6 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
המכשול בדמות שביתת ארגון המורים הוסר, וכולם חוזרים ללימודים: 2,535,000 תלמידים - מגני הילדים ועד כיתות י"ב, פותחים היום (שישי) את שנת הלימודים החדשה. 181 אלף מהתלמידים יתחילו הבוקר את לימודיהם בכיתה א', ויצעדו נרגשים בפעם הראשונה אל בתי הספר, למסלול המאתגר שיימשך 12 שנות לימוד, עד לתחנה הבאה.
הילדים הנרגשים בדרך לבית ספר? שלחו לנו תמונות במייל האדום
השנה ייכנס לתוקפו לוח החופשות החדש בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, כפי שנקבע בהסכם השכר עם הסתדרות המורים: מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר, בעוד שימי האסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות, ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה במהלך השנה. לוח החופשות בבתי הספר העל-יסודיים, עם זאת, לא ישתנה עדיין - מאחר שסוגיית החופשות לא נסגרה עדיין במו"מ בין ארגון המורים למשרד האוצר.
6 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בציבור החרדי פתחו את שנת הלימודים החדשה כבר לפני שבועיים, בראש חודש אלול. רשתות החינוך החרדי המובילות הן חב"ד, החינוך העצמאי ובני יוסף, שבהן לומדים מאות אלפי תלמידים, לצד רבבות אברכי הכוללים ותלמידי הישיבות. "פתחנו את השנה עם קרוב ל-40 גני ילדים חדשים בכל רחבי הארץ, עם זינוק בכל הפרמטרים החינוכיים במוסדות", סיפר יו"ר רשת חינוך חב"ד, הרב יוסף יצחק אהרונוב.
חצי מיליון תלמידי כיתות י' עד י"ב' נאלצו כאמור להמתין עד לרגע האחרון בחוסר ודאות עד שידעו האם תיפתח שנת הלימודים במועדה. המחלוקת נפתרה ברגע האחרון עם ההסכמה על הסכם שכר חדש בין ארגון המורים לבין משרד החינוך והאוצר.

6 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
הכנות לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
בית הספר גבריאלי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
יחד עם שנות הקורונה וכן לאחר שנה של עיצומים שבהן בוטלו להם טיולים, פעילויות חוץ, מסיבות ואי-קבלת ציונים, תלמידי התיכון גוררים ארבע שנים של חוסר יציבות, פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים. התלמידים והמורים מקווים שהשנה הזו תהיה יציבה יותר, ותאפשר להם לצמצם ככל האפשר את הפערים וללמוד ללא רעשי רקע שהם אינם אחראים להם. עם זאת, שנת הלימודים תיפתח על רקע המחלוקת הקשה סביב המהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין, והשנה לראשונה בתי הספר יעסקו בנושא באופן רשמי.
במקביל, בדומה למצב בשני העשורים האחרונים, גם שנת הלימודים הנוכחית תיפתח עם המשבר המתמשך של מחסור במורים ובאיכותם. כך, הורים לילדים בגן צפויים לקבל הודעות כי יימנעו מלהביא את ילדיהם לגן או לחילופין לבוא ולקחת אותם עקב היעדרות גננת או סייעת, ללא מחליפה. גם בחינוך המיוחד קיים מחסור של כ-1,800 מורים ומטפלים פרא-רפואיים, ולכן גם השנה צפויים תלמידים רבים על הרצף האוטיסטי לחזור הביתה מוקדם בשל המחסור.

לראשונה: בתי הספר יעסקו במהפכה המשפטית

עקב המחלוקות סביב המהפכה המשפטית, שר החינוך יואב קיש החליט שהנושא השנתי במערכת החינוך יהיה "חינוך לכל הדעות" - שיתמקד בלימוד כיצד לנהל מחלוקות. מטרת התוכנית היא להקנות כלים להתמודדות עם הקיטוב והמשבר בחברה הישראלית. לבתי הספר ניתנה גמישות לגבש תוכנים מותאמים, אך הם הונחו לחשוף את מגוון הדעות ולעודד שיח בין קבוצות מגוונות ושונות בחברה הישראלית, וכן לאפשר מתן ביטוי רגשי ואישי לכלל המשתתפים.
התוכנית תתקיים גם בגני הילדים, ולצוותי החינוך יוצעו כלים לניהול שיח בטוח בכיתות ובחדרי המורים בכל הנוגע למהפכה המשפטית ולדעות והשקפות פוליטיות וחברתיות. גם מנהלי מוסדות הלימוד יוכלו להשתתף במעגלי שיח עם מנהלים עמיתים.
6 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"לנוכח המצב וכדי למנוע קיטוב, החלטנו לשנות גישה". השר קיש
(צילום: דנה קופל)
השר קיש החליט רק לפני כשבוע לפתוח את מערכת החינוך לשיח בנושא המחלוקת סביב המהפכה המשפטית, דבר שהתנגד לו עד כה בשל החשש מהשלכות של עיסוק במחלוקות פוליטיות בבתי הספר. קיש הסביר כי החלטתו הגיעה לנוכח המצב בחברה הישראלית, שהביא אותו לשנות גישה ולאפשר שיח ודיונים במערכת החינוך באופן מכיל ובונה.
קיש אמר: "בתחילה חשבנו שזה לא נכון להכניס את המחלוקות לבתי הספר. לנוכח המצב וכדי למנוע קיטוב, החלטנו לשנות גישה. ניתן למנהלים, למורים ולתלמידים כלים והכשרה לניהול מחלוקות ודיונים בכיתות. אפשר לדבר ולנהל שיח מכבד עם הקשבה, כך שכל אחד יביע את עמדותיו ויקשיב לאחר".

במוקד שנת הלימודים: מניעת אלימות וקידום מצוינות

שינוי מהותי נוסף שייכנס השנה לתוקף הוא התוכנית המקיפה של משרד החינוך: "יחד ליצירת מרחב בטוח", וכן חוזר מנכ"ל המגדיר טווחי ענישה והתמודדות עם תופעת האלימות כלפי תלמידים ומורים, שבה נרשמה עלייה בשנים האחרונות. קיש אמר עם פרסום התוכנית: "תופעת האלימות היא מכת מדינה, והתוכנית מבטאת מדיניות חדשה שתוביל להפסקת הכלה והימנעות מענישה שפגעה בתלמידים ובמורים. אנו עוברים לענישה ואפס סובלנות לאלימות".
בעיקרי התוכנית עומדות סמכויות נרחבות למנהלים ולמפקחים לטפל בתלמידים אלימים ובהפרות משמעת. כך, הורחב טווח הענישה והשעיית תלמידים האלימים פיזית או באמצעות חרמות, פגיעה ברשתות החברתיות, פגיעה מילולית, סחיטה ואיומים, ביזוי ברבים, פגיעה מינית, הפצת תמונה, סרטון, או הקלטה ועוד, בנוסף להבאת אלכוהול לבתי הספר והפרעה בשיעורים. במסגרת התוכנית יינקטו סנקציות והשעיות נגד תלמידים שינקטו באלימות פיזית וברשת כלפי מורים, וכן השעיה במקרים חריגים גם בגני הילדים ובחינוך המיוחד.
בתי הספר יפיקו תקנון מחייב שיגדיר נורמות וכללי התנהגות, בהם הופעה הולמת, התנהגות ראויה, נוכחות ועמידה בזמנים, בטוהר הבחינות, שמירה על הרכוש הציבורי והפרטי ואיסור על עישון ועל שתיית אלכוהול. במקביל, יוגבר הפיקוח בהפסקות, ובמקרה של אלימות קיצונית מומלץ לבתי הספר לעצור את שגרת הלמידה ולהקדיש את היום לערכים ומוגנות. בקרוב תגובש אמנה בנושא בין המורים, התלמידים וההורים.
בנוסף תוטמע תוכנית לימודי החובה "הכוחות שבדרך", להקניית חוסן אישי ומיומנויות חברתיות אישיות ובין-אישיות, התמודדות בקבוצה, לכידות חברתית וכן טיפוח יחסי קרבה ואכפתיות, תחושת שייכות ולמידה רגשית-חברתית, לצד הגדרת גבולות ברורים והבעת עמדה נחרצת כלפי התנהגויות אלימות ומסוכנות.
מערכת החינוך תעסוק גם בקידום ערכי המיצוי והמצוינות. לכל תלמיד במערכת החינוך יועבר המסר והחשיבות בהשקעה ובמאמץ. נושא זה יביא לעידוד התלמידים לפעול מתוך רצון אישי וטבעי, לממש ולמצות את הפוטנציאל הקיים שיקדם אותם ויוביל להצלחה וצמיחה.
6 צפייה בגלריה
פתיחת שנה שנת לימודים בית ספר מערכת החינוך למידה לומדים תלמידים תלמידות מורים מורות יסודי תיכון שנה חדשה
פתיחת שנה שנת לימודים בית ספר מערכת החינוך למידה לומדים תלמידים תלמידות מורים מורות יסודי תיכון שנה חדשה
לתלמידים תועבר החשיבות של השקעה ומאמץ, שיובילו אותם להצלחה ולצמיחה
(צילום: משי בן עמי)
בנוסף, השנה תתחיל במערכת החינוך רפורמת הבגרויות החדשה של השר קיש, שבמסגרתה משרד החינוך החליט לאפשר לבתי הספר התיכוניים לשלב בין שני מתווי בחינות הבגרות בשכבת י' באופן שהתלמידים יוכלו להיבחן בחלק מהמקצועות לפי רפורמת הבגרויות של קיש ובחלק מהמקצועות לפי הרפורמה הישנה. ההחלטה נועדה לאפשר למוסדות זמן הסתגלות שבו יוכלו להיערך כראוי לרפורמה החדשה.
בכיתות י"א-י"ב' יוכלו המנהלים לבחור בין המשך מתווה הבגרויות של תקופת הקורונה, לבין מתווה קודם שכלל היבחנות חיצונית בהיקף של 70% ו-30% פנימית. עם זאת, מרבית בתי הספר הודיעו למשרד החינוך על החלטתם להצטרף כבר בתחילת השנה למתווה בחינות הבגרות החדש.
שר החינוך קיש בירך: "מערכת החינוך פותחת את שנת הלימודים תשפ"ד בהתרגשות גדולה ומוכנות לקבל בברכה את תלמידי ישראל וצוותי החינוך. המערכת כולה ערוכה ומוכנה לצלוח כל אתגר שיעמוד בפניה. כל תלמיד ותלמידה יקבלו מעטפת רחבה שתביא למיצוי היכולות שלהם, להצלחה ולצמיחה, והמצוינות תאפשר לכל אחד מהם להתחבר למקורות הכוח שלהם. אני סבור ובטוח ששנת הלימודים תהיה פורה ומוצלחת".
ממלא מקום מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, מסר: "בתקופה מאתגרת זו, במערכת החינוך אנו מחויבים להביא לתרבות דיון של שיח מכבד וסובלני. התוכנית 'חינוך לכל הדעות', תעניק לתלמידים ואנשי החינוך פלטפורמה מיטבית לשיח מכיל בנושא המחלוקות והשסע החברתי. בנוסף, בשנה זאת אנו נשים דגש על ערכי המיצוי והמצוינות ובתוך כך נעניק לתלמידים ולתלמידות את הכלים שיובילו אותם להצלחה המקסימלית".
גם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, איחל לרגל פתיחת שנת הלימודים: "בשמי ובשם כל חייל ומפקדי פיקוד הצפון, אני מברך את כל התלמידים ההורים והמורים ומאחל לכם שנת לימודים פוריה ומוצלחת. חיילי צה"ל ימשיכו לשמור ולהגן עליכם על מנת לתת לכם את השקט והביטחון ללמוד, להשכיל ולהתפתח".
השתתפו בהכנת הכתבה: יאיר קראוס ואיתמר אייכנר
פורסם לראשונה: 23:05, 31.08.23