2 צפייה בגלריה
יעקב ברדוגו וניר חפץ
יעקב ברדוגו וניר חפץ
הפרקליטות ידעה על תרגיל החקירה המתכונן. חפץ בעדותו: "לא היווה שיקול"
(צילום: מוטי קמחי)
"דווח על הכוונה לבצע למחרת 'פגישה אקראית' בין חפץ למקורבת": פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (שלישי) תגובה לשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים שדנים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לבקשת הסנגורים לקבל שורת חומרי חקירה, ובהם הבהרה כי הפרקליטות ידעה בזמן אמת על תרגיל החקירה שנעשה לעד המדינה ניר חפץ, לשעבר דוברו של נתניהו.
במסגרת התגובה תיארה הפרקליטות את התרגיל שבו הפגישו בין חפץ למקורבת אליו, שזהותה אסורה בפרסום. בתגובה נאמר כי ב"ישיבת סטטוס" שנערכה ב-20 בפברואר 2018 נערכה סקירה על "כלל פעולות החקירה שבוצעו ביום זה, וכן על פעולות החקירה הצפויות בתיק". צוין כי "דווח לנוכחים בישיבה, בהם גורמי הפרקליטות המלווה שנכחו בה, על הכוונה לבצע למחרת חיפוש אצל מקורבת לחפץ וכן על כוונה לחקור אותה ולבצע 'פגישה אקראית' בינה לבין חפץ".
בתגובה שהוגשה נכתב כי המידע שביקשו הסנגורים לשיטת הפרקליטות אינו בגדר "חומר חקירה רלוונטי להוכחת אישומים או הפרכתם". "ביחס לבקשת נאשם 1 (נתניהו, ג.מ) לקבלת תיעוד הנוגע למודעותה של המאשימה בזמן אמת לתרגיל החקירה עם המקורבת יובהר כי לשיטת המאשימה, המידע המבוקש אינו בגדר חומר חקירה רלוונטי להוכחת אישומים או להפרכתם, ואף לא להוכחת טענות הנאשם ביחס לחוקיות תרגיל החקירה ומהלך החקירה מול חפץ".
2 צפייה בגלריה
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
התגובה הוגשה לשופטי משפט נתניהו. ההרכב בבית המשפט המחוזי בי-ם
(צילום: עמית שאבי)
עוד נכתב כי "פרטי ליווי החקירה, בשונה מפעולות החקירה עצמן ותוצריהן, אינם חלק מחומר החקירה". לאחר הקדמה זו הפרקליטות הודתה שידעה על תרגיל החקירה שבוצעה לחפץ כדי "לייתר מחלוקות". "המאשימה פנתה למשטרה בבקשה לקבלת תיעוד ככל שישנו, וקיבלה לידיה פרוטוקול אחד של ישיבת סטטוס פנימית רבת משתתפים המשקף את האמור לעיל. לפיכך ולנוכח העובדה כי פרוטוקולים הם חומר פנימי, המאשימה מתנגדת למסירתו ותציע ככל שיש בכך צורך להעמידו בפני בית המשפט במעמד צד אחד".
תרגיל "הפגישה האקראית" עם המקורבת זכה לביקורת רבה, אם כי חפץ בעצמו בעדותו הבהיר שלא חתם הסכם עד מדינה בגלל התרגיל, אלא משיקולים אחרים. על ההסכם, נציין, חפץ חתם כ-14 ימים לאחר התרגיל.
עדותו של חפץ, שהיה אחד המקורבים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו, נחשבת למרכזית מאוד בתיק 4000. בעדות אמר: "המשפחה עברה תופת. היו לחצים פיזיים, וגם אחרים, שהלכו והתגברו לממדים מפלצתיים. אם אתה שואל ספציפית לגבי תרגיל החקירה שעשו לי - הוא לא היווה שיקול בקבלת ההחלטה שלי (לחתום על הסכם עד מדינה, ג.מ).
"שיקול מרכזי היה שמנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה (מומו) פילבר, חתם על הסכם. גם חשבתי שאם אלוביץ' יחליט להציל את אשתו ולחתום על הסכם עד מדינה - אאבד שליטה על גורלי. דבר שלישי, הייתי לי תחושה שהתגברה שאני נמצא זמן כל כך ארוך במעצר בגלל שראש הממשלה, שמבחינתי אני נמצא שם בין היתר בשבילו, לא מוכן לבוא להיחקר".
חלק מאמצעי הלחץ על חפץ כבר פורסמו, ועל חלקם הוטל צו איסור פרסום - שאותו הפר בעבר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שכיהן בשעתו כשר המשפטים.