חבר הכנסת בני בגין תקף הבוקר (יום חמישי) באולפן ynet את חברי האופוזיציה על רקע העימות ביניהם לראש הממשלה נפתלי בנט אתמול במליאה. "מצער מאוד שמליאת הכנסת הפכה בחודשים האחרונים לזירה כזו", אמר בגין, שכיהן כח"כ במצטבר יותר מ-18 שנים. "פעם לא היו מראות כאלה. האופוזיציה לא הסתגלה לזה שהיא אופוזיציה ולא בשלטון".
בגין נשאל אם העובדה שיש בישראל אופוזיציה נושכת מקשה על הקואליציה, והשיב: "היא לא נושכת, היא צווחת, לחילופין צועקת או צורחת. זה נקרא אופוזיציה לוחמת? אני עצמי הייתי באופוזיציה והרמתי את קולי לעיתים רחוקות, אבל עם איזשהו מסר או תוכן. אלה סתם צרחות. למזלנו זה היה בבוקר והילדים היו בבית ספר".
1 צפייה בגלריה
בני בגין
בני בגין
"נתניהו לא רוצה להכיר את החוק". בני בגין
(צילום: הדר יואביאן)
על חוק החשמל, שבמהלך ההצבעה עליו התעוררה המהומה, אמר בגין כי הטענה שהמדינה מוסרת אדמות ל"פורעי חוק" אינה נכונה. "אלה שטויות במיץ", אמר. "במשך עשרות שנים מדינת ישראל והרוב היהודי שקבע בה את הכללים לא דאגו לתכנון והסדרה של תוכניות המתאר ביישובים ערביים רבים. הם שם עשרות רבות מאוד של שנים, עוד מלפני קום המדינה. אתה לא יכול להתחבר לחשמל אלא אם אתה נמצא ביישוב שיש בו תכנון. אז החוק הזה מסדיר את התופעה הקשה של חיבור בלית-ברירה, חיבור פיראטי לחשמל שגורם גם לאסונות. הוא לא מפקיר שום אדמות".
"היתרון של החוק הזה הוא כפול", טען בגין. "אדם לא יוכל לבקש חיבור לחשמל אלא אם כן הוא נמצא ביישוב שיש לגביו תוכנית מסודרת. למה זה חשוב? משום שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תאשר שאכן הבית לא מסכן את התכנון. הוא לא נמצא באזור שבתוכנית המתאר מיועד לשטח ציבורי, להעברת צינור מים, להקמת בית ספר, מתנ"ס או קופת חולים. לכן יש כאן בהחלט חידוש. שנית, המבקש מתחייב וישלם ערבות שתבטיח שאחרי החיבור ישלם את חובותיו לרשות המקומית - וגם זה חשוב. הדברים האלה מעודדים בנייה מסודרת ביישובים מתוכננים".

לאחר מכן תקף בגין את הטענות על כך שהחוק קשור גם לפורענות ביישובים הבדואיים בנגב. "ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, מתוקף אי-רצונו להכיר את החוק, טען שמדובר ב'תחילת מימוש זכות השיבה, בנייה פראית בנגב של הבדואים'. כל זה עורבא פרח, דברים שאין להם שחר, שמעידים כנראה באמת על היסטריה אבל קודם כל על שקר מוחלט. לשקר הזה אין רגליים כי כמו שאמרתי, אם אין ביישוב תוכנית מוסדרת, אי אפשר לבקש אפילו חיבור לחשמל".
לדברי בגין, "בעבר עסקתי בהסדרת התיישבות הבדואים בנגב, וממשלת נתניהו העבירה את הצעת החוק בקריאה ראשונה. דווקא חברי הקואליציה באותן שנים סיכלו אותה. היו שם אנשים עם עיניים גדולות ופה גדול, שחשבו שהם יוכלו לדחוס את כל עשרות אלפי הבדואים שגרים ביישובים בלתי-מוסדרים אל מעט היישובים שמוסדרים - וכל אדמות המדינה שהם יושבים עליהן יעברו לרשות המדינה. שום דבר מזה לא קרה".

כבר לפני יותר מעשור תוקן חוק החשמל והוסף לו הסעיף שמאפשר לשר הפנים לאשר במקרים מיוחדים חיבור לחשמל גם ללא היתר בנייה, בתנאי שהשטח צפוי לקבל בהמשך היתר מהרשות המקומי. התיקון שאושר אתמול הגדיל את מספר המבנים שיכולים להתחבר לחשמל בחסות החוק - שכן הוא יחול על מבני מגורים שבנייתם הסתיימה עד ל-1 בינואר 2018 ולא נוספה להם תוספת בנייה מאז אותו תאריך. בנוסף, ובניגוד לחוק הקודם, נקבע כי גם בתים שהוצאו נגד צווי הריסה יוכלו להתחבר לחשמל - כל עוד עברו שנתיים ממועד הוצאת הצו והוא לא נאכף.
בגין התייחס גם לדבריו של חבר הכנסת יאיר גולן ממרצ על חומש, תמך במתנחלים ואמר כי "הפינוי של חומש, שנור, גנים וכדים מהשטח הוא תוספת לוואי לחלוטין מיותרת של ההתנתקות, שנעשתה כדי למצוא חן בעיני ממשלת ארה"ב. זה עוול על עוול. ההיסטוריה הזו נוגעת לימין הישראלי, וגם היום יש בליכוד חברים שתמכו לצערי בצעד הזה. יש אנשים שמנסים במסירות להיצמד למה שנותר מחומש, אבל כמובן שהכול צריך להיות לפי הפקודות וההנחיות של המפקד הצבאי במקום".