ציר ביטן-אמסלם-כץ מול נתניהו: לקראת המשא ומתן הקואליציוני מתגבש בתוך הליכוד "בלוק" של ח"כים שמטרתו לנהל במשותף וכמקשה אחת את השיחות מול ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, על מנת לקבל תפקידים בכירים. בבלוק הזה, כך נודע ל-ynet, חברים הח"כים דוד ביטן, דודי אמסלם, ישראל כץ וניסים ואטורי. ח"כ מאי גולן שנבחרה למקום ה-32 ידועה כמקורבת מאוד לביטן, אך גם ליריב לוין, ולכן לא ברור עדיין אם היא נכללת בבלוק.
3 צפייה בגלריה
ביטן, אמסלם, ואטורי וכץ. ציר בתוך הליכוד שמתגבש מול נתניהו
ביטן, אמסלם, ואטורי וכץ. ציר בתוך הליכוד שמתגבש מול נתניהו
ביטן, אמסלם, ואטורי וכץ. ציר בתוך הליכוד שמתגבש מול נתניהו
(צילום: אבי מועלם, אבי חי, קובי קואנקס, הדר יואביאן)
מדובר בתיאום של אנשי הליכוד שהחל להתגבש קצת אחרי הפריימריז, והעלה הילוך כעת כשברור שחלוקת התפקידים תחל בקרוב. הציר המדובר הוא של חברי כנסת ותיקים בליכוד, חלקם ספגו מפלה בפריימריז בגלל נתניהו, אחרים רשמו הישג והחליטו להפגין חזית אחידה מולו.
ביטן, כך נודע, מתכוון לדרוש לעצמו את תפקיד יו"ר הכנסת ויתר השותפים לבלוק שואפים גם הם להתברג בתפקידים בכירים. בשיחות ביניהם עלתה אפשרות שאם כולם לא יקבלו תפקיד בכיר, ישנה אפשרות שלא יצביעו בהצבעות או יסרבו לתפקידים אחרים. הציר החדש-ישן החליט גם להיות מתואם בנושאים אחרים שיעלו בקרוב, כמו בחירת יו"ר הכנסת מטעם הליכוד ויו"ר הקואליציה.
שיחות המו"מ טרם החלו רשמית, אך הממונה עליו מטעם הליכוד, יריב לוין, כבר מנהל אותן באופן לא רשמי. בליכוד הרוחות עדיין סוערות מאז הפריימריז האחרונים ולמרות שהממשלה הנוכחית צפויה להיות יציבה, יש הטוענים שלהכרעה הברורה שנרשמה יהיו השלכות. כבר ביום רביעי, כשספירת הקולות עוד הייתה בעיצומה, החלו קרבות התיקים בתוך הליכוד. על תפקיד יו"ר הכנסת שאליו ביטן לוטש עיניים כבר נאבקים כעת ח"כ אופיר אקוניס והשגריר לשעבר באו"ם דני דנון.
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
כץ הודיע שפנה לנתניהו לחזור למשרד האוצר, אבל האם רה"מ המיועד יממש את ההבחה לברקת?
(צילום: אבי מועלם)
ישראל כץ, שנהנה מכוח רב במרכז הליכוד ובנה צירים משמעותיים בתוך הסיעה, עשוי לחזור לתפקיד שר האוצר שאותו עזב עם כינון הממשלה היוצאת. נתניהו הבהיר בהזדמנויות שונות שהוא מעוניין לשמור את תיק האוצר והביטחון לליכוד, ולכן כץ הוא מועמד טבעי למשרד האוצר. סימן שאלה סובב בהקשר זה גם סביב ניר ברקת, שבעבר קיבל הבטחה מנתניהו להיכנס למשרד האוצר. בכל מקרה, ברקת שטרם קיבל הכרה מנתניהו סביב שולחן הממשלה, צפוי להשתלב בתפקיד כלשהו.
כץ עצמו הבהיר בפנייה אחר הצהריים לתומכיו כי פניו מועדות לחזרה למשרד האוצר. הוא כתב להם שהוא "מצדיע" לנתניהו ולפעילי הליכוד והוסיף: "כעת יש להקים במהירות ממשלה לאומית יציבה, שתממש את ההתחייבויות שנתנו ואת הציפיות הנרחבות של ציבור הבוחרים. ובאשר אליי, פניתי לרה"מ המיועד בנימין נתניהו בבקשה לשוב לתפקיד שר האוצר, אותו מילאתי בתקופת הקורונה הקשה והמאתגרת, כאשר ביחד איתו הובלנו מדיניות שהצילה מיליון מובטלים מרעב ומאות אלפי עסקים מקריסה, והזנקנו את כלכלת ישראל לצמיחה ושגשוג".
כץ הוסיף: "כיום, אחרי הנזקים שליברמן גרם בתחומי האינפלציה ויוקר המחיה והדיור, הכלכלה שלנו זקוקה לשר אוצר מנוסה שידע לפעול מול פקידי האוצר ומול גורמים בארץ ובעולם, כדי לייצב מחדש את הכלכלה. אני לא חושש מאתגרים ומשוכנע ביכולתי לעבוד במשותף עם בנימין נתניהו לטובת הצלחת כלכלת ישראל. תקוותי כי נשכיל להיטיב ולעשות למען עמנו וארצנו".
3 צפייה בגלריה
אוחנה ולוין. מי יהיה שר המשפטים?
אוחנה ולוין. מי יהיה שר המשפטים?
אוחנה ולוין. מי יהיה שר המשפטים?
(צילום: יואב דודקביץ)
גם סביב תיק המשפטים צפוי להתנהל קרב. אמיר אוחנה, שכיהן בעבר כשר המשפטים, הפך כיום למועמד בכיר ובולט לשוב לתפקיד. ואולם, מינוי נוסף טבעי למשרה הנפיצה הוא של האיש המקורב ביותר לנתניהו, יריב לוין. סביר להניח שלוין יהיה זה שיקבל את תיק המשפטים אם רק ירצה בו, אולם רק בתנאי שיתרשם שניתן ליישם בו את המהפכה המשפטית שאותה הוא שואף לקדם כבר שנים רבות. ההערכה היא שאיומיו של דודי אמסלם לא להיכנס לממשלה אם תיק המשפטים לא יגיע לידיו, לא ישפיעו בעניין הזה. במקביל, יואב גלנט לוטש עיניים לתיק הביטחון.
שתי דמויות נוספות שנתניהו עשוי לעסוק בהן הם אלי כהן, שהפך לאחד מהבכירים ביותר בליכוד ומצפה כעת להשתדרג. השני הוא מיקי זוהר, שעד כה לא עסק במסגרת הקריירה הפוליטית שלו בתפקיד מיניסטריאלי. בליכוד אומרים שבמקרה של זוהר ייתכן שתיק התרבות והספורט יכול לשמש עבורו התנסות ראשונה. בכירה נוספת בליכוד שמצפה לשדרוג היא מירי רגב, היחידה מבין הנשים בצמרת רשימת המפלגה שכבר מילאה בעבר שורת תפקידים. לפי ההערכות במפלגה, רגב לא תתנגד לחזור למשרד שאותו עזבה, ותחליף את מרב מיכאלי במשרד התחבורה.
שניים נוספים שצפויים לקבל תפקיד בכיר משום שבכל התקופה האחרונה היו חוד החנית של הליכוד במאבקים האחרונים בכנסת הם ח"כ יואב קיש, ששדרג משמעותית את מעמדו בפריימריז, וח"כ שלמה קרעי שנחשב גם הוא מקורב ורשם הישג יפה. השניים נחשבים מאגף נאמני נתניהו בליכוד. קיש כיהן בעבר כסגן שר הבריאות, וגורמים בכירים אומרים שהוא צפוי להתמודד על תיק בכיר, וקרעי צפוי להתמנות לראשונה לשר - ובהקשרו כבר דובר על תיק הכלכלה.