8 בינואר השנה. שוטרי תחנת עיירות מקבלים דיווח על קטטה ביישוב הבדואי דריג'את בצפון הנגב. תוך דקות בודדות הקטטה מסתיימת, אלא שאז מתרחשת תפנית: סאאב אבו רביעה (20) מותקף על ידי חמישה תושבים בבעיטות, גרזנים, פטישים ואבנים. תיעוד בלעדי שהגיע לידי ynet חושף את רגעי ליל הלינץ' שהסתיים במותו של אבו רביעה, ומציג את הלחץ שבו היה שרויים השוטרים.
הקטטה שהובילה לרצח פרצה בעקבות סכסוך על שביל גישה בין שתי משפחות ביישוב. בתיעוד ממצלמת הגוף של אחד השוטרים שהוזעקו למקום, נראה מיד לאחר מכן רכב מתנגש בקיר. בכתב האישום שמייחס לחמשת המעורבים בלינץ' רצח באדישות, צוין כי הקורבן אבו רביעה יצא מהרכב - אלא שאז קבוצה של כ-20 בני אדם, בהם הנאשמים, החלה לתקוף אותו.
5 צפייה בגלריה
סאיב אבו חמאד שנרצח בקטטה ביישוב דריג'את
סאיב אבו חמאד שנרצח בקטטה ביישוב דריג'את
קורבן הלינץ' סאאב אבו רביעה
אבו רביעה, כך נטען בכתב האישום שהוגש בחודש שעבר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שכב על הארץ וניסה לקום בשארית כוחותיו ולהימלט מתוקפיו. אחד מהם השליך לעברו אבן שפגעה בראשו. נאשם אחר בעט בו והשליך לעברו חפץ בגודל של כ-30 סנטימטרים. נאשם נוסף אחז בסכין והכה את הקורבן בכל חלקי גופו. תוקף אחר דקר אותו בירך.
לאחר הרצח נטען כי אבו רביעה נורה על ידי השוטרים שהגיעו למקום, אך ניתוח לאחר המוות שלל את הטענה הזאת. בסרטון, שתיעד כאמור את ליל הלינץ' ממצלמות הגוף של השוטרים, נשמע אחד מהם צועק בהיסטריה כשברקע נשמע השימוש באקדח טייזר: "חדל ירי! לזוז! רד לרצפה! כולם לזוז! מישהו יקבל היום! ידיים אחורה! לא להתערב! עופו אחורה!".

"הלכה לי המחסנית"

שוטר שני, שביצע ירי מנשקו האישי מחשש לשלומו ולשלום אבו רביעה ששכב לצדו פצוע לפני שאיבד את הכרתו ומת, נשמע אומר: "הלכה לי המחסנית". בתווך נשמעים תושבים שלא מעורבים בתקרית צורחים בבהלה. השוטר שפתח באש אמר לחברו: "לא ראית שהוא נכנס בזה... (בקיר) ופרק? בגלל זה כולם נכנסו בו". השוטרים לא מבדילים בין אזרחים שמנסים לסייע ולהזעיק צוותי רפואה ובין אלה שעלולים להוות איום. "מי שזז עכשיו - מקבל חשמל עכשיו, עליי", אומר אחד השוטרים.
בחקירת הרצח במשטרה, סיפר אחד משוטרי הסיור שהגיעו לזירה: "התקבל אירוע קטטה בדריג'את עם הרבה שיחות למוקד 100. הגענו לדריג'את ראשונים. אין שם כתובות. התחלנו להסתכל איפה יש התקהלויות של אנשים והכווינו אותנו לאיזה אזור, ושם היה פצוע. זה עדיין לא אירוע הלינץ', זה היה פצוע אחר".
5 צפייה בגלריה
לינץ' במהלך קטטה במגזר הבדואי
לינץ' במהלך קטטה במגזר הבדואי
"התחלנו להגיד לאנשים להיכנס לבתים". מתוך תיעוד ליל הלינץ'
השוטר הוסיף בעדותו: "אני ושוטר הנוסף הגענו לשם ראשונים, והתחלנו להגיד לאנשים להיכנס לבתים. הבנו שיש איזה סכסוך במקום והחלטנו להכניס אנשים לבתים כדי שלא יתנפץ לנו האירוע הזה. בשלב מסוים, בזמן שדיברנו עם אנשים, שמעתי איזה רכב איסוזו צבע לבן לוחץ על גז חזק, טורים גבוהים. ראיתי שהוא בא מכיוון למעלה בשביל.
"לקחתי כמה צעדים הצידה כי חשבתי שזה ניסיון דריסה. לא חשבתי על דריסת שוטרים. חשבתי על דריסה של מישהו מהמעורבים מהצד השני. ראיתי את הרכב נוסע במהירות ונכנס בקיר ומתנגש בו. ראיתי שהדלת של הנהג נפתחת ומישהו מתחיל לרוץ".
5 צפייה בגלריה
תקפו בבעיטות, אבנים וגרזנים: חמישה נאשמים בלינץ' בנגב
תקפו בבעיטות, אבנים וגרזנים: חמישה נאשמים בלינץ' בנגב
זירת הרצח בדג'יראת
(צילום: דוברות המשטרה)
על החלטתו לפתוח באש, סיפר השוטר: "שלפתי את האקדח ודרכתי אותו כי ניסיתי להיות מוכן לאן שזה יתפתח. היה נראה לי שזה מתפתח למקום לא טוב. הנהג יצא החוצה מהרכב בריצה וההמון שהיה בחוץ פשוט סגרו עליו. הם היו בערך 20, התחילו לזרוק עליו אבנים מטווח אפס לתוך הפנים. הנהג רץ איזה 10 מטרים עד שנפל על הרצפה, אולי חמישה מטרים משמאלי.
"כשראיתי את האנשים זורקים אבנים, ביצעתי חמש יריות לאוויר ובו זמנית שמעתי ששוטר אחר מבצע גם הוא ירי לאוויר. ראיתי שגם אחרי שהבן אדם נופל, ממשיכים לבעוט בו כל ההמון בפנים ובכל חלקי הגוף. ראיתי שהכניסו לו סלעים לתוך הראש והפנים בעיקר, זה קורה מולי".
השוטר הוסיף בעדותו: "התקרבתי לשם כדי לחלץ, להפסיק את דבר העבירה, להבין מה קרה. מצד אחד ראיתי עכשיו ניסיון דריסה. מצד שני ראיתי מפוצצים אותו במכות ואבנים. התקרבתי אליו ובשלב מסוים הייתי ממש מעליו, והם ממשיכים, לא עוצרים. הוצאתי טייזר, שמעתי שני רימוני הלם מתפוצצים לידי".
5 צפייה בגלריה
תקפו בבעיטות, אבנים וגרזנים: חמישה נאשמים בלינץ' בנגב
תקפו בבעיטות, אבנים וגרזנים: חמישה נאשמים בלינץ' בנגב
"בשלב מסוים הייתי ממש מעליו"
(צילום: דוברות המשטרה)
שוטר אחר שהוזעק לזירה סיפר בעדותו: "ראיתי שהוא לא הצליח לברוח מההמון, הוא נפל לרצפה, פשוט סגרו עליו מסביב הרבה אנשים. בסך הכול לדעתי היו משהו כמו 100 איש שם, 20 מהם היו לדעתי במעגל הפנימי. ראיתי שאותם אנשים שסגרו על המנוח זרקו עליו אבנים, בעטו בו. ראיתי מישהו שהעיף כיסא, הכיסא נשבר".
מצלמות הגוף של השוטרים העבירו את התחושות שעמן התמודדו הכוחות בשטח. מתנדב במשטרה סיפר כי הגן על המנוח: "הדפתי ממנו אנשים, אני לא יודע עד כמה היה לזה תועלת. הייתה שם כמות גדולה של אנשים. ראיתי שם בעיטות, אגרופים, זרקו עליו חפצים, עפו אבנים באוויר". המתנדב סיפר כי הבחין גם בשוטר במדים שניסה להגן על אבו רביעה.
במעשה הרצח הואשמו האני אבו רביעה (36), ניזאר אבו רביעה (27), תאבת אבו חאמד (21), זאהי אבו רביעה (34) ובדר אבו רביעה (52) - כולם תושבי דריג'את.
5 צפייה בגלריה
עו"ד אבי חימי וסוזי שלו
עו"ד אבי חימי וסוזי שלו
עורכי הדין חימי ושלו
(צילום: אלכס קולומויסקי, חייים הורנשטיין)
עו"ד אבי חימי, סנגורו של תאבת אבו חאמד, מסר בתגובה: "מדובר במקרה קשה. כל מילה מיותרת, אבל מרשי אינו קשור בדרך כלשהי למותו המצער של המנוח. אני סמוך ובטוח שחפותו המלאה תוכח בבית המשפט".
עו"ד סוזי שלו, שמייצגת את ארבעת הנאשמים האחרים מסרה בתגובה: "מרשיי מכחישים מכול וכול כי פגעו במנוח אך מודים שהיו במקום. מדובר במקרה מאוד חריג ומורכב. אין ספק שהוא דורש בירור יסודי ורציני. עצם העובדה שהמשטרה הייתה נוכחת במקום וקרה מה שקרה, מחייב חקירה. מה שקרה הוא בלתי נתפש".