מסמכים על "נשיא צרפת" ועל חנינת החבר הקרוב שהורשע בפרשת "רוסיה-גייט": בית המשפט בפלורידה התיר אמש (שישי) לפרסם את צו החיפוש של ה-FBI באחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, לאחר שעורכי דינו נתנו אישור לכך. הוא חשוד בהפרה של חוק הריגול.
צו החיפוש שפורסם חשף כי מאחוזתו נלקחו מסמכים שסווגו כ"סודיים ביותר" וכן הוחרמו ממנה 20 ארגזים ובהם פרטים אישיים, קלסרים של תמונות, פתקים בכתב יד ועוד. במגוון אתרי חדשות אמריקניים שנחשפו לחלקים מצו החיפוש עוד לפני שפורסם, ציינו כי נמצאו 11 מסמכים מסווגים, וחל איסור להוציא אותם מהמתקנים הממשלתיים שבהם הם מאופסנים בדרך כלל.
  • לקריאת צו החיפוש המלא ורשימת המסמכים - לחצו כאן
5 צפייה בגלריה
ניידת משטרה אחוזה שניא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מאר א-לאגו פלורידה
ניידת משטרה אחוזה שניא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מאר א-לאגו פלורידה
"תרמית של אנשים בזויים"
(צילום: EPA ו-AP)
5 צפייה בגלריה
צו החיפוש
צו החיפוש
חלק מרשימת המסמכים שנמצאו - שצורפה לצו החיפוש
(צילום: רויטרס )
5 צפייה בגלריה
ניידת משטרה נשיא ארה"ב ל שעבר דונלנד טראמפ אחוזה מאר א-לאגו פלורידה
ניידת משטרה נשיא ארה"ב ל שעבר דונלנד טראמפ אחוזה מאר א-לאגו פלורידה
"לא נתנו לאנשיי אפילו להתקרב, אולי שתלו מידע?". סוכני השירות החשאי מחוץ למאר א-לאגו
(צילום: AP)
בין היתר נלקח מידע ששמר טראמפ באחוזתו על "נשיא צרפת", וכן מסמך ובו החנינה של רוג'ר סטון שהורשע במסגרת פרשת "רוסיה-גייט". לאחר פרסום הדיווחים על אודות צו החיפוש עורכי דינו של טראמפ הפיצו הודעה ולפיה הנשיא לשעבר לא מתנגד לפרסום הצו, ושופט התיר לפרסם את הצו כמה דקות לאחר מכן.
מוקדם יותר התייחס טראמפ לפשיטה על אחוזתו והגיב בין היתר על הדיווח ב"וושינגטון פוסט" לפיו ה-FBI חיפש במקום מסמכים מסווגים הקשורים לנשק גרעיני. "נושא הגרעין הוא תרמית", טען בפוסט שפרסם ברשת החברתית "Truth Social", אותה השיק השנה.
בדיווח, נציין, לא נמסר מידע נוסף על אודות המסמכים, כולל אם מדובר בנשק גרעיני אמריקני או של מדינות אחרות. מלבד זאת, ב"פוסט" לא ציינו אם מסמכי הגרעין שאותם חיפשו סוכני ה-FBI אכן הגיעו לידיהם. טראמפ השווה את החיפוש באחוזתו לפרשות השונות שבהן היה מעורב בעבר, בהן "רוסיה-גייט" וניסיונות ההדחה שלו שאושרו בקונגרס. "אותם אנשים בזויים מעורבים גם בזה. כמו ש'רוסיה, רוסיה, רוסיה' הייתה תרמית, גם זו תרמית".
הוא אף הגדיל לעשות, ורמז כי ייתכן ש'שתלו לו' ראיות באחוזה. "למה ה-FBI לא אפשר נוכחות של עורכי הדין שלי או אחרים? גרמו להם לחכות בחוץ, לא נתנו להם להתקרב אפילו, 'ממש לא' - אמרו להם. אולי שתלו מידע?", חתם את התגובה שפרסם.
5 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו. "מסמכים גרעיניים? תרמית"
(צילום: AP)
הפשיטה על אחוזת מאר א-לאגו, שמשמשת את טראמפ כמעונו הפרטי מאז סיום כהונתו כנשיא וגם משמשת כמועדון יוקרתי, אירעה בלילה שבין שני לשלישי. סוכני ה-FBI ערכו שם חיפוש במשך שעות ארוכות, אחרי שלפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית הם קיבלו מידע על כך שבמקום נותרו עדיין מסמכים מסווגים, גם אחרי שטראמפ ואנשיו החזירו מוקדם יותר השנה לארכיון הלאומי 15 ארגזים שלמים. מדובר היה בהתפתחות דרמטית בחקירה שלפי הדיווחים נפתחה באפריל האחרון – מעולם בהיסטוריה האמריקנית לא נערכה פשיטה על ביתו של נשיא לשעבר – והיא הגיעה כשברקע טראמפ מסובך בשורה של חקירות אחרות.
מומחים למידע מסווג ששוחחו עם ה"וושינגטון פוסט" אמרו אמש כי הפשיטה מציגה חשש ממשי בממשל האמריקני, לפיו המסמכים שכביכול נמצאים באחוזתו של טראמפ עלולים ליפול לידיים הלא-נכונות. ה"ניו יורק טיימס" דיווח במקביל מפי אדם המעורה בפרטים כי הפשיטה התבצעה בניסיון לאתר מסמכים שקשורים לאחת התוכניות הכי מסווגות של ארה"ב. שני גורמים המעורים בפרטים ציינו כי החוקרים האמינו שהמסמכים במאר א-לאגו רגישים וקשורים בעניינים של ביטחון לאומי.
5 צפייה בגלריה
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
גרלנד. הגן על ה-FBI והסביר: "כשאפשר - הנוהל הוא להשתמש באמצעים פולשניים פחות"
(צילום: EPA)
ביום חמישי הודיע התובע הכללי של ארה"ב, שר המשפטים מריק גרלנד, כי אנשיו הגישו לבית משפט פדרלי בקשה לחשוף בפני הציבור את הצו שאפשר לסוכני הבולשת הפדרלית, ה-FBI, לפשוט על אחוזתו של טראמפ. במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס, אישר גרלנד בפעם הראשונה את הפשיטה, שעליה נודע לכלי התקשורת מהצהרתו של טראמפ עצמו, שדיווח על החיפוש כשהיה בעיצומו. בימים האחרונים נמנע משרד המשפטים מלהתייחס לדיווחים על החיפושים והחקירה, במסגרת ניסיונו לשמור על פעולותיו בסתר ולא לפגוע בפרטיות מושאי החקירות שלו, אבל במסיבת העיתונאים בחמישי הסביר גרלנד שישנו "אינטרס ציבורי משמעותי" שמצדיק את הבקשה לחשיפת הצו, וכי העובדה שטראמפ עצמו חשף את דבר החיפוש מצדיקה אותה אף היא.
גרלנד הודה כי הוא אישר באופן אישי את הוצאתו לפועל של צו החיפוש במאר א-לאגו, והסביר כי מערכת אכיפת החוק תאכוף את הדין כלפי כל אזרח ואדם בארה"ב "ללא פחד ומשוא פנים", כלשונו. "משרד המשפטים לא מקבל החלטות שכאלו בקלילות. כאשר הדבר מתאפשר, הנוהל המקובל הוא להשתמש באמצעים פולשניים פחות כחלופה לחיפוש, או לצמצם את היקף החיפוש במקרה שבו הוא יוצא לפועל", הוא הדגיש.
מאז הפשיטה הטיחו פוליטיקאים רפובליקנים, זוטרים ובכירים, ביקורת קשה ביותר על משרד המשפטים וממשלו של הנשיא ג'ו ביידן, בטענה שהשתמשו ב-FBI כ"נשק פוליטי" על מנת לרדוף את טראמפ ששוקל לרוץ לנשיאות ב-2024, אף שהבית הלבן הבהיר כי ביידן כלל לא עודכן על החיפוש או על הכוונה לבצע אותו.
חלק מאותם פוליטיקאים רפובליקנים אף הבטיחו לחקור את התנהלות משרד המשפטים אם יחזרו לשלוט בקונגרס אחרי בחירות האמצע הקרובות בנובמבר. טראמפ עצמו תקף בחריפות את התנהלות הרשויות, וטען שמדובר ב"ציד מכשפות" נגדו. בחמישי פרסם הצהרה שבה לא הובהר אם יתמוך בבקשת משרד המשפטים לחשוף את צו החיפוש בביתו. טראמפ מסר רק כי עורכי דינו ואנשיו "משתפים פעולה בצורה מלאה" עם הרשויות. "הממשלה הייתה יכולה לקבל כל מה שרצתה, אם היה לנו את זה", הוסיף.
פורסם לראשונה: 17:29, 12.08.22