לוחמת תודעה היא חלק בלתי נפרד משדה הקרב האסטרטגי המודרני. מאז הופעת הרשתות החברתיות והגלובליזציה שמעניקה משקל יתר לארגונים ודעת קהל בינלאומית, התפתחה מלחמת התודעה שנועדה להשפיע על קהלי יעד שונים בעיקר במטרה להפעיל לחץ פסיכולוגי ומדיני על הצד שמנגד, וכן יש גם לוחמת תודעה, אם כי בממדים הרבה יותר קטנים, שנועדה לעודד תמיכה במלחמה ובמי שמנהל את הלחימה, ובלוחמים של הצד שלך.
2 צפייה בגלריה
דניאל הגרי דובר צה"ל הצטרף לפשיטת שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 על בית החולים רנתיסי
דניאל הגרי דובר צה"ל הצטרף לפשיטת שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 על בית החולים רנתיסי
דובר צה"ל דניאל הגרי והקברניטים הפוליטיים פועלים באופן גלוי להעלאת המורל בעורף
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
בדרך כלל הלחימה שנועדה להעלות את המורל והמוטיבציה בציבור שבעורף היא גלויה, ובמקרה שלנו עושה אותה בעיקר דובר צה"ל והקברניטים הפוליטיים חברי קבינט המלחמה המצומצם במסיבות העיתונאים שהם עורכים, ובהופעותיהם הפומביות של שר הביטחון גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בני גנץ וגדי איזנקוט. אבל אין זה סוד שצה"ל מנהל לוחמת תודעה נגד אויבנו, ויש לנו הרבה קהלי אויבים שיש לנו עניין להוריד להם את המורל ואת המוטיבציה להילחם נגדנו, או לשתף איתנו פעולה במסירת מידע וכיוצא באלה פעילויות, שמסייעות למאמץ המלחמתי שלנו.
לשם כך, באגף המבצעים של צה"ל קיימת מחלקה מיוחדת שנקראת "מחלקת השפעה", שמבצעת בימים אלה נגד חמאס וארגוני מחבלים פלסטיניים אחרים, מה שפעם נהגנו לכנות לוחמה פסיכולוגית, דיסאינפורמציה ולוחמת מידע - שכולן נועדו לסייע להיבטים הלא-פיזיים, בעיקר המנטליים, של המאמץ המלחמתי. עובדה זו מובנת כמעט מאליה בעידן שבו המפגעים הבודדים, וגם אלה שמאורגנים במסגרות של ארגוני טרור חמושים, שואבים את המוטיבציה שלהם מטקסטים וסרטוני וידאו שמופיעים ברשתות החברתיות, שמהם ניזונים טרוריסטים וג'יהאדיסטים שההסתה מפעילה אותם נגד ישראל.
הרשתות החברתיות מאפשרות בעצם גם לצה"ל להשפיע בכיוון הפוך על אותם מפגעים בפוטנציה או בפועל. באמצעות הרשתות האלה אפשר להטיל עליהם פחד ולגרום להם לחשוב פעמיים אם כדאי להם להתעמת עם השב"כ ועם צה"ל, אבל מדינות דמוקרטיות אינן מפעילות בצורה ממוסדת מבצעי השפעה חשאיים על ציבור הבית. אם לממשלה או לצה"ל יש מה לומר לציבור הישראלי הם חייבים לעשות זאת ישירות מפי הפוליטיקאים או מפיהם של אנשי צבא שהוסמכו לכך ובצורה גלויה וברורה, שברור לגמרי מי מקור המידע.
2 צפייה בגלריה
עודד בסיוק
עודד בסיוק
ראש אגף המבצעים עודד בסיוק הכחיש את מעורבות מחלקת השפעה בערוץ הטלגרם. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
לכן, כל כך מדאיגה הייתה היום הידיעה של יניב קובוביץ מעיתון "הארץ", לפיה מחלקת ההשפעה ואגף המבצעים של צה"ל מייצרת סרטונים ברוטליים ואכזריים למראה המלווים במלל ומופיעים בערוץ טלגרם שנקרא "72 בתולות... ללא צנזורה". השם כשלעצמו כבר מעיד על התוכן, שכולל סרטונים שבהם רואים חיילי צה"ל גוררים גוויה של איש חמאס, וחומר נוסף מהסוג הזה שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה שהילדים שלו יצפו בו. הטקסט שהוא ניבול פה לשמו מבחיל, אבל מה שמפתיע עוד יותר הוא ששפת הערוץ והטקסטים והחומרים בו היא עברית. ספק אם החומר הזה יש בו כדי להשפיע על מחבלי חמאס גם כשהוא מופיע בערבית.
אפשר לטעון בוודאות שהחומר הזה, גם כשהוא מופיע בערבית ברשתות חברתיות שפעילי חמאס במנהרות קוראים אותו אם יש להם אינטרנט, רק גורם להם לרצות להילחם עד מוות ולא להיות מושפלים, מבוזים ומאותגרים נפשית; וזה מה שהחומר הזה, שהוא מהסוג הנמוך ביותר, עושה, אבל כשזה מופיע בעברית הוא פונה לקהלים האלימים והמתלהמים ביותר בשולי החברה הישראלית, ואין בו שום תרומה למוטיבציה ולמורל של הלוחמים ושל הציבור בעורף בישראל, ובעיקר זה לא חוקי שצה"ל יפעיל מבצעי השפעה חשאית מכל סוג על האוכלוסייה בישראל.
בצה"ל מכחישים שהם אחראיים לתוכן שמתפרסם באותו ערוץ טלגרם, וטוענים בתוקף שהאתר הזה לא מופעל על-ידם. ראש אגף המבצעים חתום על הכחשה קטגורית שמחלקת ההשפעה, הפועלת במסגרת אגף המבצעים, היא שמפעילה את הערוץ הזה. אין סיבה שלא להאמין לו, אבל חקירה קצת יותר מעמיקה מעלה שהחומר שמופיע בערוץ "מוכר" לכמה מאנשי מחלקת ההשפעה בדרגות שונות, ויש יותר מסיבה אחת להניח שלאנשים מסוימים במחלקת ההשפעה באגף המבצעים של צה"ל הייתה יד בהעברת החומרים האלה לאתר המדובר, שהוא כאמור איננו אתר צה"לי.
גם עובדה זו מטרידה מאוד מסיבה פשוטה: מידע וחומר שמשפיע על התודעה הם נשק וחימושים לכל דבר, גם אם אינם קינטיים ואינם פוצעים או הורגים פיזית. כשם שאתה לא מפעיל כלי נשק וחימושים רגילים על כוחותינו, כך אסור לך להפעיל מבצעי תודעה חשאיים על הציבור הישראלי, ובעיקר מבצעי תודעה חשאיים שאמורים לערער את המורל של האויב ולהרתיע אותו, אבל בה בשעה עשויים להלהיט יצרים ולגרום לאלימות במרחב הציבורי בישראל. בכלל, במדינה דמוקרטית מבצעי תודעה חשאיים על כוחותינו הם אירוע פסול מיסודו, וצה"ל חייב לנכש את העשבים השוטים האלה אם ימצא שאכן חיילים ובעלי דרגות מבין אנשי מחלקת ההשפעה אחראיים ל-"72 בתולות... ללא צנזורה". אם יימצאו אחראיים בצה"ל יש להעמידם לדין.