ראשי מפלגות הקואליציה אמרו בצהריים (יום חמישי) כי הם דוחים על הסף את מכתבה של היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, שבו הסבירה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא נמצא בניגוד עניינים בגלל משפטו - ולכן לא יכול להתערב בשינויים במערכת המשפט. במכתבם דחו ראשי המפלגות קשר בין התוכנית לבין משפטו של נתניהו, שבועיים אחרי ששר המשפטים אישר אותו בקולו. לא ברור מנוסח ההצהרה האם נתניהו מתכוון להתעלם מחוות הדעת ולעסוק במהפכה המשפטית בכל זאת. בהרב-מיארה, שדרגת האיום עליה עלתה אתמול לגבוהה ביותר והיא מאובטחת, הסבירה בחוות דעתה את הקשר האפשרי שבין המהפכה לבין משפטו של נתניהו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו ובהרב-מיארה
נתניהו ובהרב-מיארה
נתניהו ובהרב-מיארה
(צילום: EPA, יואב דודקביץ')
"אנחנו דוחים על הסף את מכתבה של היועצת המשפטית לממשלה", נמסר בהודעה משותפת לראשי מפלגות הקואליציה. "פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות. אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, לבין ענייניו של ראש הממשלה. אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה".
הטענות של ראשי הקואליציה לפיהן אין קשר בין הרפורמה המשפטית לנתניהו מגיעות רק שבועיים אחרי ששר המשפטים יריב לוין אישר בקולו קשר לכתבי האישום נגד ראש הממשלה. "נאבקתי שנים על הדרך הזו, שאני מאמין בה ושמעטים מעטים היו שותפים לה. לקח הרבה זמן לשכנע, ואני אגיד את האמת - שלושה כתבי אישום מהסוג הזה באמת תרמו להבנה ציבורית רחבה מאוד שיש כשלים במערכת המשפט שצריך לתקן אותם, ואין ספק שזה תרם מאוד", הוא אמר בכנסת.

שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער, הגיב לדברים ואמר: "לאחר ביזוי פסק הדין בעניינו של דרעי - מגיע ביזוי פסק הדין בעניינו של נתניהו. בית המשפט העליון אישר בשעתו את חוות הדעת בענין ניגוד העניינים של נתניהו כנאשם וקבע שהענין נמצא בליבת תפקידו של היועמ״ש לממשלה. ההודעה המאפיונרית של 'ראשי הקואליציה' דוחפת את ישראל עוד צעד לעבר דיקטטורה".
בהרב-מיארה פנתה אתמול לנתניהו, והתייחסה במכתב מפורט לסוגיית הצורך שלו להימנע מעיסוק במהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי על רקע המשפט שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. משמעות הדברים שראש הממשלה לא יכול לעסוק גם בניסיונות לתווך בין הצדדים לצורך הגעה לפשרה. עם זאת, ניגוד העניינים לא יחול על הצבעה בכנסת בסוגיית המהפכה המשפטית.
"בתמצית, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי יישום המגבלות שאושרו בפסק הדין של בג"ץ, בנסיבות הנדונות, מוביל למסקנה כי על ראש הממשלה להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לשינויים במערכת המשפט", נמסר מטעם בהרב-מיארה. "זאת, בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפט בו הוא נאשם, לבין רכיבים מהותיים ביוזמות, בהתאם לאמות המידה שפורטו בחוות הדעת ואושרו בפסק הדין בעתירת ניגוד העניינים מ-2021".

בהרב-מיארה הסבירה במכתבה גם איך המהפכה המשפטית יכולה לסייע לנתניהו במשפטו: כך למשל, אם תבוטל עילת הסבירות כפי שמציע שר המשפטים יריב לוין, "בית המשפט העליון לא יוכל לבקר את סבירות מינוים של גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק, שמחזיקים בסמכויות ביחס להליך הפלילי, או את סבירות הפסקת כהונתם של גורמים אלו. בנוסף, הדבר יכול להשפיע על האפשרות של בית המשפט לבקר החלטות מנהליות של גורמי אכיפת החוק ביחס להמשך ההליך המשפטי, ככל שהדבר יתעורר. בנוסף לכך, ביטול עילת הסבירות עלול להסיר מגבלות החלות בעניינו היום ביחס לאפשרותו למלא תפקידים מסוימים ברשות המבצעת, לצד כהונתו כראש הממשלה".
בכל הנוגע לפגיעה ביכולת שופטי העליון לפסול חוקים, וגם את פסקת ההתגברות, אמרה היועמ"שית כי "צמצום הביקורת השיפוטית וחקיקת פסקת התגברות מאפשרים חופש פעולה רחב ביותר לחקיקת חוקים שמשפיעים על עצם ההליך הפלילי של ראש הממשלה, על אופן ניהולו ועל תוצאותיו. מכאן שמעורבות ראש הממשלה ביוזמה להגבלת הביקורת השיפוטית על חוקים וחוקי יסוד עומדת בסתירה למגבלות שאושרו בפסק הדין בעתירת ניגוד העניינים".
על השינוי המתוכנן בהרכב הוועדה לבחירת שופטים אמרה היועמ"שית כי הוא "עלול אפוא להשפיע על שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים ועל שופטי בית המשפט העליון, הערכאה המוסמכת לקיים ביקורת שיפוטית על החלטות שמתקבלות במהלך ניהול משפטו הפלילי של ראש הממשלה ואשר צפויה לדון בערעור ככל שיוגש על הכרעת דינו של בית המשפט המחוזי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"ניגוד עניינים הוא דבר מוזר". נתניהו ולוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר תקף לוין את דבריה: "אתמול שמענו דברים חמורים מאין כמוהם מפיו של עורך דין בכנס שערכה לשכת עורכי הדין (לוין התכוון לעו"ד דוד חודק שאמר אתמול בכנס של לשכת עורכי הדין "אם מישהו יכריח אותי לחיות בדיקטטורה ולא תהיה לי ברירה - לא אהסס להשתמש באש חיה").
"אפשר היה לצפות שהיועצת המשפטית לממשלה תפעל ותשמיע קול ברור בעניין זה. אבל לא", אמר השר לוין. "היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו. מסתבר שניגוד עניינים הוא דבר מוזר. לנבחר ציבור אסור לדבר על רפורמה בייעוץ המשפטי, אבל ליועצת המשפטית ולצוותה מותר לפעול לסכל את הרפורמה שנוגעת ישירות לסמכויותיהם".
מנגד, נודע כי רמת הסיכון של היועמ"שית עלתה לדרגה הגבוהה ביותר בעקבות התבטאויות נגדה ברשתות, ובמשטרה אמרו כי הם לוקחים את האיומים נגדה ברצינות רבה. דרגת האיום על בהרב-מיארה, שכבר קודם הייתה 4, עלתה כעת ל-6 - הגבוהה ביותר.