2 צפייה בגלריה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
עשרות פועלים עבדו ללא הסמכה בפועל לעבודה בגובה. אילוסטרציה
(shutterstock)
אחיו של פוליטיקאי בכיר לשעבר נחקר היום (רביעי) ביחידת פלס בלהב 433 בחשד למעורבות בפרשה שבמרכזה זיוף הסמכה לעבודה בגובה לעשרות פועלים, בעיקר עובדים זרים. כך נודע ל-ynet. האח, בעל חברת בנייה שהסתבך לאחרונה עם החוק בפרשה אחרת, חשוד כי היה מודע לכך שהעסיק עובדים עם הסמכות מזויפות, ואפשר את הצבתם באתרי בנייה ברחבי הארץ. לאחר החקירה בחשד לעבירות של מרמה בנסיבות מחמירות וזיוף, הוא שוחרר למעצר בית של חמישה ימים.
החשוד המרכזי בפרשה הוא תושב אזור ירושלים בן 50 שבבעלותו חברה להסמכת עבודה בגובה, והוא בעצמו מדריך מוסמך להכשרת עובדים בתחום. לפי החשד, הוא חתם על עשרות תעודות הסמכה של פועלים מבלי שעברו בפועל את ההכשרה, ובעצם פעל בניגוד לתקנות הבטיחות לעבודה בגובה, שמחייבות הכשרה לכל עובד בתחום.
2 צפייה בגלריה
דיאב ותד
דיאב ותד
שלושה פועלים נהרגו ביום אחד. בלאל ג'בארין וחסן ודיאב ותד
החקירה הסמויה נגד בעל חברת ההסמכה נמשכה כחודשיים, ויחד עימו עוכבו כאמור אחיו של הפוליטיקאי ושני עובדים נוספים של תאגידי כוח אדם ("חברות קבלן") שחשודים בכך שדאגו להשמת העובדים למרות שידעו על זיוף התעודות. העבירות המיוחסות לו הן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, והפרת פקודת הבטיחות ותקנותיה.
מתחילת השנה נהרגו 23 בני אדם בתאונות באתרי בנייה, וארבעה מהם רק בעשרת הימים האחרונים. לפי נתוני זרוע העבודה, מספר התאונות הקטלניות ירד בהשוואה לשנה שעברה, אך אנשי המקצוע סבורים שיש לשפר את הפיקוח ולחדד נהלים.

מנתוני זרוע העבודה עולה כי כיום ישנם כ-70 מפקחי בנייה על כ-15 אלף אתרים ותדירות הביקורת משתנה. באתר שבו אירעה התאונה בטירת כרמל למשל, נערכה ביקורת רק לפני חודש ולא נמצאו ממצאים חמורים.
ביום שלישי שעבר נהרג באתר בנייה בעיר רסאן דחבור, פועל ותיק בן 54 וסב לנכדים מכפר הסמוך לקלקיליה, ככל הנראה בעקבות נפילה של בלוק מגובה רב שפגע בראשו.
יומיים לפני כן נהרג בלאל ג'בארין, פועל בן 56, שנפל לבור בעומק של כשמונה מטרים באתר בנייה ביישוב גדיש במועצה אזורית גלבוע. מותו נקבע בתום פעולות חילוץ מורכבות וממושכות. מוקדם יותר באותו יום מעלית שירות של אתר בנייה בטירת כרמל נפלה מקומה 12 על שתי מכולות, שאחת מהן התהפכה ומחצה למוות שני קרובי משפחה - חסן ותד בן ה-28 ודיאב ותד בן ה-20. שלושה פועלים ששהו בתוך המכולה נפצעו באורח בינוני וקל. חלקים מהמכולה ניתזו לחצר בית פרטי שעומד בסמוך לאתר, ואישה שישבה בה לא נפגעה. המשטרה עיכבה לחקירה חמישה חשודים בגרימת מוות ברשלנות ועבירות בטיחות.