הטלטלה הפוליטית בבריטניה לא נגמרת: ראש הממשלה החדשה ליז טראס, שנכנסה לתפקידה לפני 37 ימים בלבד, הדיחה אחר הצהריים (יום ו') את שר האוצר שלה קוואזי קוורטנג, מבעלי בריתה הקרובים ביותר במפלגה השמרנית, במהלך שנתפס בממלכה כניסיון להציל את עורה בעקבות הזעם הרב על תוכנית קיצוצי המס הנרחבת שיזמו השניים, ודיווחים שמחוקקים שמרנים זממו להדיחה בצל הסקרים המעידים על שפל חסר תקדים בתמיכה בשמרנים בקרב הציבור הבריטי. במסיבת עיתונאים חפוזה שכינסה אחר הצהריים הודיעה טראס גם על ביטול חלק מרכזי נוסף מתוכנית קיצוצי המס שלה, אחרי "זיגזג" משפיל נוסף שעליו הכריזה בתחילת החודש.
4 צפייה בגלריה
ליז טראס ושר האוצר שהודח קוואזי קוורטנג. מצאה שעיר לעזאזל?
ליז טראס ושר האוצר שהודח קוואזי קוורטנג. מצאה שעיר לעזאזל?
ליז טראס ושר האוצר שהודח קוואזי קוורטנג. מצאה שעיר לעזאזל?
(צילום: AP, רויטרס)
קוורטנג, שחזר היום בפתאומיות לארצו מביקור רשמי שערך בוושינגטון, הודיע אחר הצהריים כי "קיבל" את בקשתה של טראס לפרוש, ובכך הפך לאדם שמכהן בתקופה הקצרה ביותר כשר אוצר בבריטניה מאז 1970. טראס מסרה כי מינתה במקומו לשר האוצר את ג'רמי האנט, שר החוץ והבריאות לשעבר ומי שהתמודד מול בוריס ג'ונסון על הנהגת המפלגה השמרנית ב-2019. האנט נהנה מתמיכה רחבה במפלגה ומחוצה לה, ומינויו עשוי לסייע בהרגעת חששות המשקיעים מאותה תוכנית כלכלית לא-פופולרית שמקדמת טראס. במסיבת עיתונאים שכינסה אמרה טראס כי היא "מצטערת מאוד" על כך שנאלצה לפטר את קוורטנג, אותו תיארה כ"ידיד קרוב" שהיה שותף לחזונה לעתידה של בריטניה.
טראס, נזכיר, נבחרה בחודש שעבר בבחירות פנימיות למנהיגת המפלגה השמרנית במקום בוריס ג'ונסון, ומתוקף הרוב של הסיעה השמרנית בפרלמנט – מונתה מיד גם לראש הממשלה. כשנכנסה לתפקיד היא הבטיחה לערוך שינויים רדיקליים בכלכלה הבריטית בצל הקיפאון בצמיחה שממנו סובלת בריטניה בעשור האחרון ועל רקע משבר יוקר המחיה הפוקד אותה. שבועיים אחר כך הכריז שר האוצר שלה קוורטנג על תוכנית כלכלית בשווי 45 מיליארד פאונד, הכוללת קיצוצי מיסים והפחתת רגולציה, תוכנית שתמומן על-ידי לקיחת הלוואות ממשלתיות גדולות.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
טראס במסיבת העיתונאים אחר הצהריים. נאלצה להכריז על עוד זיגזג משפיל
(צילום: AFP)
התגובה לתוכנית של ממשלת טראס וקוורטנג הייתה קשה: המשקיעים הגיבו במכירה של נכסים בריטיים בקצב ובשיעור שגרמו לפאונד לצלול לשפל מול הדולר, עלות ההלוואות הממשלתיות נסקה, ובנק אנגליה נאלץ להתערב כדי לייצב את השווקים. זעם מיוחד עורר הסעיף בתוכנית שלפיו תבוטל מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר, של 45%, הרלוונטית לבעלי הכנסה שנתית של יותר מ-150 אלף פאונד בשנה, וכל זאת דווקא בשעה שבריטים מן השורה מתקשים לממן את הוצאותיהם הבסיסיות.
בתחילת החודש הודיעו טראס וקוורטנג על ביטול הכוונה לקצץ את מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר, אך עלות הקיצוץ הזה נאמדה רק בכ-2 מיליארד פאונד, סכום קטן מאוד מהעלות הכללית האדירה של התוכנית כולה. חששותיהם של המשקיעים לא שככו – וכך גם ההתנגדות הנרחבת לתוכנית במפלגתה של טראס. היום כאמור נסוגה בה טראס מחלק מרכזי נוסף בתוכנית – הכוונה לבטל את העלאת המס שתוכננה לתאגידים, מ-19% ל-25% - והמשמעות היא שהעלאת המס הזו כן תצא לפועל. ביטול העלאת המס לתאגידים היה הבטחה מרכזית של טראס במרוץ לראשות המפלגה השמרנית, וחזרתה מהביטול היא לפיכך מכה קשה ביותר, ומוסיפה לתדמיתה של טראס כמי שמתקשה מאוד למשול.
לא ברור לפי שעה אם החזרת העלאת מס התאגידים אכן תסייע להרגיע לחלוטין את השווקים. העלאת המס תחסוך לפי ההערכות 18.7 מיליארד פאונד למשק הבריטי, מתוך 45 מיליארד פאונד של העלות המקורית של התוכנית, המכונה בבריטניה "מיני-תקציב". עדות לכך הגיעה במקביל לנאומה של טראס: אחרי ששיקם מעט את ערכו בימים האחרונים, ערך הפאונד ירד היום ביחס לדולר, ועומד כעת על 1.11 דולר. "יש תחושה שהסוסים כבר ברחו מהאורווה. עלות מופע האימה של המיני-תקציב הייתה גבוהה מלכתחילה, ולא ברור אם הזיגזג בנוגע למס התאגידים ירגיע באופן מספק את השווקים", אמר הכלכליסט בן ליידלר.
4 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט, שר האוצר החדש. יביא יציבות ורוגע לשווקים?
(צילום: רויטרס)
במסיבת העיתונאים היום הודתה טראס בטעויות באופן שבו הוצגה וקודמה תוכנית קיצוצי המס, ולדבריה הדבר נעשה בצורה מהירה מדי מזו שבה יכלו השווקים לקבל, אבל היא לא חזרה בה מהתוכנית כולה. "הדרך שבה נקדם את המשימה שלנו צריכה כעת להשתנות. אנחנו צריכים לפעול על מנת לשכנע את השווקים במשמעת הפיסקלית שלנו", אמרה. לדבריה נאלצה "לפעול בהחלטיות" כשפיטרה את קוורטנג, אבל הבהירה כי אין בכוונתה לפרוש גם כן. כשנשאלה אם גם היא צריכה להתפטר השיבה כי היא "נחושה" למלא את הבטחותיה לציבור: "להביא צמיחה גדולה יותר, ושגשוג לממלכה המאוחדת". לדבריה היעד המרכזי שלה כעת הוא יציבות כלכלית: "אני חייבת לפעול כראש הממשלה לפי האינטרס הלאומי".
טראס אולי מסרבת לפי שעה להתפטר מתפקידה, אבל מעמדה כמנהיגת המפלגה השמרנית כלל אינו בטוח, כשברקע סקרים החוזים שפל בתמיכה בה ובשמרנים. כבר חודשים שהסקרים מצביעים על יתרון גדול ללייבור על השמרנים בציבור, אבל בשבועות האחרונים הפער הזה תפח במיוחד, ובימים האחרונים פורסמו סקרים שלפיהם מפלגת המרכז-שמאל מובילה על יריבתה בפער אדיר של עד 34% – היתרון הגדול ביותר שלה עליה מאז ימי שיא תהילתו של ראש הממשלה טוני בלייר בסוף שנות ה-90. לפי סקר אחרון שפורסם אתמול, התמיכה האישית בטראס נמצאת בשפל של 9% בלבד, כש-65% מהבריטים לא מרוצים מתפקודה. ב"אינדיפנדנט" מציינים כי הנתון הזה נמוך אפילו יותר מהשפל בתמיכה במנהיג הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין.
4 צפייה בגלריה
שידור חי של תמונת ליז טראס ב"תחרות" לעגנית אם תשרוד בתפקיד ראש ממשלת בריטניה יותר זמן מ חסה
שידור חי של תמונת ליז טראס ב"תחרות" לעגנית אם תשרוד בתפקיד ראש ממשלת בריטניה יותר זמן מ חסה
מי ישרוד ראשון: טראס כראש ממשלה או חסה? מתוך השידור החי של הצהובון הבריטי "דיילי סטאר"
בצל הסקרים הללו, בתקשורת הבריטית דיווחו כי בימים האחרונים זממו מחוקקים בכירים במפלגה להדיח את טראס ואת שר האוצר שלה ולהחליף את שניהם ברישי סונאק ופני מורדנט – שני מועמדים בולטים במרוץ האחרון להחלפת בוריס ג'ונסון – אם כי לא ברור אם הדבר מתאפשר בכלל משהבחירות הפנימיות במפלגה הוכרעו. גם פיטורי קוורטנג נתפסים בעיני חלק מהמחוקקים כצעד נואש. "הרעיון שראש הממשלה יכולה להפוך את שר האוצר שלה לשעיר לעזאזל ולהמשיך הלאה הוא אשליה. זה החזון שלה. היא חתומה על כל פרט (בתוכנית קיצוצי המס) והיא הגנה עליו", אמר ל"סקיי ניוז" מחוקק שמרני אחד, ששמר על עילום שם.
כעדות למעמדה המעורער של טראס בציבור הבריטי, הצהובון "דיילי סטאר" לעג לראש הממשלה כשפתח בחשבון היוטיוב שלו שידור חי ובו הוצבה תמונת טראס לצד חסה - והצופים נשאלו אם טראס תשרוד בתפקיד ראש הממשלה לפני שהחסה תרקיב.