9 צפייה בגלריה
ירי בכנסייה בלגונה וודרס שבקליפורניה
ירי בכנסייה בלגונה וודרס שבקליפורניה
הכנסייה שבה אירע הירי בדרום קליפורניה
(EPA)
יממה אחרי הטבח בסופרמרקט בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק, שבו נרצחו 10 בני אדם, עוד טבח הלילה (בין ראשון לשני) בארצות הברית, הפעם בכנסייה בעיירה לגונה וודס שבדרום קליפורניה. המשטרה המקומית מסרה כי אדם אחד נהרג ועוד ארבעה נפצעו באורח אנוש. היורה, גבר ממוצא אסייתי בשנות ה-60 לחייו, נעצר על ידי המשטרה - אחרי שעוכב במקום על ידי המתפללים.
התקרית אירעה בסביבות השעה 13:30 שעון קליפורניה, במהלך משתה ארוחת הצהריים שנערך לאחר שירת הבוקר ב"כנסייה הפרסביטריאנית של ז'נבה", שבה שהו בין 30 ל-40 בני אדם. לפי משרד השריף של מחוז אורנג', רובם היו ממוצא טייוואני. מהמשטרה נמסר כי בזירה נמצאו שני אקדחים לאחר מעצרו של החשוד, וכי המניע למעשה אינו ידוע לפני שעה. "בשלב זה איננו יודעים מה עשוי להיות המניע שלו, אם הייתה לו מטרה מכוונת או אם מדובר בפשע שנאה", אמר השריף ג'ף האלוק, שהוסיף כי ככל הנראה החשוד אינו תושב האזור.
9 צפייה בגלריה
ירי בכנסייה בלגונה וודרס שבקליפורניה
ירי בכנסייה בלגונה וודרס שבקליפורניה
"מתפללים בכנסייה הפגינו גבורה ואומץ יוצא דופן". השריף האלוק
(EPA)
9 צפייה בגלריה
ירי בכנסייה בעיירה לגונה וודס שבקליפורניה
ירי בכנסייה בעיירה לגונה וודס שבקליפורניה
הזירה בקליפורניה
(AFP)
החשוד כאמור עוכב בכנסייה על ידי המתפללים עצמם, שהצליחו לקשור אותו בידיים וברגליים עם כבל חשמלי ובכך נטרלו אותו, עוד לפני שכוחות המשטרה הגיעו למקום. "המתפללים בכנסייה הפגינו גבורה ואומץ יוצא דופן בכך שהם התערבו כדי לעצור את החשוד. הם ללא ספק מנעו פציעות והרוגים נוספים", אמר האלוק. "אני חושב שזה בטוח לומר שאלמלא אנשים התערבו - זה היה יכול להיות הרבה יותר גרוע". מלבד ההרוג וארבעת הפצועים אנוש נפצע אדם נוסף באורח קל. סוכנים פדרליים מה-FBI הגיעו לזירה כדי לסייע למשטרה המקומית.
בעיירה לגונה וודס, שממוקמת כ-80 קילומטרים דרום-מזרחית ללוס אנג'לס, חיים כ-18 אלף תושבים, ויותר מ-80% מהם הם בני יותר מ-65. ממשרדו של מושל קליפורניה גאווין ניוסום נמסר בטוויטר כי הוא עוקב מקרוב אחר המצב. "אף אחד לא צריך לפחד ללכת למקום הפולחן שלו. המחשבות שלנו עם הקורבנות, הקהילה וכל אלו שהושפעו מהאירוע הטרגי הזה", נכתב בציוץ. באזור שבו אירע הירי ממוקמים בתי תפילה נוספים, כולל כנסיות קתוליות, לותרניות ומתודיסטיות, כמו גם בית כנסת.
9 צפייה בגלריה
ירי בשוק הפשפשים ביוסטון טקסס
ירי בשוק הפשפשים ביוסטון טקסס
זירת הירי ביוסטון. שניים נהרגו
(AFP)
9 צפייה בגלריה
החשוד בירי מובל באזיקים
החשוד בירי מובל באזיקים
החשוד בירי אתמול בבאפלו מובל באזיקים מחוץ לסופרמרקט
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב ירי ב סופרמרקט בעיר באפלו מדינת ניו יורק
ארה"ב ירי ב סופרמרקט בעיר באפלו מדינת ניו יורק
מחוץ לסופרמרקט שבו אירע הטבח, אתמול
(צילום: AP)
בתקרית ירי נוספת שאירעה בערך באותו זמן, בשוק הפשפשים בעיר יוסטון שבטקסס, שני בני אדם נהרגו ועוד שלושה נפצעו במהלך חילופי ירי בין כמה גברים. לפי השריף של מחוז האריס, אד גונזלס, התקרית אירעה בשעה 13:00 שעון יוסטון בזמן שהשוק היה הומה אדם. לדבריו, באירוע היו מעורבים חמישה גברים ושני כלי נשק, ועוברי אורח חפים מפשע לא נפגעו. שני חשודים נעצרו בזירה.
יממה לפני, כאמור, צעיר בן 18 שדוגל ב"עליונות לבנה" פתח באש בסופרמרקט בבאפלו שבמדינת ניו יורק, רצח 10 בני אדם ופצע עוד שלושה. מהמשטרה המקומית נמסר כי 11 מהקורבנות היו שחורים. היורה, שהיה חמוש ברובה ולבש בגדי צבא ושכפ"ץ, נכנס לסופרמרקט בסביבות 14:30 שעון ניו יורק, בשכונה שרוב תושביה שחורים, במרחק קילומטרים בודדים מלב העיר. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לבקר מחר בעיר. "הנשיא ורעייתו יבקרו בבאפלו כדי לחלוק את הכאב עם הקהילה שאיבדה עשרה בני אדם בירי המוני ונורא", נמסר מהבית הלבן.
9 צפייה בגלריה
ירי בסופרמרקט בבאפלו, ניו יורק
ירי בסופרמרקט בבאפלו, ניו יורק
מתאבלים על קורבנות הירי בבאפלו. 10 נרצחו
(AFP)
מפכ"ל משטרת באפלו ג'וזף גרמליה אמר אתמול בתדרוך לכתבים כי החמוש, פייטון ס. ג'נדרון, התעמת עם שוטרים במסדרון בחנות, ואף החזיק אקדח צמוד לצווארו, אך שוכנע להפיל את הנשק ולהיכנע. גרמליה הוסיף כי החמוש ניהל קרב יריות עם שוטר לשעבר שעבד כמאבטח בחנות, ושנרצח גם הוא בידי החשוד. מהחקירה עולה כי החשוד הגיע לזירה יום קודם לכן כדי להיערך למתקפה, במטרה להרוג כמה שיותר אנשים שחורים. לפני כשנה הוא נלקח לבית החולים על ידי הרשויות אחרי שאיים כי יבצע ירי בבית הספר התיכון שלו, אך הוא השתחרר אחרי יום וחצי.
ג'נדרון שידר בשידור חי את תחילת מסע הירי שלו ברשת הסטרימינג Twitch.tv, שהודיעה כי הפסיקה את השידור כשתי דקות לאחר תחילת המתקפה. עוד עלה בחקירה הראשונית כי ג'נדרון ביקר שוב ושוב באתרי אינטרנט שדוגלים באידיאולוגיות עליונות לבנה ובתיאוריות קונספירציה מבוססות גזע, וחקר בצורה מקיפה אודות הירי במסגד בקרייסטצ'רץ', ניו זילנד ב-2019 ואודות אנדרס ברינג ברייויק, האיש שרצח עשרות בני אדם במחנה קיץ בנורבגיה ב-2011. מושלת ניו יורק, קת'י הוקול, הודיעה על מימון בסך 2.8 מיליון דולר עבור הקורבנות ובני משפחותיהם.