ברקע המחאות של אלפי מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית היום (שני), בבית הנשיא אופטימיים כי ניתן יהיה להגיע להסכמות אחרי ההצבעות במליאה. לפי הערכות, כבר בימים אלה עובדים בבית הנשיא ומנהלים שיחות עם כל הצדדים על סעיפי הסכמה. גורם פוליטי אמר ל-ynet כי "המסר שיוצא החוצה הוא שאין הידברות, אבל מאחורי הקלעים יש את אלה שעובדים על מתווה מוסכם, וינסו להעביר אותו ברוח העקרונות שהציג הנשיא הרצוג".
בבית הנשיא מתמקדים בעבודה מול יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ושותפו גדי איזנקוט, על פני ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שגורמים פוליטיים מעריכים כי אינו מעוניין לעצור בעת זו את המחאה נגד תוכנית נתניהו-לוין.
במחנה הממלכתי הציבו אמנם תנאי לליכוד להקפיא את החקיקה למשך השיחות, אך לא נקבו בפרק זמן ספציפי, כפי שעשה לפיד. השבוע אמר שר המשפטים יריב לוין בשיחות סגורות סביב המחאה וניסיון ההידברות: "אם נעצור לשבוע, לפיד ידרוש לעצור לשבועיים. אם נעצור לשבועיים, לפיד ידרוש לעצור לחודשיים. אי אפשר לדבר איתו".
ההערכה היא שלא ניתן להגיע להסכמות כלל גם עם השותפים האחרים באופוזיציה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, ובשל כך בבית הנשיא מרכזים כאמור את המאמצים דווקא בגנץ.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ, יצחק הרצוג ומיקי לוי בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השניה
בני גנץ, יצחק הרצוג ומיקי לוי בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השניה
בבית הנשיא מתמקדים בגנץ כדי להגיע להידברות. הנשיא הרצוג ויו"ר המחנה הממלכתי
(צילום: יואב דודקביץ' )
נתניהו התייחס בצהריים לניסיונות ההידברות בפתח ישיבת סיעתו: "מספיק עם תיאטרון האבסורד הזה. מספיק עם הדיבורים על סרבנות ומספיק עם הסרבנות לדבר. כבר אמרנו כולנו לפני שישה שבועות - יש מקום להדברות, אין מקום לבריונות. אני קורא לראשי האופוזיציה - תפסיקו עם הבריונות ותתחילו עם ההידברות. יש די והותר זמן להידבר, ויש נכונות אמיתית לדבר. יש די והותר זמן לנסות לצמצם פערים, יש די והותר זמן לנסות להגיע להסכמות".
נתניהו התייחס לקביעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולפיה הוא יכול לקרוא להרגעת הרוחות, אך לא לעסוק בפרטים המשפטיים של הרפורמה או לדבר עליה, ואמר: "אתמול הגיע חידוש נוסף לעיוות הדמוקרטיה הישראלית, מבית יוצר אחר. בשעה שציבור גדול קורא להידבר - יש מי שלא נותן לדבר. אומרים לי שלא רק שאני לא יכול לעסוק ברפורמה - אני לא יכול לדבר על הרפורמה. מי אני בסך הכול, ראש ממשלה שנבחר על ידי רוב עצום של 2.5 מיליון איש. אמנם נבחרתי בשמם, אבל אני לא יכול לדבר בשמם. איך אני אמור לייצג אותם? בטלפתיה?".

נתניהו הוסיף, על רקע הפגנת הענק מול משכן הכנסת, כי "מנהיגי המחאה מדברים על דמוקרטיה, אבל בפועל הם רומסים את הדמוקרטיה. כך נראית הדמוקרטיה הישראלית החדשה - לא מכבדים את הרוב, לא נותנים להצביע ולא נותנים לדבר. אני מקווה שבאופוזיציה יתגברו על זה ושיגלו את המנהיגות והאחריות שעם ישראל מצפה שהם יגלו בזמן הזה".
ליברמן התייחס גם הוא בפתח ישיבת סיעתו לניסיונות ההידברות וקרא לגנץ: "הוא אמר שהוא רוצה להידבר עד שייצא עשן לבן, אבל העשן הלבן כבר יצא פעם (הקמת ממשלת האחדות בתקופת הקורונה, מ"א). הוא חתם איתו על הסכם הכי מפורט - ומה קרה בסוף? נתניהו רימה ושיקר. אז אם הוא עוד פעם רוצה שנתניהו ישקר אותו, שיישב איתו עד שיצא עשן לבן. לא היה הסכם אחד שנתניהו לא הפר אותו בסוף, לא שיקר ולא רימה. הבן אדם פשוט לא מסוגל למשהו אחר ולכן אני לא רואה שום טעם לשבת עם מישהו שאתה יודע מראש שבסוף הוא ישקר".
6 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
ההמונים בירושלים
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת
(צילום: אורן אלון)
6 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
(צילום: שאול גולן)
גנץ, מנגד, אמר כי כרגע אין כל הידברות. "מה שיש עכשיו זה לא רצון לדבר, אלא 'בליים גיים' של מי שמפסיד בדעת הקהל ומחפש ספין בדעת הקהל לכמה ימים, שיקטין את הלחץ. זו לא תהיה הידברות – זו רמאות". עם זאת, הוא קרא לנתניהו: "אני חוזר ואומר – תעצרו, נדבר ברצינות. עוד לא מאוחר".
גנץ תקף את נתניהו: "אתה יודע שחותמי מגילת העצמאות מתהפכים בקבר. אתה יודע שאתה פוגע בחברה בהווה ומסכן את עתידנו כחברה מלוכדת וחזקה. עצור את הפשע ההיסטורי הזה, כי ההיסטוריה לא תסלח לך. וההיסטוריה גם היא תשפוט אותך".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "היום בלילה מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית. הממשלה מעלה להצבעה בקריאה ראשונה שני חוקים לביטול הדמוקרטיה בישראל. הם חסמו כל ניסיון להידברות בזמן שהם ממשיכים בריצת אמוק לחקיקה חפוזה וחסרת אחריות. לא התקיים דיון אמיתי על הנזק הנורא שייגרם לכלכלה ולפרנסה של כל אחד מאיתנו, לא על הסכנות הביטחוניות ולא על העובדה שזה קורע את עם ישראל לגזרים".
6 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הערכה שלא ניתן להגיע איתם להסכמות. ראשי האופוזיציה לפיד, מיכאלי וליברמן
(צילום: AFP)
מיכאלי קראה היום לגנץ ולפיד בפתח ישיבת סיעתה לעצור לחלוטין את המגעים להידברות על מתווה הנשיא. "די לשקר ההידברות - זו מלכודת שנועדה להחליש את המחאה. אין בצד השני לא רצון טוב ולא תום לב". לדבריה, "אין כאן הידברות, יש כאן ניסיון להראות טוב בעיני העולם. כשהם מביאים לקריאה ראשונה מהפכה הרסנית, אסור ללכת להידברות. זה מאוד מאוד ברור. הדמוקרטיה הישראלית מוטלת על הכף, תפקידנו הוא לשמור עליה. לטובת כל אזרחית ואזרח, לא משנה מה הם הצביעו. בוודאי אלו שהצביעו לימין. להמשיך בכל הכוח את ההפגנות ואת התנגדות המחאה".
בהמשך היום, חברי הכנסת יצביעו במליאה בקריאה ראשונה על סעיפים שיאפשרו לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים באמצעות שינוי הרכבה, וכאלה שיחסמו בפני בג"ץ את האפשרות לדון בחוקיות חוקי יסוד. כאמור, במערכת הפוליטית מעריכים שמיד עם העברת החוק בקריאה ראשונה ניתן יהיה להעלות את הדיונים שלב.