16 סנאטורים דמוקרטים פנו במכתב למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כדי שלא יאפשר את תוכנית הפטור מוויזה לישראלים בגלל "היחס המפלה של המדינה כלפי אזרחים אמריקנים ערבים ומוסלמים".
קבוצת הסנאטורים, בהובלת נציג מדינת הוואי היהודי בריאן שץ ונציג מדינת מרילנד כריס ואן הולן, טוענת שישראל ממשיכה לא לעמוד בדרישות הקבלה לתוכנית וספק אם היא בדרך לעמוד בהן. בין החותמים גם ברני סנדרס, נציג מדינת ורמונט, ואליזבת וורן, נציגת מסצ'וסטס.
1 צפייה בגלריה
עימות דמוקרטים בארה"ב
עימות דמוקרטים בארה"ב
"ישראל לא בדרך לעמוד בתנאים". ברני סנדרס ואליזבת וורן
(צילום: AP)
תוכנית הפטור מויזה (Visa Waiver Program) מאפשרת לתושבים מ-40 מדינות שבהסכם לטוס לארה"ב לצרכי עסקים או תיירות לתקופה של 90 יום, ללא צורך בוויזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שישראל צפויה להיכנס לתוכנית בספטמבר, אחרי שהעבירה לדבריו את כל שינויי החקיקה הנדרשים כדי להבטיח את הכניסה. מדובר בתוכנית שיצאה לדרך עוד בימי הממשלה הקודמת, בהובלת שרת הפנים דאז איילת שקד, ושנחסמה ברגע האחרון על-ידי הליכוד כשהתפרקה הקואליציה - ושבה לשולחן עם כינון הממשלה החדשה.
לדברי הסנאטורים, על אף התהליך הממושך והרצון בשני הצדדים לסיימו, ישראל מתייחסת "באופן לא שוויוני" לחלק מאזרחי ארה"ב - והדבר הופך אותה ללא כשירה לתוכנית הפטור. במכתבם הציגו הסנאטורים את אזהרות המסע של משרד החוץ של ארה"ב, שמתריעות לאמריקנים ערבים ומוסלמים מפני "קשיים משמעותיים ויחס לא-שוויוני ולעיתים עוין בגבולות ובמחסומים של ישראל". האזהרה מציינת גם "מדיניות ושיטות ישראליות קיימות שמשפיעות לרעה על אזרחי ארה"ב בהתבסס על מוצא אתני, דת ומוצא לאומי".
המחוקקים דורשים מהבית הלבן לתדרך אותם בנושא בתוך כשבועיים. "בהתבסס על ניסיון העבר והמדיניות והנהלים הנוכחיים, יהיה צורך בשינויים משמעותיים כדי שישראל תעמוד בדרישה ליחס שווה וחופש נסיעה לכל אזרחי ארה"ב", כתבו. "למרות שהיינו רוצים לראות את ישראל עומדת בדרישות הכניסה לתוכנית לפני המועד האחרון של 30 בספטמבר, לא נראה שהיא בדרך לעשות זאת".