3 צפייה בגלריה
סאיב אבו חמאד שנרצח בקטטה ביישוב דריג'את
סאיב אבו חמאד שנרצח בקטטה ביישוב דריג'את
קורבן הלינץ' סאאב אבו חאמד
בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר הבוקר (חמישי) 12 שנות מאסר על האני אבו רביעה (38), ניזאר אבו רביעה (29), זאהי אבו רביעה (36) ונז'יה אבו רביעה (38) - בגין מעורבות במותו של סאאב אבו חאמד (20), שהוכה למוות בלינץ' בדריג'את שבצפון הנגב לפני כשנתיים. הארבעה הורשעו במסגרת הסדר טיעון בחבלה בכוונה מחמירה. על כל אחד הוטל לפצות את משפחת המנוח ב-90 אלף שקלים.
בנוסף נגזרו על תאבת אבו חאמד (24), שהורשע בחבלה חמורה בנסיבות מחמירות, חמש שנות מאסר ופיצוי של 60 אלף שקלים. אסעד אבו רביעה (30), שלא היה מעורב אקטיבית באירוע והורשע באי מניעת פשע, נידון לשישה חודשי מאסר על תנאי. כתב האישום המקורי ייחס למעורבים בלינץ' עבירה של רצח באדישות, אך בהסדר הטיעון סעיפי העבירה רוככו.

ב-8 בינואר 2021 שוטרי תחנת עיירות קיבלו דיווח על קטטה ביישוב הבדואי דריג'את שסמוך לערד. תוך דקות בודדות הקטטה הסתיימה, אך אז אבו חאמד הותקף על ידי עשרות בני אדם בבעיטות, גרזנים, פטישים, אבנים ומוטות. הוא נפצע ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ולאחר כמה שעות נקבע מותו. בתיעוד מצלמות הגוף של השוטרים שהוזעקו לאירוע נראה הכאוס שהיה במקום, והניסיונות הכושלים של השוטרים להגן על המנוח שהותקף על ידי ההמון הזועם.
גזר הדין ניתן על ידי סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופטת יעל רז לוי, והשופטים איתי ברסלר ואהרון משניות. השופט ברסלר שכתב את גזר הדין אמר כי השופטים לקחו בחשבון את הצורך בהרתעת הרבים ואת הנסיבות האישיות של כל אחד מהנאשמים. השופט ציין כי הם משתתפים בצערה של המשפחה: "ראינו את הכאב שלכם. לצערנו פסק הדין לא ישיב את אובדנכם הכבד אבל אנחנו מקווים שתימצא מעט נחמה בהפניית המשאבים לריפוי המשפחה".

עו"ד ליאת לוי-סיגל מהפרקליטות כתבה בטיעונים לעונש כי "תיק זה עוסק באירוע אלימות מהיר, זועם, חמור ומתועב. החומרה המיוחדת באירוע זה נובעת מעוצמתו, מריבוי המשתתפים ומיצר הנקמה החייתי שעמד בבסיסו ומתוצאתו הקשה. מדובר באלימות אכזרית ומשולחת רסן עד אובדן צלם אנוש, בו המנוח איבד את חייו בתוך שניות ספורות, ורק מותו הוא זה שהביא לסיום התקיפה. משפחת המנוח נאלצה לראות את הרגעים האחרונים של בנם, אשר סיים את חייו באירוע נוראי".
הקטטה שהובילה לרצח פרצה בעקבות סכסוך על שביל גישה בין שתי משפחות ביישוב. אחרי שהרוחות נרגעו המנוח התנגש בקיר עם רכבו, וכשיצא ממנו החל ההמון לתקוף אותו מכיוון שסבר כי ניסה לדרוס את האנשים במקום. בכתב האישום צוין כי הקורבן אבו חאמד יצא מהרכב - אלא שאז קבוצה של כ-20 בני אדם, בהם הנאשמים, החלה לתקוף אותו.
אבו חאמד שכב על הארץ וניסה לקום בשארית כוחותיו ולהימלט מתוקפיו. השוטרים ניסו לגונן עליו בגופם אך לא הצליחו, ובשלב מסוים הנאשם תאבת אבו חאמד השליך אבן שפגעה בראשו. נאשם אחר בעט בו והשליך לעברו חפץ בגודל של כ-30 סנטימטרים, נאשם נוסף אחז בסכין והכה את הקורבן בכל חלקי גופו ותוקף אחר דקר אותו בירך.
3 צפייה בגלריה
לינץ' במהלך קטטה במגזר הבדואי
לינץ' במהלך קטטה במגזר הבדואי
"התחלנו להגיד לאנשים להיכנס לבתים". מתוך תיעוד ליל הלינץ'
הפרקליטות דרשה עונש של בין 15 ל- 12 שנות מאסר להאני, ניזאר, זאהי ונז'יה, עונש של 4-7 שנים לחאמד ועונש של כמה חודשי מאסר לאסעד. בפרקליטות טענו כי "היותם אנשים 'נורמטיביים' וללא עבר פלילי אינה לטובתם, שכן הם זנחו כל חשיבה אנושית ופעלו מתוך רצון עז לנקמה, כשהם מסגלים לעצמם באחת התנהגות עבריינית, מתנהלים ללא פחד ומורא ולא שומעים לשוטרים שעמדו שם, צעקו, ירו וניסו בכל דרך שהיא לעצור את האלימות הנוראית".
אביו של המנוח, אבו חאמד עווד אללה, סיפר בבית המשפט בדיון הטיעונים לעונש: "שילמנו מחיר יקר. גידלנו אותו 19 שנה והוא הלך, הרגו אותו בדם קר. אנחנו בבית ממש הרוס, הילד הזה היה מפרנס אותנו. אנחנו משפחה גמורה. אני מבקש מבית המשפט לעזור ולתת את העונש הכי גבוה והכי מתאים. אפילו כבוד לא נותנים. כל יום הכאב שלנו חזק, הבן שלנו מול הבית שלנו נרצח. אף אחד לא מחזיר לנו את הילד, איבדנו פרח של ילד".
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח ביישוב ג'רידאת
זירת הרצח ביישוב ג'רידאת
זירת הרצח בדג'יראת
(צילום: דוברות המשטרה)
הפרקליטה עו"ד ליאת לוי-סיגל הוסיפה בדיון: "זה תיק לינץ' על כל המשתמע ממנו. לא ייחסנו חלילה את עבירת ההמתה לנאשמים או למי מהם, אך עם זאת אנחנו עדיין סבורים שזה אחד המקרים הקשים ביותר שנתקלנו בהם. זה מקרה מהיר, אכזרי, מלא בזעם ומלא בנקמה. יש פה מוטות, נשק קר, אבנים ובעיטות, אבל יש לנו כאן את הכוח העצום של החבורה. לא מתקבל על הדעת שעומדים שם שוטרים שמגינים על המנוח בגופם והמשפחה צופה בכל האירוע הזה, אירוע אלים בצורה שאי אפשר לתאר אותה. אנחנו כמדינה סבורים שמבית המשפט צריכה לצאת החלטה על עונש ראוי בהקשר הזה".
לאחר הרצח נטען כי אבו חאמד נורה על ידי השוטרים שהגיעו למקום, אך ניתוח לאחר המוות שלל את הטענה הזאת. בסרטון שתיעד את ליל הלינץ' ממצלמות הגוף של השוטרים נשמע אחד מהם צועק בהיסטריה כשברקע נשמע השימוש באקדח טייזר: "חדל ירי! לזוז! רד לרצפה! כולם לזוז! מישהו יקבל היום! ידיים אחורה! לא להתערב! עופו אחורה!". התיעוד הראה כיצד השוטרים התקשו להבדיל בין אזרחים שניסו לסייע לבין אלה שעלולים להוות איום.
שוטר שני, שביצע ירי מנשקו האישי מחשש לשלומו ולשלום אבו חאמד, ששכב לצדו פצוע לפני שאיבד את הכרתו ומת, נשמע אומר: "הלכה לי המחסנית". בתווך נשמעים תושבים שלא מעורבים בתקרית צורחים בבהלה. השוטר שפתח באש אמר לחברו: "לא ראית שהוא נכנס בזה... (בקיר) ופרק? בגלל זה כולם נכנסו בו". שוטר אחר נשמע אומר: "מי שזז עכשיו - מקבל חשמל עכשיו, עליי".