3 צפייה בגלריה
עלי אסקר נורוזי
עלי אסקר נורוזי
עלי עסקר נורוזי
עוד מבוכה ל"מנגנון נורוזי" להעברת אמל"ח לחיזבאללה: ערוץ "איראן אינטרנשיונל", שמשדר מלונדון במימון סעודי ומזוהה עם האופוזיציה למשטר האייתוללות בטהרן, ממשיך לחשוף פרטים על המידע שהגיע לטענתו לאנשי המוסד במסגרת חקירת בכיר במשמרות המהפכה. הערוץ פרסם הלילה (בין חמישי לשישי) את תמונתו של עלי עסקר נורוזי, ראש מחלקת הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה, שעומד מאחורי העברות אמצעי הלחימה האיראניים לחיזבאללה.
אתמול דיווח הערוץ כי ידוללה חדמתי, סגנו של נורוזי, נחקר באיראן וסיפק למוסד מידע על העברות טילים ומל"טים לסוריה, עיראק, לבנון ותימן. המידע, כך נטען, קשור גם לתעלומת המטוס שקורקע בחודש שעבר על-ידי רשויות הביטחון בארגנטינה, לאחר שהתברר כי הוא נושא על סיפונו חמישה איראנים בנסיבות מחשידות.

לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", חקירתו של הבכיר חדמתי הביאה למעצר המטוס שהגיע לארגנטינה מוונצואלה ועליו הקברניט ועוד ארבעה אנשי צוות שהיו חברים במשמרות המהפכה. באיראן עצמה כבר פורסם לפני כמה ימים תיעוד חקירתו של חדמתי, כשזהותו חסויה ופניו מטושטשים. לטענת התקשורת בטהרן, החקירה נעשתה על-ידי "עבריינים מטעם המוסד".
בסרטון שפורסם בתקשורת האיראנית נשמע חדמתי אומר: "אני ידוללה חדמתי, עובד במחלקת לוגיסטיקה של משמרות המהפכה תחת פיקודו של נורוזי. נורוזי הוא האיש שעומד בראש כל ההעברות של נשק טילים או מל"טים ממחלקת הלוגיסטיקה של משמרות המפכה למדינות שכנות וגם לחיזבאללה – ואני עובד במשרדו של נורוזי ומאוד מתחרט על מה שאני עושה. לא הייתי צריך לעשות את זה, ואני ממליץ לכל השותפים שלי בעבודה לא לעשות את הדברים האלה".
3 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
(צילום: ויקיפדיה)
בדיווח של ערוץ האופוזיציה מהלילה נחשפו פרטים חדשים על אודות מנגנון העברת אמצעי הלחימה מאיראן לסוריה וללבנון. בדיווח צוין כי עלי עסקר נורוזי הוא כאמור ראש מחלקת הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה. מדובר בקצין בדרגת סרתיפ' (מקביל לתת-אלוף), שמונה לתפקידו לפני כמה שנים על ידי מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, שחוסל בעיראק ב-2020 בתקיפה אווירית אמריקנית.
לפי הדיווח, נורוזי נחשב לבן טיפוחיו של סולימאני. במהלך 2019 הוא הצליח לרשום כמה הצלחות בהעברת אמצעי לחימה לשדות תעופה בסוריה, כולל לבסיס חיל האוויר הסורי T-4 ששוכן במחוז חומס ולשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. הצלחות אלה, כך נטען, הביאו לעלייה משמעותית בכוחו של נורוזי במשמרות המהפכה על חשבונם של בכירים אחרים.
ההצלחה של ראש "מנגנון נורוזי" עוררה ביקורת פנימית שהובילה בין היתר לסדרה של כישלונות בפעולותיו. נטען כי בשנה האחרונה נורוזי התקשה להעביר אמצעי לחימה וציוד לשלוחי כוח קודס בסוריה ובלבנון. ההערכה שלה זכה נורוזי הלכה והתפוגגה. הביקורת שנשמעה נגד הארגון שבראשו הוא עומד מתמקדת בטענות סביב בזבוז כספים, מנהל לא תקין ושחיתות. ברקע יצוין כי במהלכי העברת הנשק מעורבים כספים רבים.

קברניט המטוס החשוד - פעיל בשליחות כוח קודס

מקורות במשמרות המהפכה סיפרו ל"איראן אינטרנשיונל" על האירוע המביך שבמהלכו סגנו ואיש סודו של נורוזי, חדמתי, נחטף באיראן ונלקחה ממנו הודאה מצולמת על אודות פעילות המנגנון. בנוסף, כך נאמר בדיווח, נלקחו מחדמתי פרטים בנוגע לקרקוע המטוס בארגנטינה. לפי הדיווח, קברניט המטוס של חברת "פארס אייר קשם" היה בעבר קצין בכיר בחיל האוויר של משמרות המהפכה וכיום מטיס מטוסי מטען של אמצעי לחימה בשליחות כוח קודס מאיראן לדמשק.
אירוע זה גרם לרבים במשמרות המהפכה לחשוד באמינותו של חדמתי ולטעון כי האיש ניחן בהתנהלות לא מקצועית ולא אחראית שהובילה לפרצות רבות ב"מנגנון נורוזי". לפי גורמים שדיברו עם ערוץ האופוזיציה, נורוזי עצמו סירב לטפל בסגנו הבעייתי ואפשר למחדל להעמיק בתוך המנגנון.
מקורות שונים מסרו כי בעקבות התנהלותו, מודר נורוזי מתהליכי קבלת החלטות משמעותיים. במקביל, גורמים שונים בחיל האוויר האיראני דרשו לעצור את העבודה מולו, שכן לדבריהם הוא מסכן באופן לא אחראי את הטייסים ומשאבי החיל.
3 צפייה בגלריה
תיעוד שבו נראה לכאורה בכיר במשמרות המהפכה ידוללה חדמתי נחקר ב איראן ומודה בהעברת אמצעי לחימה נשק ל חיזבאללה דרך סוריה
תיעוד שבו נראה לכאורה בכיר במשמרות המהפכה ידוללה חדמתי נחקר ב איראן ומודה בהעברת אמצעי לחימה נשק ל חיזבאללה דרך סוריה
ידוללה חדמתי
נורוזי מנסה להמעיט בדיבור מאז הדיווח על חטיפת חדמתי, ולייחס לנושא חוסר חשיבות. הבכיר מנסה לטעון כי סגנו לא סיפר דבר לחוטפיו וכי לא נגרם כל נזק מהאירוע עצמו. עוד נטען כי נורוזי אף עמד מאחורי הדלפת האירוע לתקשורת, על-מנת להתמודד עם חשיפה עתידית שבמסגרתה יתברר גודל נסיבות המקרה.
לפי הדיווח, אירועים אלה הצטרפו לשורת הטענות של גורמים המקורבים לצמרת משמרות המהפכה, שלפיהן ציר העברות האמל"ח בראשות נורוזי, שנוסד עוד בחייו של סולימאני כמנגנון רגיש וחשאי בתוך כוח קודס, לא רק שהפך לסוד גלוי ביותר - אלא גם חידד את שחיתות הגוף וסיבך את איראן גם בזירה המדינית-דיפלומטית.
בדיווח מהלילה נאמר כי ההסתבכויות בתחום הביטחוני מגבירות את הביקורת על בן טיפוחיו של סולימאני ומובילות לדרישת הדחתו מהתפקיד, במסגרת "ניקוי אורוות" שהחל עם הדחת מפקד מערך המודיעין של משמרות המהפכה לשעבר, חוסיין טאיב. כמו טאיב, גם נורוזי מואשם בשחיתות, חוסר מקצועיות, סיבוך ארצו בזירה המדינית, ומעל הכול - אפשר פרצה לגילוי התנהלות משמרות המהפכה.