעה לפני הדיון, כדי לעכב אותו בשבוע נוסף. מדובר בהתנהלות מקוממת של מי שחושבת שוב ושוב שהיא מנהלת את ממשלת ישראל, ולא מייעצת לה".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) מסר בתגובה לדחיית הדיון: "את הדיון בתיקונים נוספים בפקודת המשטרה, לרבות הכפפת המפכ"ל לשר, לא צריך לדחות - אלא צריך לבטל לחלוטין. הגיע הזמן שהשר בן גביר יתחיל לעבוד למען הביטחון האישי של אזרחי ישראל ויפסיק להתעסק בפרובוקציות, בהצהרות נגד מפגינים וברדיפה אובססיבית אחרי סמכויות. בשבועיים האחרונים אנחנו חווים שיא שלילי נוסף בגל האלימות בכל רחבי המדינה. בכך, ורק בכך, צריך להתעסק השר".
לפני יותר מחודש, בדיונים על חוק תיקון פקודת המשטרה שהגיש יו"ר עוצמה יהודית, הוא אמנם הבטיח שלא יתפשר מעבר לכמה שינויים מזעריים, אבל לבסוף הודיע כי מחשש שהחוק ייפסל בבג"ץ, בגלל המהירות שבה קודם - החוק פוצל. במהלך הדיונים בוועדה שבראשות יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד), שהתנהלו באינטנסיביות טרם הקמת הממשלה, יצאו היועצים המשפטיים לממשלה, קציני משטרה בדימוס וחברי הכנסת מהאופוזיציה, נגד התנהלות חקיקת הבזק שתפגע בעצמאות המשטרה.

המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הגיע בעצמו לאחד הדיונים ואמר כי הוא לא רואה צורך בשינויים שמציע בן גביר. כעת הדיון על הסעיפים "הבעייתיים" אמור להתחדש, והשר בן גביר נחוש לסיים את החקיקה בתוך זמן קצר.
הסעיפים בחוק שעברו בקריאה שנייה ושלישית בחודש שעבר מעגנים את סמכותו של השר לביטחון לאומי להתוות את מדיניות המשטרה בתחומים כגון סדרי עדיפויות, תוכניות עבודה, הנחיות כלליות, הוראות המשטרה לפי הפקודה ומימוש סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה. השר, כך לפי נוסח החוק, יקיים פיקוח ובקרה על פעילות המשטרה ועל רמת מוכנותה. בתחום החקירות השר יהיה רשאי להתוות מדיניות כללית, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות, ולאחר ששמע את עמדת היועמ"ש והתייעץ עם המפכ"ל.
כעת הדיונים יתמקדו ביתר הסעיפים שעוררו סערה - שמפכ"ל המשטרה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, אך בצירוף תת סעיף שאומר שהדרג הפיקודי העליון במשטרה הוא המפקח הכללי וסעיף נוסף לפיו השר רשאי להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות בעניין משך הטיפול בתיקים, לאחר התייעצות עם היועמ"ש, המפקח הכללי והמופקדים במשטרה על נושא החקירות. השר לא צפוי להתפשר על שינויים נוספים בנוסח הצעת החוק ובוועדה המיוחדת ימשיכו בדיונים לקראת הצבעה על הסעיפים הנותרים בקריאה שנייה ושלישית.