השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר הפיגוע בערב שבת בירושלים כי יש לפעול לתגבור הריסות הבניות הלא חוקיות במזרח העיר כצעד מרתיע, ואכן חלה עלייה באכיפת עבירות הבנייה. למרות זאת, הנתונים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד לא גדולים משמעותית. מאז תחילת השנה נהרסו 31 מבנים לא חוקיים במזרח ירושלים, 19 מהם לא לצורכי דיור, ואילו בינואר אשתקד נהרסו 29 מבנים, 18 מהם לצורכי מגורים.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר אמר כי יש להגביר את האכיפה, אך המספרים לא רחוקים מאלו אשתקד
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
הריסות המבנים בליווי משטרתי במזרח ירושלים
בן גביר אמר כי "בתים יבנו על פי חוק בלבד, גם במזרח ירושלים, וחשוב שכל אזרח ישראלי, לא משנה מי הוא, ידע שתהיה אכיפה ולא ניתן לאף אחד להפר את החוק". ואכן, עיריית ירושלים מסרה כי החלה בפרויקט אכיפת עבירות בנייה המתפרס על פני כל השכונות במזרח העיר, כשבימים האחרונים התמקדו הכוחות בשכונות ג'בל מוכבר, ראס אל-עמוד וסוואחרה.
עוד ציינו בעירייה כי 11 מבנים נהרסו על ידם במהלך החודש וכי "צווי ההריסה מתבצעים באופן שגרתי בכל העיר בהתאם להוראות הדין ובהתאם למועדי הסיוע המשטרתי". הם הוסיפו כי "העירייה מקדמת מגוון תוכניות בתחום התכנון והבנייה, בהם תוכנית מתאר מקיפה בעיסאוויה שמכשירה חלק מהבנייה, הוצאת היתרי בנייה והתחדשות עירונית במזרח העיר".
ברשות לאכיפת מקרקעין השייכת למשרד האוצר הסבירו שמדי חודש מבוצעים צילומים אוויריים של עבירות בנייה, ושלוקח זמן מתחילת הליך האכיפה מבחינה משפטית ועד לביצוע ההריסה בפועל. הם הוסיפו כי לעיתים קיימים עיכובים נוספים בשל הצורך בליווי משטרתי בעת ביצוע הריסות במזרח ירושלים.
4 צפייה בגלריה
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
"הרס בתים זה הרס של חיים שלמים של משפחות". הריסות המבנים במזרח ירושלים
חמאס הגיב על הריסת הבתים במזרח העיר וקרא לקהילה הבינלאומית לנקוט בפעולה לעצירת תוכניות הכיבוש. בהודעתם נמסר כי "התנועה משבחת את בני עמנו ואת מאמציהם בעימות מול ניסיונות הכיבוש הפשיסטי להרוס את בתיהם. אנו קוראים לכל ירושלים והגדה המערבית הכבושה להיות לכודים מול מדיניות הכיבוש הגזענית של הריסת בתים, שמטרתה לעקור אותם מאדמתם לטובת תוכנית התנחלות".
השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח התייחס להריסות ואמר כי "ממשלת הכיבוש מבצעת טבח בהריסת בתים פלסטיניים במזרח ירושלים ובגדה המערבית". לדבריו, "מדובר בהמשך למדיניות העקירה והאפרטהייד. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי להפסקת הטבח הזה".
4 צפייה בגלריה
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
הריסות המבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
הריסות מבנים בשכונת א-טור במזרח ירושלים
מעמותת במקום - מתכננים למען זכויות תכנון נמסר: "עד מתי ימשיכו להרוס במקום לבנות, לאפשר, לתקן, לשפר? ההרס רק מוליד עוד הרס ועוד שנאה וחוזר חלילה. הרס של בתים, זה הרס של חיים שלמים של משפחות, של קורת גג שהיא זכות בסיסית. הבנייה ללא היתרים היא לא הבעיה אלא התכנון המרחבי שאינו מתעקש למצוא פתרונות למשבר הדיור".
אביב טטרסקי מעמותת עיר עמים אמר כי "הריסות הבתים הן אחת הצורות החריפות של אפליה ודיכוי במזרח ירושלים. ישראל מקיימת במזרח ירושלים מדיניות תכנון מפלה שבמסגרתה תוכניות המתאר של רוב השכונות הפלסטיניות לא עודכנו כבר יותר מ-30 שנה". טטרסקי טען כי "נוצר פער עצום בין מספר היתרי הבניה שהם מקבלים לצורכי הדיור האמיתיים. לפני ארבע שנים עם יישומו של חוק קמיניץ חל זינוק בקצב הריסות הבתים וזאת מבלי לתקן את החוק התכנוני על מזרח ירושלים. כתוצאה ממדיניות מכוונת זו כ-100 משפחות מאבדות את ביתן בכל שנה במזרח העיר".